המנכ"ל המיועד של משרד החוץ: קיימנו מפגשים עם סעודיה

דורי גולד והסעודי אנוואר אשקי, גנרל בגימלאות ואנליסט בריאד, לחצו ידיים באירוע במועצה ליחסי חוץ בוושינגטון ■ גולד: "מקווה שזו תחילת דיון נוסף על הבעיות האסטרטגיות המשותפות שלנו"

ישראל וסעודיה קיימו חמישה מפגשים ב-2014 ו-2015 לדיון על פתרונות אפשריים לסכנות שנשקפות לשתי המדינות מאויב משותף - איראן. את קיום הפגישות חשפו אתמול (ה') דורי גולד, המנכ"ל המיועד של משרד החוץ, והסעודי אנוואר מאג'ד אשקי, גנראל בגימלאות ואנליסט בהווה. שניהם עמדו בראש משלחות ארצותיהם לפגישות.

השניים דיברו בכנס של המועצה ליחסי חוץ (CFR) בוושינגטון, שבו הצטיירה בבירור ההתקרבות המשמעותית שהנצה ביחסי ירושלים - ריאד בשנים האחרונות. גולד ואשקי ניצבו זה ליד זה, ואף לחצו ידיים מול המצלמות. הם לא ניסו להסתיר את הפער בין שתי מדינותיהם, אך במרכז נאומיהם עמדה סוגיית מאמצי איראן להתחמש בנשק גרעיני, שיאיים על מדינות המפרץ ועל ישראל.

מדובר במפגשים לא רשמיים. גולד כיהן כראש המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, שמתמחה, בין היתר בנושאי מדיניות מזרח-תיכונית (הוא יחל בתפקידו במשרד-החוץ ביום א'). אשקי היה יועצו של הנסיך בנדאר בין סולטאן, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של סעודיה וראש המודיעין שלה, שקיים, לפי השמועה, פגישות עם בכירים מישראל, לרבות עם רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט. מזה שנים מכהן אשקי כראש מכון מחקר בריאד. בכל זאת, למרות האופי הבלתי רשמי של המפגשים, אין שום ספק, שממשלות שתי המדינות היו מודעות לקיומם ונתנו להם את ברכתן.

בעבר נפוצו שמועות רבות על פגישות בין ישראלים לסעודים, אך ככל הידוע זו הפעם הראשונה שבכירים בשתי המדינות אישרו קיום מגעים כאלה בפומבי.

העיתונאי איליי לייק מסוכנות בלומברג מסר, שהתקיימו חמישה מפגשים בין ישראל לסעודיה ב-17 החודשים שחלפו - בהודו, באיטליה ובצ'כיה. אחד מהמשתתפים בפגישות אלה, תת-אלוף (מיל.) שמעון שפירא, שהיה מזכירו הצבאי של נתניהו בסוף שנות ה-90, אמר ללייק: "גילינו שיש לנו אותן בעיות, אותם אתגרים ואותם פתרונות לחלק מהבעיות". הוא הגדיר את הבעיה המרכזית כפעילויות איראן באזור ואמר כי הצד הישראלי והצד הסעודי בחמש הפגישות דנו בדרכים פוליטיות וכלכליות להכהות את עוקץ האיום האיראני. הוא לא פירט, אך "ניו יורק טיימס" מוסר היום, כי שתי המדינות חלקו בחשאי מידע מודיעיני במשך שנים, במיוחד על איראן.

"ישראל וסעודיה הן בעלות ברית של ארה"ב"

בנאומו בכנס בוושינגטון חזר גולד על הקו של רה"מ בנימין נתניהו, שמדגיש את הסכנות שנשקפות מהתחמשות גרעינית של איראן. הוא הזהיר מפני הסכנות שמציבות השאיפות האזוריות של משטר האייתאללות, שמניעות "מלחמת התפשטות" מעיראק ועד תימן ועד סוריה. גולד אמר, כי איראן מסייעת עתה בעיקר לארגונים פלסטיניים שמוסיפים לזרוע טרור ושהיא מציידת עתה את חיזבאללה בטילים בעלי כושר פגיעה מדויק, בניגוד לרקטות לא חכמות שאינן מאובזרות ב-GPS, שאותן סיפקה בעבר לבעלי בריתה בלבנון. אך גולד לא קרא להפיל את המשטר בטהראן, כפי שקרא אשקי.

גולד נמנע מלצבוע את היחסים העכשוויים בין ירושלים לריאד בצבעים ורודים. לאחר הכל, סעודיה מעולם לא הכירה בזכות ישראל לקיום ושתי המדינות אינן מקיימות יחסים דיפלומטיים, בניגוד ליחסי ישראל עם מצרים וירדן, למשל. "העובדה שאנו ניצבים כאן יחדיו על בימה אחת אין פירושה שיישבנו את כל חילוקי הדעות בין מדינותינו שהתגלעו במרוצת השנים", הוא אמר. "אך אנו מקווים שנוכל להתייחס לחילוקי דעות אלה בשנים הבאות".

אחרי הנאום אמר גולד: "ישראל וסעודיה הן בעלות ברית של ארה"ב; אני מקווה (שכנס הזה) הוא תחילתו של דיון נוסף על הבעיות האסטרטגיות המשותפות שלנו".

אשקי מנה בנאומו רשימה של שבע מטרות שהציבה סעודיה למדיניותה במזה"ת: במקום הראשון נמצא שלום בין ישראל לערבים; במקום השני - הפלת המשטר באיראן; ובמורד הרשימה: הגברת האחדות הערבית, הקמת כוח צבאי ערבי אזורי והקמת מדינה עצמאית לכורדים על שטחים שנמצאים עתה בידי איראן, טורקיה ועיראק.

הוא לא חשך שבט ביקורתו מישראל: "ישראל נעשתה מבודדת מפני שהיא לא הגיבה על יזמות שלום". לאחר מכן, הוא אמר ללייק: "לא תהיה התקדמות (עם ישראל) עד שנתניהו לא יאמץ את תכנית השלום הערבית (היזמה הסעודית מ-2002)".