על אי בודד: הפרמיירליג אחראית על 35% מהכנסות הליגות הבכירות

כך עולה מהסקירה השנתית של Deloitte ■ גם הרווחיות של המועדונים בליגה האנגלית הבכירה ב-2013/14 היא הטובה ביותר ב-15 השנים האחרונות: 187 מיליון ליש"ט (לפני מס) ■ 18 מ-20 הקבוצות הספרדיות דיווחו על ירידה כוללת בהכנסות; השתיים שרשמו עלייה במחזור? ברצלונה וריאל

ססק פברגאס חוגג זכייה באליפות הפרמיירליג עם צ'לסי / צלם: רויטרס

אחרי שנים ארוכות של חוסר שליטה כלכלית והסתמכות על הכיסים הרחבים של בעלי הבית, קבוצות הפרמיירליג מתחילות להסתמך יותר ויותר על ההכנסות הטבעיות שהן מייצרות: 20 מועדוני הליגה האנגלית הבכירה סיימו את עונת 2013/14 עם רווח תפעולי כולל של 618 מיליון ליש"ט (שיא כל הזמנים עבור ליגת כדורגל אירופית כלשהו, הגבוה כמעט פי שלושה מהנתון שרשמה הבונדסליגה הגרמנית ב-2012/13). בנוסף, לראשונה מזה 15 שנה הצליחו לסיים מועדוני הליגה האנגלית הבכירה שנה עם רווחים לפני מס (בסך כולל 187 מיליון ליש"ט). כך עולה מהסקירה השנתית שמפרסמת פירמת ראיית החשבון Deloitte. 

19 מבין 20 הקבוצות דיווחו על רווח תפעולי, כאשר עבור 13 מהן זה היה הרווח התפעולי הגבוה בהיסטוריה. מנצ'סטר יונייטד רשמה את הרווח התפעולי הגדול ביותר - 117 מיליון ליש"ט. 14 מתוך 20 הקבוצות דיווחו על רווחים לפני מס.

הסיבה העיקרית לנתונים המצוינים הללו היא כניסתם של הסכמי השידורים המשודרגים של הפרמיירליג לתוקף בעונה הקודמת, בסך 5.6 מיליארד ליש"ט לשלוש עונות. נציין כי בעונת 2016/17 ישודרגו שוב חוזי הטלוויזיה - ועשויים להסתכם בסך של כ-8.5 מיליארד ליש"ט ב-Deloitte מציינים גם את תקנות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א, להן היה חלק בביצועים התפעוליים המשודרגים (על-אף שבינתיים בארגון הכדורגל האירופי הודיעו על נסיגה צפויה מהתקנות).

הפרמיירליג, וכל היתר

הפרמיירליג הכניסה בעונת 2013/14 סך של 3.9 מיליארד אירו (הכנסות טבעיות), זינוק של 32% לעומת 2012/13. בכך היא ממשיכה להקדים בגדול את כל יתר הליגות הבכירות האחרות באירופה: הבונדסליגה הגרמנית (2.3 מיליארד אירו, עלייה של 13%); הלה ליגה הספרדית (1.9 מיליארד, עלייה של 3%+ שמיוחסת כולה לשתי הענקיות ברצלונה וריאל מדריד, כאשר 18 הקבוצות האחרות רשמו יחד ירידה במחזור); הסרייה A האיטלקית (1.7, 1%+); והליג 1 הצרפתית (1.5, 15%+).

היתרון של הפרמיירליג נוצר בעיקר בשל הסכמי הטלוויזיה המדוברים: הכנסות זכויות השידור של קבוצות הליגה האנגלית היו גבוהים אשתקד ב-171 מיליון אירו משל הקבוצות בספרד, ב-405 מיליון מאלו של האיטלקיות וב-606 מיליון מהצרפתיות.

אגב, למרות העושר המופלג של האנגליות ביחס למתחרותיהן מרחבי היבשת, בכל הקשור לתוצאות במפעלים האירופיים הכסף לא ממש מדבר: בגמר הצ'מפיונס ליג בשבת הקרובה בברלין ישחקו אלופת איטליה יובנטוס ואלופת ספרד ברצלונה. בסך הכל, האנגליות הניפו את הגביע היוקרתי ביותר בכדורגל המועדונים העולמי רק פעם אחת בשבע השנים האחרונות (צ'לסי 2012). במפעל המשני, הליגה האירופית, המצב חמור אף יותר: רק שתי זכיות אנגליות - ליברפול 2001 וצ'לסי 2013.

מתחילים לראות את האור

ההכנסות המשותפות של חמש הליגות הבכירות באירופה צמחו בעונת 2013/14 ב-15%, אל סך של 11.3 מיליארד אירו (הפרמיירליג לבדה, כאמור, אחראית על 34.5% מהסכום הזה). זו הייתה שנה שלישית ברציפות בה כל הליגות הבכירות מדווחות על עלייה בהכנסות.

לראשונה מאז 2006/07, כל הליגות הבכירות הציגו יחס "בריא" של 70% או פחות מכך בין שכר העובדים שלהן לסך ההכנסות. הממוצע של חמש הליגות בתחום הזה הוא 59%, השיעור הכי נמוך מאז 1999/00, כאשר הבונדסליגה מציגה את הנתון הכי טוב - 50% בלבד מהכנסותיה מבוזבזות על משכורות.

ומה יהיה כאן?

ראש תחום הספורט ב- Deloitte ישראל, אורן רוזמן: "אין ספק שאנחנו נמצאים שנות אור מאחורי הכדורגל האירופי בכל מה שקשור לסכומים שהענף מגלגל, אך ההתחזקות הכלכלית של הכדורגל האירופי מצביעה במידה רבה על הפוטנציאל שיש לכדורגל הישראלי להגדיל הכנסותיו ולבצע קפיצת מדרגה. אני סבור שבאמצעות התנהלות עסקית נכונה, אשר מובלת על-ידי מינהלת מקצועית, יהיה ניתן לייצר גידול בהיקפי הפעילות של הכדורגל הישראלי. כך למשל, ראינו כבר בעונה האחרונה את העלייה הן במספר הצופים ביציעים והן ברייטינג הטלוויזיוני, ואני משוכנע כי באמצעות המהלכים אשר המינהלת מקדמת בימים אלו ניתן יהיה ניתן להמשיך את המומנטום החיובי ולתרגמו לכדי גידול בהכנסות".