מסתמן: היקף ההתקשרות עם מנהלת הרכבת הקלה יצומצם

צוות הבדיקה שמונה לבחון את ההתקשרות צפוי לפרסם בקרוב את מסקנותיו לגבי ההסכם, שהיקפו מוערך ב-800 מיליון שקל ■ עדיין לא ברור אם מכרז הקרונות שפרסמה נת"ע לקו האדום יבוטל

המדינה תבקש להכניס שינויים מהותיים להסכם ההתקשרות של חברת PB עם נת"ע, החברה הממשלתית שמונתה לקדם את פריקט הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. מדובר בהסכם בהיקף של כ-800 מיליון שקל לאספקת שירותי ניהול לפרויקט, שהיקפו הכולל מוערך כיום ב-14-17 מיליארד שקל.

צוות בדיקה שמונה לבחון את ההתקשרות צפוי לפרסם בקרוב את מסקנותיו ובמסגרת זו מעריכים כי ההיקף הכספי של ההתקשרות עשוי לרדת. בצוות, שמונה לבקשת החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו, חברים מנכ"ל מקורות לשעבר רונן וולפמן ורו"ח איציק עזר.

השניים התבקשו לבדוק מיהי חברת PB, האם שכירתה כחברה מנהלת לפרויקט כה מרכזי ואסטרטגי משקפת נוהג מקובל (Best practice) והאם בהסכם ההתקשרות בין PB לנת"ע, החברה הממשלתית האמונה על הפרויקט, העבירה נת"ע ל-PB סמכויות שלטוניות או הטבות שלא היתה רשאית להעביר.

הבדיקה החלה לפני כחצי שנה לאחר שנת"ע פנתה לחשבת הכללית וביקשה לקבל פטור ממכרז להסכם עם PB. כפי שנחשף ב"גלובס" מדובר בהסכם ל-10 שנים שבמסגרתו אמורה PB לקבל סכום כולל של כ-800 מיליון שקל. יצוין כי סכום זה נקבע מבלי להניח שלפרויקט תהיה גם חברת ניהול ישראלית, שתחלוק עם PB את העבודה. בינתיים החלו הליכים מכרזיים למציאת חברת ניהול ישראלית - והבחירה בה אמורה להקטין ממילא את ההיקף הכספי של ההתקשרות עם PB.

נת"ע, ש"כיכבה" בכמה דוחות של מבקר המדינה, קיבלה מאז הקמתה בסוף שנות ה-90 בכחצי מיליארד שקל לצורך קידום הפרויקט. "גלובס" חשף בעבר שורת מחדלים ובזבוזים בניהול כספי הציבור שקיבלה נת"ע. מאז הוחלפה הנהלתה של נת"ע ונראה כי חל שיפור ניכר בקצב ההתקדמות בביצוע העבודות.

במקביל עדיין לא ברור האם יבוטל המכרז שפרסמה חברת נת"ע לאספקת קרונות לקו האדום של הרכבת הקלה. גורמים המעורבים בפרויקט העריכו כי נציגי החברה הסינית CNR שנחשבה פייבוריטית עומדים מאחורי פרסומים לפיהם "הסינים זועמים" על כוונה לבטל את המכרז. המכרז, שהיקפו הכספי כ-2 מיליארד שקל כולל אספקת 90 מערכי קרונות עם אופציה לרכישת 30 מערכים נוספים. המכרז הוקפא בשלבים מתקדמים מאד, בעקבות טענות מצד חברות בינלאומיות על ליקויים בניהולו.

בין היתר נטען כי המכרז היה תפור לטובת הסינים לאחר שניתן משקל של 70% מהציון הסופי לגובה ההצעה הכספית, מתוך ידיעה שיצרני הרכבות הקלות הסיניים מציעים מחירים נמוכים בעשרות אחוזים מהיצרנים המערביים. מכרז הרכבות נדחה בעבר ארבע פעמים וביטולו כעת צפוי גרום לעיכוב משמעותי בלוחות הזמנים של הפרויקט. מנהל הקו האדום טוני בורצ'ל אמר בעבר בכנסת כי העבודות להשלמת הקו האדום יסתיימו ב-2021.