הדולר היציג צנח ב-0.7%, האירו זינק ב-1.3% ל-4.35 שקלים

שער הדולר היציג נקבע על 3.836 שקלים ■ אתמול בערב הדולר צנח כ-2.3% מול האירו בתגובה לעלייה מעבר לצפוי באינפלציה באירופה, ועל רקע ההערכות כי יוון ונושיה קרובים לחתימה על הסדר חוב חדש

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

המסחר בשוק המט"ח התאפיין היום (ה') במגמה מעורבת של השקל המול המטבעות המרכזיים. הדולר היציג נחלש בכ-0.7% ונקבע על 3.836 שקלים. זאת, בעקבות המסחר העולמי במט"ח אתמול שבו צנח הדולר בכ-2.3% מול האירו בתגובה לעלייה מעבר לצפוי באינפלציה באירופה, ועל רקע ההערכות כי יוון ונושיה קרובים לחתימה על הסדר חוב חדש. מנגד, האירו המשיך במגמה צפונה וזינק מול השקל בכ-1.3% לרמה של 4.356 שקלים. מול הדולר האירו מתחזק היום בכ-0.3% ונסחר סביב 1.13 דולרים לאירו.

המשמעות של עליית מדד המחירים האירופי ב-0.3%, היא כי תוכנית ההקלה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי (ECB) עובדת, וההערכות להתאוששות כלכלת הגוש מתגברות. הדבר מתבטא גם בצניחה בשוק האג"ח הממשלתיות והתשואות שלהן הגיעו לשיא שלא נראה מאז 6 בנובמבר.

ה-ECB גם העלה אתמול את תחזית האינפלציה ל-2015 ל-0.3% מתחזית קודמת של אינפלציה אפסית ואמר כי הבנק ימשיך בהיקף הנוכחי של רכישות האג"ח הממשלתיות שלו כדי לספק נזילות לשווקים, ולא יגביר אותן כפי שהוערך בשוק.

ב-FXCM ישראל מציינים, כי "הדולר-שקל עושה דרכו לעבר הגבול התחתון ב-3.8 שקלים. רק עלייה מעל 3.88 ש' עשויה להפוך שוב את הקערה. מה שעשוי להעניק תמיכה לדולר יהיה דוח התעסוקה אשר יתפרסם מחר בארצות הברית. נתון חיובי, מעל 200 אלף משרות חדשות לשוק, יגביר במשנה תוקף את ההערכות להעלאת ריבית מצד הפדרל ריזרב, מה שיתמוך בדולר ויקזז במידה מסוימת את הראלי של האירו".

גם בפריקו סבורים כי התחזקות האירו מול הדולר מבשרת כי בשווקים צופים להתאוששות בפעילות הכלכלית באירופה, כאשר לעלייה במדד המחירים עשויה להיות כבר בעתיד הלא רחוק השפעה על תוכנית ההרחבה הכמותית שמנהיג הבנק המרכזי באירופה. על רקע העלייה בתשואת האג"ח באירופה בכלל ובגרמניה בפרט והערכה כי יוון צפויה לקבל את דרישות גוש האירו לצמצום ההוצאה הציבורית ובכך לקבל את חבילת הסיוע אשר תממן את החזרי ההלוואות אותם נדרשת יוון לשלם החודש החל ממחר בשווקים, גובר הביקוש לאחזקה באירו.

לדבריהם, "החולשה בשוקי ההון הגלובליים צפויה בעיקרה לתרום להיצע מט"ח בזירה המקומית, כאשר משקיעים מקומיים יבקשו לצמצם את אחזקתם במניות בעולם ובכך יגררו את המוסדיים ובראשם את מנהלי ההשקעות בזירה הגלובלית להמרת מט"ח. להערכתנו פריצת רמת 3.78 שקלים לדולר עשויה לגרור לירידה מהירה אל עבר רמת 3.74 ש' ולאותת בכך על חידוש מגמת היחלשות הדולר אף לעבר רמות המטרה של הטווח הארוך השוכנות ברמות השפל ההיסטוריות מתחת לרף ה-3.7 ש' לדולר".