"ארה"ב לפלסטינים: אחרי איראן, נחדש המו"מ ביניכם לישראל"

ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, ל"וושינגטון פוסט": קיבלנו "ערבויות" מהאמריקאים על חידוש מעורבותם ■ "אנו שומעים שיש תיאום בין האמריקאים לצרפתים על יזמה צרפתית באו"ם לחידוש המו"מ" ■ "אני בטוח שנוכל לחיות יחד עם הישראלים כאן בגן עדן"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, ראמי חמדאללה, טוען, שממשל אובמה הבטיח לפלסטינים שאחרי סיום העסקה עם איראן, תתפנה ארה"ב לטפל בחידוש המו"מ בינם לבין ישראל על הסכם שלום.

בראיון ל"וושינגטון פוסט" , שמתפרסם היום (ב'), אמר חמדאללה: "יש לנו ערבויות מסוימות מארה"ב, שלאחר העסקה האיראנית, הם (האמריקאים) יחדשו את המו"מ בינינו לבין הישראלים. אנו סומכים על ארה"ב ומשוכנעים שהיא תעמוד בדיבורה".

זו הפעם הראשונה שמושמעת טענה על קיום "ערבויות" אמריקאיות לצד כלשהו שוושינגטון תחדש מעורבותה במאמץ להתנעת המו"מ לשלום בין ישראל לפלסטינים. כזכור, הודיע הממשל, כי הוא שוקל לשנות את גישתה של ארה"ב לסכסוך הישראלי-פלסטיני בעקבות התבטאויות שונות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במערכת הבחירות בישראל.

המראיינת, לאלי וויימות, אמרה לראש הממשלה הפלסטיני, כי בין החלופות שבוחן הממשל נמצאת יזמה צרפתית להצעת החלטה במועצת הביטחון, שתקרא לחידוש המו"מ עד מועד יעד מסוים. האם אתה סבור שממשל אובמה יימנע מהטלת וטו על הצעת החלטה צרפתית כזו, ואולי אפילו יתמוך בה? שאלה העיתונאית.

תשובת חמדאללה: "אנו שומעים שיש תיאום בין הצרפתים לבין ארה"ב".

המראיינת: מה תאמר לישראלים שטוענים, 'נסוגנו מעזה, הרסנו את כל ההתנחלויות, נסוגנו מלבנון וכל מה שקיבלנו זה אוסף רקטת שמכוונות לערינו'? מה תאמר לישראלים כדי לשכנע אותם שבטחונם יישמר אם הגדה המערבית תימסר לרשות הפלסטינית?

חמדאללה: "ראי את הגדה המערבית עכשיו. אנו שומרים על החוק והסדר במידה מרבית. אם נקבל הסדר שלום והסכם עם ישראל, הסכם שיערבו לו ארה"ב ומדינות אחרות, אני משוכנע שנוכל לחיות כאן בגן עדן, אנו והישראלים. גדרות הפרדה לא יביאו שלום. אני אישית צופה עתיד ורוד לילדים הישראליים ולילדינו שלנו. איננו אוהבים להיות במצב מלחמה עם שכנינו. זה המסר שלי לקוראים הישראליים. אנו רוצים להגיע להסדר שלום היסטורי, שיימשך לנצח, ואנו מוכנים לתת את כל הערבויות הביטחוניות בתנאי שנקבל את הזכויות שלנו ומדינה פלסטינית עצמאית וריבונית".

ומה תחושתו של ראש הממשלה הפלסטיני כלפי הממשלה החדשה בישראל?

חמדאללה: "אנו מוכנים לעבוד עם כל ממשלה נבחרת בישראל. אנו מקווים שהמו"מ ייתחדש, אבל במסגרת חדשה. אנו זקוקים למועד יעד לנסיגה ישראלית מהשטחים שלנו ומועד להקמת מדינה פלסטינית ההנהגה הפלסטינית קבעה שמועד הקמתה של המדינה שלנו הוא 2017".

בתשובה על שאלה האם אין מדובר למעשה בתנאי מוקדם של הפלסטינים לחידוש המו"מ, אמר חמדאללה: "אין זה תנאי מוקדם. אנו רוצים החלטה של או"ם שתערוב להקמתה של מדינה פלסטינית.".

המראיינת: "חכה רגע, אמרת שכדי לחדש את השיחות יש צורך במועד יעד לנסיגהישראלית מהשטחים. האם אין פירוש הדבר שלא תתחילו בשיחות עד שלא יתמלא תנאי זה?

חמדאללה: "קיימת עתה היזמה הצרפתית, בתיאום עם ארה"ב, ומוזכר בה מועד יעד. כאשר תתקבל החלטה כזו, עם מועד יעד לסיום הכיבוש והקמת מדינה (פלסטינית) לאורך גבולות 1967, אני בטוח שנוכל לחדש את המו"מ. אנו רוצים לקבל ערובה למועד יעד לנסיגה ישראלית, הקמת מדינה והקפאת ההתנחלויות, בין אם באמצעות היזמה הצרפתית או באמצעות צעדים אחרים".

המראיינת: אבל אתה יודע שהישראלים לא יקבלו שום תנאים מוקדמים.

חמדאללה: "אלה לא תנאים מוקדמים. את יודעת, שההתנחלויות בלתי חוקיות".

ראש הממשלה הפלסטיני הבהיר, כי הפלסטינים נואשו משיחות ישירות עם ישראל וכי הם יסכימו לנהל מו"מ עם ישראל רק באמצעו או"ם. "התנסינו בשיחות ישירות והן נכשלו". בה בעת הוא אמר, כי לא ניתן לכפות שום דבר מבחוץ. "אנו זקוקים למו"מ עם הישראלים ביזמת ארה"ב, או"ם והאיחוד האירופי". לדבריו, התערבות של או"ם ומעצמות העל תשכנע את הישראלים להגיע להסדר שלום.