שוק האג"ח ממשיך לרשום גיוסים בהיקפים מרשימים

בזן השלימה גיוס חוב של 530 מיליון שקל בשתי סדרות, אחת מהן דולרית, בריבית של עד 6.7% ■ ביקושים של 1.8 מיליארד שקל במכרז המוסדי של חברת החשמל, כשלראשונה מזה זמן לאג"ח לא נלווית ערבות מדינה

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, עדכנה אמש על סיום מהלך של הארכת חוב בהיקף של כ-740 מיליון שקל. דלק הציעה לבעלי אג"ח מסדרה ט"ו, בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל, להחליף את איגרות החוב שבידיהם, שהיו במח"מ של קצת יותר משנה, לאג"ח מסדרה ל"א, במח"מ של 6.7 שנים. כ-45% ממחזיקי האג"ח נענו להצעה.

פירעון הקרן של אג"ח ל"א, סדרה שקלית בריבית שנתית של 4.3% שהונפקה במקור בפברואר 2015, יהיה בשישה תשלומים לא שווים בשנים 2020-2025. האג"ח המוחלפות, מסדרה ט"ו, נושאות ריבית שנתית של 8.5%, והפרעונות בהן ייעשו עד 2017. חברת S&P מעלות העניקה דירוג A לסדרה ל"א ואילו מידרוג דירגה אותה A1 באופק יציב.

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, אמר היום כי "למרות הירידות החדות באיגרות החוב הממשלתיות לטווח ארוך, הצליחה החברה למחזר חוב קצר לתקופה ארוכה בריביות נמוכות. אין ספק שהחלפה זו היא הבעת אמון גדולה בקבוצת דלק ובאיתנותה הפיננסית".

קבוצת דלק סיכמה בימים האחרונים את הרבעון הראשון של השנה עם שיפור בתוצאותיה והציגה רווח נקי של 210 מיליון שקל, אחרי הפסד של 195 מיליון שקל שנרשם לה ברבעון הראשון של 2014. השינוי בשורה התחתונה נרשם בין היתר בזכות רווחי הון שהיא רשמה בגין מימוש מניות חברת הזיקוק דלק US (115 מיליון שקל) ושערוך יתרת ההשקעה בחברה האמריקאית; רווח ממימוש החזקות חברת מובילאיי על ידי החברה המוחזקת דלק רכב (45 מיליון שקל); ורווח בגין ביטול ירידת ערך השקעה בחברת הביטוח הפניקס (39 מיליון שקל).

קבוצת אלון מקדימה פדיונות

קבוצת אלון הפרטית, שבשליטת שרגא בירן והקיבוצים, עדכנה אמש על ביצוע פדיון מוקדם חלקי של אג"ח החברה, בהיקף של 450 מיליון שקל. באלון ציינו כי הפידיון המוקדם מורכב מתשלום בהיקף של 322 מיליון שקל שמועדו המקורי בינואר 2016, ותשלום של 128 מיליון שקל נוספים שמועד פירעונם תוכנן לינואר 2017.

מהלך זה נעשה במסגרת הסדר פריסת חוב ענק של הקבוצה (אג"ח בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל שהנפיקה למוסדיים), ובהמשך למכירת החזקותיה של אלון בחברת הזיקוק אלון USA לדלק US, תמורת כ-600 מיליון דולר, במטרה לשפר את מצבה הפיננסי. במקביל להקדמת תשלום האג"ח, מנהלת קבוצת אלון מגעים עם בנק הפועלים על הקדמה של תשלומי החוב לבנק, העומדים על יותר מ-400 מיליון שקל.

הקדמת תשלום האג"ח נעשית לאחר שהקבוצה נקלעה בחודשים האחרונים לסחרור פיננסי, אשר נלווה לו סכסוך בין צמד השותפים להקמת הקבוצה - שרגא בירן ודודי ויסמן. ויסמן הודח והוחלף על ידי אביגדור קפלן, שמונה למנכ"ל הקבוצה ובהמשך למנכ"ל החברה הבת, אלון רבוע כחול, הנסחרת בבורסה.

הפעילות שגררה את הקבוצה לכיוון השלילי היא בעיקר ההידרדרות של רשת הקמעונאות מגה, שבשליטתה. מגה, רשת השיווק השנייה בגודלה בישראל, סיכמה את הרבעון הראשון של השנה עם קפיצה של 39% בהפסדיה, שהגיעו ל-31 מיליון שקל.

מלבד מגה, קבוצת אלון מחזיקה באמצעות חברת אלון רבוע כחול בחברת הדלק דור אלון, ברבוע כחול נדל"ן וביבואנית ומשווקת כלי המטבח והטקסטיל נעמן. בנוסף, היא מחזיקה זכויות בתגלית הגז תמר באמצעות חברת אלון גז. על רקע הטלטלות שעוברת הקבוצה, חברת מידרוג הורידה פעמיים את דירוג האג"ח של אלון רבוע כחול, תוך פחות מחודשיים. מניית החברה משקפת לה שווי של כ-700 מיליון שקל, אחרי ירידה של 10% בשנה האחרונה.

חברת החשמל ללא ערבות מדינה

חברת האנרגיה בזן , המחזיקה בבית הזיקוק בחיפה, השלימה השבוע גיוס אג"ח בהיקף של 530 מיליון שקל בשתי סדרות: אג"ח שקליות ללא הצמדה במח"מ של 6 שנים ובריבית של 5.9%, ואג"ח שקליות צמודות לדולר במח"מ של 5.6 שנים ובריבית של 6.7%.

ישראל לדרברג, סמנכ"ל כספים וכלכלה בבזן, מסר כי "לראשונה גייסה החברה אג"ח צמודת דולר, מהלך החוסך את המרת השקל לדולר, שהוא מטבע הפעילות של החברה. מהלך זה מקטין את עלויות המימון ומפחית תנודתיות ברווח הנקי ובהון העצמי. סכום הגיוס והריבית שנקבעה מעידים על הצלחת ההנפקה".

בזן, שבשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים, ביצעה את הנפקת האג"ח על רקע שיפור בתוצאותיה הכספיות, ולאחר שחברת S&P מעלות העלתה את דירוג החוב שלה ל-BBB פלוס, בתחזית יציבה, בתמיכת השיפור במאזניה.

גם חברת חשמל מגייסת. החברה השלימה אמש את השלב המוסדי בהנפקת אג"ח שהיקפה מעל 900 מיליון שקל. מדובר בשתי סדרות: האחת בריבית קבועה של 3.32% עם מח"מ של כ-5.9 שנים, במרווח של 1.71% מעל אג"ח מדינה מקבילה, והשנייה בריבית צמודת מדד של 2.96% עם מח"מ של 10 שנים במרווח של 2.43%.

במכרז השתתפו גופים מוסדיים בשוק ההון המקומי ונתקבלו ביקושים בהיקף כולל של כ-1.8 מיליארד שקל. איגרות החוב ידורגו AA ע"י S&P מעלות ו-Aa3 באופק חיובי מחברת מידרוג. ההנפקה בוצעה על פי תשקיף ציבורי, אשר פורסם לפני מספר ימים, והוא הראשון ללא ערבות מדינה מזה 13 שנים.

גיוסי ומיחזורי האגח
 גיוסי ומיחזורי האגח