"מאות מיליונים נגנבו ע"י האקרים; די בקלות אפשר לשדוד מרחוק"

חנן ג'ינו, מנכ"ל ורינט ישראל ונשיא חטיבת פתרונות מודיעין תקשורת וסייבר, מסביר מה הרציונל בכניסת החברה לתחום הסייבר, מה מייחד את הפתרון של ורינט, לאילו שווקים היא מכוונת, ומי המתחרים שלה

חנן ג'ינו / צילום: איל יצהר
חנן ג'ינו / צילום: איל יצהר

תחום הסייבר הפך בשנים האחרונות לאחד התחומים החמים ביותר, ולא מעט חברות בארץ ובעולם מזהות אותו כמנוע צמיחה. מעבר לחברות שזהו מרכז פעילותן, כמו צ'ק פוינט למשל, חברות רבות מגיעות אל הסייבר מתחומים משיקים ומכיוונים שונים. כך למשל, רק לאחרונה הכריזה החברה הביטחונית אלביט מערכות כי היא רואה בתחום הסייבר מנוע צמיחה משמעותי, והיא אף הקימה חברה חדשה שתפעל בו. גם חברות כמו מגל, רדוור, סופרקום ואחרות נוגעות בתחום.

גם בחברת ורינט זיהו את הסייבר כמנוע צמיחה, והחלו לפעול בתחום בשנים האחרונות. ורינט, המנוהלת על-ידי דן בודנר, מספקת מערכות ושירותים בתחום המודיעין העסקי והביטחוני, ונסחרת בשווי כ-4 מיליארד דולר בנאסד"ק. בשבוע הבא תשיק ורינט פתרון סייבר חדש לארגונים, שפותח בישראל, בכנס לקוחות ויום משקיעים שייערכו בארה"ב.

מי שמוביל ב-ורינט את התחום הוא חנן ג'ינו, מנכ"ל ורינט ישראל ונשיא חטיבת פתרונות מודיעין תקשורת וסייבר. "נכנסנו לתחום הסייבר סקיוריטי - הגנה על ארגונים מפני התקפות סייבר - לפני מספר שנים, גם ברכישה וגם בפיתוח מבית", אומר ג'ינו בראיון ל"גלובס". "כולנו שמענו על ההתקפות בסוני, ובקמעונאית טרגט - שם היה אירוע מכונן, מכיוון שהמנכ"ל פוטר בשל התקפת סייבר".

הפתרונות של ורינט, עוד לפני הכניסה לתחום הסייבר, נועדו לקחת אוסף של מידע ולהפוך אותו למידע מודיעיני לצורך קבלת החלטות ולפעולה ספציפית. החברה פונה לשני שווקים - אנטרפרייז (ארגונים עסקיים) והשוק הביטחוני, שבו הלקוחות שלה הם רשויות אכיפת חוק במדינות שונות. "אלה רשויות שמתמודדות עם טרור, הברחות סמים בגבול, ואפילו משהו 'אזוטרי' כמו ציד בלתי חוקי של פילים באפריקה. אנחנו עוזרים לרשויות החוק להתמודד עם הצרות שלהן", אומר ג'ינו.

- איפה אתם משתלבים בסייבר?

"עולם הסייבר היום הוא שוק של 65-70 מיליארד דולר, והוא צפוי לצמוח ליותר מ-100 מיליארד דולר. יש שתי קטגוריות של ספקי סייבר: point solution - חברות שפותרות בעיה ספציפית, כמו למשל פתרון של firewall, ואינטגרטוריות כמו IBM ו-HP, שלוקחות גם פתרונות של אחרים ו'מדביקות' אותם, כולל שירות ללקוח. אנחנו באים עם משהו ייחודי, פלטפורמה להגנת סייבר שנדחפת על-ידי מודיעין: מנועי גילוי, ניתוח malware (תוכנה זדונית) שנכנסת לארגון ברשת ובנקודות הקצה, יכולות חקירה של הפלטפורמה להבין מה ה-Story line של ההתקפה, ויכולת לבודד את ה- malware, לאפיין ולפתור. המערכת כוללת חומרה ותוכנה, וברגע שהתגלתה ההתקפה, היא יכולה לסגור את הפרצות".

"אלביט תהיה אחת מעשרות מתחרים"

- הכוונה היא להתחרות בחברות כמו צ'ק פוינט?

"אנחנו לא מתחרים בהם ישירות, ולפעמים אפילו משתמשים במוצרים שלהם בפלטפורמה שלנו, שהיא פלטפורמה פתוחה".

- אז מי המתחרים העיקריים?

"אין הרבה מתחרים בנישה הזאת. יש זליגה מ-point solution לפתרון שלם, ומנגד זליגה של IBM, אבל אנחנו באים מכיוון אחר של פתרון".

- נייס? או אלביט שרוכשת חטיבה בתחום מנייס?

"שוק ה-security intelligence גדול ומבוזר מאוד, ונייס מתחרה עם אחוז מסוים בתחום. לגבי החטיבה שנמכרה לאלביט - כן, אלביט תהיה מתחרה, אבל יחד עם עשרות מתחרים. זה עולם מאוד דינמי ודורש חדשנות ויש בו המון חברות שמנסות למצוא את הנישה".

- מה היקף השוק שאתם פונים אליו?

"מתוך שוק הסייבר הגדול של 65 מיליארד דולר, השווקים שלנו יותר קטנים, אבל הם מספיק גדולים עבורנו. התחלנו את פעילות הסייבר בסגמנט הממשלתי, כי זה ה-comfort zone שלנו, ועכשיו אנחנו מתרחבים גם לאנטרפרייז, בעיקר לגופים פיננסיים. ברוסיה, לדוגמה, נגנבו מאות מיליוני דולרים על-ידי האקרים - בעבר בשביל לשדוד נדרשת להגיע פיסית לבנק, היום די בקלות אפשר לשדוד מרחוק. אלה האזורים שאנחנו נכנסים אליהם".

ג'ינו לא חושף את המספרים של ורינט בסייבר, אך אומר שהתרומה גדלה לאורך השנים. בג'יי.פי מורגן העריכו לאחרונה שעסקי הסייבר יניבו לחברה הכנסות של 90-100 מיליון דולר ב-2016, לעומת 60 מיליון דולר (מתוך סך מכירות צפוי של 1.2-1.25 מיליארד דולר) ב-2015.

ג'ינו הגיע ל-ורינט מאורבוטק, שבה ניהל שלוש חטיבות עסקיות. המעבר היה לפני כשנתיים וחצי, בסמוך לפיצול של ורינט מקומברס. את הקריירה שלו הוא התחיל כמהנדס בחברה של היזם דב מורן, "שם למדתי איך הופכים חלום למציאות, ושצריך להעז ולחלום ולא להסתפק בדרך הסלולה", כהגדרתו.

"יש פה התפוצצות של חדשנות"

ב-ורינט הוא מצא לדבריו חברה ששמה דגש על חדשנות. "יש פה 'התפוצצות' של חדשנות, ויש מערך של אנשי טכנולוגיה ומנגנון של מעבדות מחקר. אנחנו עורכים האקתון (אירוע שכולל "מרתון" של תכנות ופיתוח, ש' ח' ו') שבו במשך 72 שעות העובדים יכולים לפתח כל דבר שעולה על רוחם, ויצאו משם דברים יפים".

פתרון אחד שתחילת הפיתוח שלו היה בהאקתון, נועד להתמודד עם התקפות סייבר על האינטרנט של הדברים (IoT). "ברור לכולם שמכונות מדברות עם מכונות, ושבעתיד יהיה מקרר שמזמין ישירות מהסופר. יש סיכונים גדולים לצרכנים, כי 'האנשים הרעים' ינסו להשתלט על המכשירים, ואנחנו פיתחנו דרכים להתמודד עם זה".

ג'ינו מעריך שאחד השינויים בשוק יהיה ביטוחים נגד התקפות סייבר.

- מה האתגרים המרכזיים בשוק?

"האתגר הגדול ביותר הוא שפתרונות הסייבר סקיוריטי לא עובדים. התקפות מתוחכמות מצליחות לחדור לארגונים, וחלקם אפילו לא יודעים את זה. האתגר הוא לבוא עם פתרון שנותן תמונה הוליסטית, מתריע בזמן, מונע גניבת כסף או מידע. הלקוחות יודעים שהפתרונות לא מספקים. עולם האיומים יגדל, והוא א-סימטרי: התוקפים יותר ויותר מתוחכמים, ובציבור אין מספיק מודעות לגודל הסיכון".

- ואתם אלו שתפתרו את הבעיה הזו?

"אנחנו לא הולכים להחליף את כל השוק, יש הרבה פתרונות, אנחנו באים עם פתרון מקיף שאנחנו חושבים שהוא פתרון מנצח, אפילו Disruptive (פתרון שמאיים לשבש את אופן הפעילות הקיים בשוק, ש' ח' ו')".

"גדלנו ביותר מ-30% בכוח האדם בישראל"

ורינט מעסיקה 5,000 עובדים, מתוכם 1,200 בישראל. התחרות בשוק הסייבר בפרט והטכנולוגיה בכלל, מובילה גם לתחרות על העובדים הטובים ביותר. "גדלנו ביותר מ-30% בכוח האדם בישראל בשנתיים האחרונות", מציין ג'ינו. "חלק מ'כאבי הגדילה' היה שהתפרסנו על חמישה בניינים במקום אחד, וזה היה קצת קשה לאנשים שהיו מורגלים באווירה משפחתית. אנחנו מגייסים עוד עובדים בישראל, ומטבע הדברים רבים מגיעים מקהילת המודיעין עם רקע והכשרה. אמרתי פעם שיש ל-ורינט את מנגנון הגיוס הטוב בעולם - כי המודיעין כבר סינן עבורנו את הטובים. כמובן שאנחנו מתחרים עם עוד חברות על האנשים, אבל ורינט מאוד אטרקטיבית".