"אין ספק שמי שמתפרנס ממסחר בבורסה צריך לדאוג"

קובי לוצקי, האנליסט הראשי של קפיטל טרייד, המתמחה באלגו-טריידינג: "למרות מה שמתרחש ביוון, אני סבור שהדאקס, הקאק והפוטסי יעניקו תשואה גבוהה יותר מאשר השקעה במדדי המניות בארה"ב"

 קובי לוצקי / צילום: חיים כהן
קובי לוצקי / צילום: חיים כהן

על רקע הטלטלות האחרונות בשווקים מדבר קובי לוצקי, האנליסט הראשי של קפיטל טרייד, המתמחה באלגו-טריידינג בשיחה עם "גלובס" על המצב השברירי בשווקים, השפעת המסחר הרובוטי על שוקי ההון ומה אנו צפויים לראות בהמשך השנה.

- אילו שווקים אטרקטיביים כעת להשקעה?

"למרות מה שמתרחש ביוון, אני סבור שהדאקס, הקאק והפוטסי יעניקו תשואה גבוהה יותר מאשר השקעה במדדי המניות בארה"ב. אגב, מצב בדיוק הפוך למה שהיה כאן ב-6 השנים האחרונות. אירופה רק החלה בתהליכי ההרחבה הכמותית ואילו בארה"ב כבר מדברים על העלאות ריבית, כל הנושא הזה ישפיע מאוד על שער היורו שימשיך להיחלש אל מול הדולר. היצואניות האירופאיות הן אלו שירוויחו מכך וכוח התחרות שלהם ישתפר משמעותית, מעבר לעובדה שהוצאות המימון הנמוכות יתרמו עוד יותר לרווחיות ארוכת הטווח".

- אנחנו בשנה שישית ברציפות של עליות בשווקים, מתי להערכתך יגיע המשבר הפיננסי שכולם מדברים עליו?

"ההיסטוריה לימדה אותנו שמשברים חוזרים לא מגיעים בתקופה שבה הריביות עדיין יורדות. אכן, משבר החובות באירופה הגיע בתקופה של הורדות ריבית אבל צריך לראות אותו כהמשך ישיר למשבר הפיננסי ב-2008, הוא נבע ממנו ולכן הוא לא משבר חדש. בארה"ב עדיין לא התחילו להעלות את הריבית, כך שאפשר להעריך בזהירות שהמשבר עדיין רחוק למרות הירידה ברווחיות החברות בארה"ב. בכל מקרה, משבר יכול להגיע גם מחר בבוקר, השאלה היא האם אתה מסוגל לקבל החלטה ולהבין כי השוק הפך לדובי ולהרוויח גם כשהשוק יורד".

- אבל קריסה של יוון יכולה לחולל משבר חמור כמו הקריסה של ליהמן ברדרס, איך הדברים יתפתחו לדעתך?

"יוון בהחלט מהווה סכנה משמעותית, אבל להערכתי אף אחד לא רוצה להסתבך בתרחיש ליהמן ברדרס, כך שקרן המטבע הבינלאומית יכולה להודיע חד צדדית כי היא דוחה את מועד הפירעון של ההלוואה ויוון מרוויחה עוד כמה ימים. במצב שנוצר אף אחד לא רוצה שיוון תפשוט את הרגל".

- הספידו השנה את הסחורות, למרות ההרחבות הכמותיות מסביב לעולם. מה דעתך על העלייה האחרונה במחיר הנפט ואיך היא משפיעה על השווקים?

"אין ספק שהעצמאות האנרגטית המתקרבת בארה"ב יוצרת היצע גדול מאוד של נפט והעובדה הזו משפיעה על המחירים. אם נוסיף לזה את ההסכם המתגבש של המעצמות עם איראן, קשה לראות את הנפט חוזר לרמת מחירים של 80 דולר לחבית. יחד עם זאת כמו שראינו בעבר כל ארוע במזרח התיכון יוצר מציאות חדשה לגמרי, כך שהדרך של משקיעים מתוחכמים להרוויח מהמסחר בזהב השחור היא לקחת פוזיציות לטווחים קצרים".

- סגן יו"ר הפדרל ריזרב, סטנלי פישר, אמר ממש לאחרונה כי הריבית בארה"ב צפויה לעמוד על 3.25%-4% בתוך 4 שנים, זה נראה לך תרחיש ריאלי?

"ראשית, צריך לזכור שהריבית בארה"ב עדיין לא עלתה אפילו פעם אחת המשבר הפיננסי והשיק מספר רב של תוכניות הרחבה כמותית שהסתיימו. למרות שמטרתו המוצהרת היא צמיחה ואינפלציה, הפדרל ריזרב רוצה לראות צמיחה מסוימת בשערי המניות, כך שאם הוא יחל במסע של העלאות ריבית והשווקים יגיבו בצורה היסטרית, בכלל לא בטוח שנגיע לאן שפישר חושב. לכן, צריך לבחון כל דבר בהתאם להתפתחויות. צריך לדעת להרוויח בכל מצב טבע בשווקים, לא משנה אם הריבית עולה או יורדת".

- אתם פועלים בתחום האלגו טריידינג, מה ההשפעה של המסחר הרובוטי על הבורסות ברחבי העולם?

"עד כמה שזה יישמע מפתיע, אבל המסחר הרובוטי הוא זה שמכתיב את הקצב בשוקי ההון, את המסחר והכיוון בשווקים. הרובוטים סוחרים בינם לבין עצמם וגם מול סוחרים אנושיים בודדים. כיום 70% מהמסחר בשוקי ההון מתבצע על ידי רובוטים והמגמה הזו הולכת להתגבר בשנים הקרובות בצורה משמעותית. אנחנו רואים הרבה מאוד פיתוחים בתחום הפינטק והמסחר הרובוטי.

- אנחנו רואים את השפעות המסחר הרובוטי כמעט בכל תחום מסחר. אפשר לראות את העלייה במחזורי המסחר השנים האחרונות והירידה. אתה חושב שסוחר הבורסה זה מקצוע נכחד?

"אין ספק שמי שמתפרנס ממסחר בבורסה צריך לדאוג ואפילו מאוד, אם הרובוט יכול לסגור 70%-80% מהעסקאות ברווח ואפילו ישנם רובוטים שמפסידים רק ביום מסחר בודד בחמש שנים כמו במקרה של VIRTU אז למה שמישהו ייקח סיכון וייהמר על סוחר אנושי שסוגר במקרה הטוב מאוד רק 55% מהעסקאות ברווח. מי שרוצה לעסוק בשוק ההון, עדיף לו ללמוד תכנות ולא כלכלה כדי שיוכל להמציא מודל מסחר שיכול להרוויח כמה שיותר".