השבוע הקשה של משקיעי האג"ח: הממשלתיות נפלו בכ-4%

האג"ח הממשלתית ל-10 שנים ירדה השבוע ב-3% - מי שקנה את האג"ח הארוכות בשיא, הפסיד 12% תוך פחות מחודשיים

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר באג"ח הממשלתיות בעולם מלווה בשבועות האחרונים בעצבנות רבה, שמשפיעה הן על שוקי המטבעות והן על שוקי הסחורות והמניות, ומקשה על המשקיעים להבין את המצב ולקבל החלטות מושכלות.

אחרי פתיחת שנה סוערת, שהפילה את התשואה על האג"ח ל-10 שנים של ממשלת גרמניה לשפל של 0.075%, ואת התשואה על האג"ח המקבילה של ממשלת ישראל ל-1.3% בלבד, התהפכה המגמה באפריל, ומרבית העליות השניות באפיק הזה כבר נמחקו. השבוע, למשל, שהיה אחד הגרועים ביותר באפיק זה השנה, רשמו האג"ח של ממשלת ישראל ל-10 שנים ירידה של כ-3%, ושיקפו תשואה לפדיון של כ-2.3%. האג"ח השקליות הארוכות איבדו 4% השבוע.

בדיעבד דומה שסוחרי האג"ח בעולם קצת התבלבלו. נפילת מחירי הנפט אל מתחת ל-45 דולר לחבית, והחשש מהאטה כלכלית באירופה, הובילו את הסוחרים לתפיסה כי העולם צועד לקראת שנה של דיפלציה - מצב שטומן בחובו אפשרויות להורדות ריבית נוספות ורווחי הון בשוק איגרות החוב. אלא שבפועל מחירי הנפט דווקא התאוששו וטיפסו לעבר רמה של 60 דולר לחבית, בעוד שאירופה החלה להציג ניצני התאוששות (כולל אינפלציה חיובית) שהתבטאו בהתחזקות מחודשת של האירו מול הדולר.

את התוצאה ניתן לראות היטב בביצועי אג"ח ממשלת ישראל ל-30 שנה, שהוסיפה יותר מ-20% לערכה בשליש הראשון של השנה, אולם כעת מציגה תשואה של כ-8% בלבד מתחילת השנה. במילים אחרות, מי שקנה את האג"ח במחיר שיא של 160 אגורות, הפסיד תוך פחות מחודשיים 12% מכספו.

רבים נוטים לייחס את העצבנות בשוקי האג"ח לחשש מפני האפשרות שהפד יחל בקרוב להעלות את ריבית הבסיס בכלכלה הגדולה בעולם. אלא שמומחי השקעות בכירים כגון ג'פרי גנלק והד"ר מארק פאבר סבורים שעל המשקיעים להתרגל למציאות חדשה של ריביות נמוכות עוד תקופה ארוכה.

גנדלק, מנהל ההשקעות הראשי של קרן הגידור דאבליין קפיטל, אמר אתמול ל-CNBC כי להערכתו הפד לא יעלה את הריבית השנה כלל, או לכל היותר יעלה אותה פעם אחת בלבד. לתפסיתו, מצב כזה ימשיך לתמוך בשוקי המניות, אבל לאו דווקא יחזיר את הראלי בשוקי האג"ח.

תשואות האגח הממשלתיות
 תשואות האגח הממשלתיות