מנכ"ל אשרא: משיכת הזמן של יוון מדאיגה מאוד

צחי מלאך: "כשלון של מתווה ההסדר יוביל לצמצום משמעותי בכלכלת יוון ויצוצו איומים נוספים ליצואנים הישראלים, לרבות סכנה להיקלעות לבעיות תזרימיות ומימוניות. כל זה מחייב היערכות מחדש לגבי המשך הפעילות במדינה"

דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג
דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג

"משיכת הזמן של יוון ואי תשלום חובותיה מדאיגה מאוד ומקרבת את יוון לפשיטת רגל, דבר שישליך על הכלכלה העולמית כולה ויוביל לעליית הסיכון בכלכלה העולמית, ולא רק למי שעושה עסקים ביוון". כך מעריך היום צחי מלאך, מנכ"ל אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ.

לדברי מלאך, "במידה שיוון לא תזכה לחילוץ ברגע האחרון, הכלכלה היוונית צפויה להיכנס לכיאוס - חדלות פירעון על ההלוואות שקיבלה מנושיה הגדולים, הטלת מגבלות על ההון, הקפאת פיקדונות ולבסוף יציאה מגוש האירו. תרחיש כזה יביא להגדלת אי הוודאות בכלכלה העולמית בכלל ובכלכלת יוון בפרט. כתוצאה מכך, יחול צמצום משמעותי בכלכלת יוון ויצוצו איומים נוספים ליצואנים הישראלים, אשר יחייבו היערכות מחדש לגבי המשך הפעילות במדינה".

לדבריו, "עבור גורמים הפועלים ביוון, לרבות יצואנים ישראלים, המשמעות היא שצפויה ירידה חדה בביקושים וסכנה להיקלעות לבעיות תזרמיות ומימוניות. העלייה ברמת הסיכון צפויה לשרור תקופה ארוכה והמדינה תצטרך לעמוד באתגרים רבים על מנת להחזיר את אמון המשקיעים בה בשנים הבאות".

הייצוא הישראלי ליוון מסתכם בכ-400 מיליון דולר בשנה ומתמקד בתחומי הדלקים והכימיקלים, שבהם הסיכון העסקי הוא לרוב לטווחי זמן קצרים. "אשרא מבטחת עסקאות סחר חוץ לטווחים של שנה ומעלה ואין לה כיום חשיפה לשוק היווני", מדגיש מלאך. "יצואנים ישראלים ליוון יכולים להקטין את הסיכון על ידי ניהול מושכל של החשיפה הלקוחותיהם במדינה וכן ללקוחותיהם הפועלים במדינה בפעיל ".

מלאך מדגיש כי "על רקע העלייה הצפויה ברמות הסיכון בכלכלה העולמית במקרה שיוון אכן תגיע לחדלות פרעון, תמשיך אשרא לתמוך בייצוא הישראלי ותבחן אפשרות לביטוח סיכוני אשראי בעסקאות ייצוא, לרבות למדינות העלולות להיפגע מהמשבר היווני, כמובן תוך נקיטת הזהירות המתבקשת".