מיני מבחן: יונדאי i20 החדשה, ללא המחיר הקוריאני

פלח מכוניות הסופר-מיני נמצא תחת מכבש לחצים ■ יונדאי i20 נחתה כאן עם מחירים שמציבים אותה בקו אחד עם העילית של יפן ואירופה

פלח מכוניות הסופר-מיני נמצא תחת מכבש לחצים. מצד אחד נפח המכירות מתכווץ בעת שהלקוחות הישראלים נודדים לפלחים זולים יותר דוגמת מכוניות מיני זולות - או "משדרגים" לג'יפונים קומפקטים בחסות תשלומים נוחים בריבית אפסית.

מצד שני, אל המאגר המתייבש הזה, שועט עדר של דגמים חדשים ומחודשים. בשלושת החודשים האחרונים בלבד נחתו כאן יונדאי i20, סקודה פאביה, פולו אופל קורסה, מאזדה 2, פיז'ו 208 ואולי שכחנו להזכיר עוד כמה. כל הדגמים הללו גדולים, מאובזרים ומתוחכמים מקודמיהם ובאופן טבעי גם מתומחרים גבוה יותר על ידי היצרנים.

אחת הראשונות על קו הזינוק היא יונדאי i20, שנחתה כאן עם מחירים, שמציבים אותה - לפחות מול הלקוח הפרטי - בקו אחד עם העילית של יפן ואירופה. גם העיצוב החיצוני שלה הוא מיזוג יפני-אירופאי. המכונית מחצינה את ממדיה המוגדלים עם גג גבוה ומאמצת אלמנטים מבית היוצר של טויטה ורנו, דוגמת עמוד גג אחורי מושחר. הגרסה המהודרת ביותר שלקחנו למבחן, עם חישוקים נאים וצבע ברונזה מטאלי, נראתה יקרה מכפי שהיא באמת ואפילו משכה תשומת לב מצד סקרנים. ספק אם זה יהיה המצב בגרסאות הלבן-ליסינג הנפוצות.

מקונצרן יונדאי כבר התרגלנו לצפות לתא נוסעים מושקע וזה של ה-i20 תואם את הציפיות עם משטחים איכותיים למראה ולמגע, שימוש נדיב בחומרים פלסטיים רכים, אורות כחלחלים ומערך עדכני של עזרי בידור ותקשורת. התוספת של כמה ס"מ לבסיס הגלגלים מציבה את המכונית קרוב לצמרת הפלח בסעיף מרווח הפנים ותא המטען זכה לתוספת חיונית.

באגף מערכות ההנעה נמצא קונצרן יונדאי על סיפו של מהפך, במסגרתו יעברו כל הדגמים ממנועי בנזין למנועי טורבו-בנזין חסכוניים ועתירי מומנט, שישודכו לדור חדש של תיבות אוטומטיות. המהפך הזה נמצא במרחק של כשנה מהשוק כך שבינתיים מגיע ה-i20 עם מנוע ה-1.4 ליטר הוותיק והתיבה האוטומטית ששירתו גם את הדגם היוצא.

זהו מנוע אולד סקול, שמספק את מירב הדחף בסל"ד גבוה וקולני ודורש שימוש נמרץ בקיק דאון של התיבה הלא-כל-כך זריזה לצורך עקיפות ושמירה על קצב סביר בעליות תלולות. בולט העדרם של הילוך חמישי ושישי לצורך שיוט נינוח על הכביש המהיר. מנגד, בידוד הרעשים המשודרג חוסך מאוזני הנהג והנוסעים את רוב המהומה בסל"ד גבוה, כך שהתחושה הסובייקטיבית מעודנת יותר. בנוסף המנוע והגיר הללו נהנים מאמינות מוכחת ומעלות תחזוקה נמוכה - מה שאי אפשר להגיד על לא מעט מנוע טורבו ותיבות כפולות מצמדים מהדור האחרון.

על הכביש ה-i20 מפגינה בגרות מרשימה בשילוב ספיגת זעזועים מהטובות בקטגוריה והתנהגות כביש נימוסית, למרות ההגה המעורפל מעט.

טווח מחירים של כ-105-110 אלף שקל ניצב קרוב לפסגת ההיצע של אירופה ויפן ולא מציע ללקוח הפרטי את המחיר הקוריאני שאליו התרגל לצפות. ברור, שיונדאי ישראל מכוונת את המכונית בעיקר אל שוק ציי הרכב בסיוע הנחות מחירון רציניות. קצת חבל, כי זו הסופר-מיני הטובה ביותר, שיצאה עד כה מקוריאה.