דרמה בטורקיה: מפלה לארדואן, הכורדים נכנסו לפרלמנט

(עדכון) - עפ"י תוצאות הביניים בבחירות, מפלגת השלטון זוכה רק לפחות ממחצית המושבים בפרלמנט - רחוק מאוד מ-330 המנדטים שקיוו להם כדי לשנות את החוקה ■ בכיר במפלגה הכורדית: "ניצחון השלום על פני המלחמה"

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

הקלפיות ברחבי טורקיה נסגרו לפני שעה קלה (א') בתום תשע שעות של הצבעה לבחירות הכלליות. התוצאות הרשמיות מההצבעה ב-81 המחוזות צפויות להתפרסם במהלך הערב. בתום ספירת קרוב ל-90% מקולות הבוחרים, מסתמנת מפלה למפלגת השלטון, ולראשונה בהיסטוריה - כניסה לפרלמנט של המפלגה הכורדית. הפרשנים בכלי התקשורת אף טוענים כי קיימת אפשרות של קיום בחירות מוקדמות, אם מפלגת השלטון אכן לא תצליח להשיג רוב בפרלמנט.

על פי נתונים לא סופיים, 85.52% מתוך 53.7 מיליון בעלי זכות הבחירה הטילו את קולם במערכת הבחירות המתוחה ביותר מאז עלייתה לשלטון של "מפלגת הצדק וההתפתחות" (AKP) בשנת 2002. בתום ספירת 89.96% מקולות הבוחרים בטורקיה, מפלגת השלטון AKP זכתה ב-41.5% מהקולות, ורק 260 מנדטים. על פי הדיווח ברשת CNN בשפה הטורקית, מפלגת HDP הכורדית זכתה ב-12.05% מהקולות - מעט יותר מאחוז החסימה - 10%. ברוב מחוזות דרום-מזרח טורקיה, שמרבית תושביהם כורדים, מפלגת HDP זכתה ליותר מ-70% מקולות הבוחרים. תוצאות האמת צפויות להתפרסם בהמשך הערב.

כמו כן, מפלגת CHP זכתה ב-25.2% מהקולות, ומפלגת MHP ב-16.7% מהקולות. שתי מפלגות אלה כיהנו בפרלמנט בשנים האחרונות. אם המפלגה הכורדית אכן תיכנס לפרלמנט לאחר הבחירות, מפלגת השלטון תיאלץ ככל הנראה להקים קואליציה עם אחת ממפלגות אלה. בכיר במפלגה אמר כי על פי התוצאות הראשוניות, המפלגה תיאלץ להקים ממשלת מיעוט, ואף לא שלל את האפשרות של קיום בחירות מוקדמות.

על פי הדיווח ברשת CNN בשפה הטורקית, אחוזי ההצבעה הגבוהים ביותר נרשמו במחוז דיארבקיר, שבדרום-מזרח טורקיה, והם צפויים לחצות את רף ה-90%. ביום שישי, שני בני אדם נהרגו ולפחות 200 נפצעו מפיצוץ בעצרת בחירות של "המפלגה הדמוקרטית העממית" (HDP), המייצגת את המיעוט הכורדי במדינה.

סגן ראש מפלגת HDP, סירי סורייה אנדר, התייחס לתוצאות, ואמר: "תוצאות הביניים מראות כי אנו עומדים להיכנס לפרלמנט". לדבריו, "זהו ניצחון השלום על פני המלחמה". לדבריו, "לא נחגוג היום, נפגין צניעות. AKP (מפלגת השלטון) עלולה להשתמש בחגיגות שלנו כדי לתרץ זיוף קולות".

המפלגה הכורדית עשויה לראשונה לחצות את אחוז החסימה ולהיכנס לפרלמנט הטורקי. אם HDP אכן תצליח להשיג מספיק קולות, היא עשויה למנוע ממפלגת AKP של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן לחצות את רף 330 המנדטים, מתוך 550בפרלמנט הטורקי, ולהקשות על שינוי שיטת הממשל במדינה בשורת רפורמות שתעניק לארדואן סמכויות חסרות תקדים כנשיא.

עשרות אלפי חיילים ושוטרים הוצבו במהלך היום סמוך לעמדות ההצבעה ברחבי המדינה. רק במחוז דיארבקיר הוצבו 9,000 אנשי כוחות הביטחון. משקיפים מקומיים ובינלאומיים הוצבו בקלפיות, ולמרות חשש מפני שיבושים, לפי שעה לא דווח על חשד ממשי לזיוף קולות.

הנשיא ארדואן הצביע בשעות הצהריים באיסטנבול, ואמר לכלי התקשורת: "אני רואה כי ישנו אחוז הצבעה גבוה. זה דבר הכרחי לדמוקרטיה חזקה". לדבריו, "כל המפלגות ניהלו מרתון ארוך וצפוף. טורקיה חווה תהליך יוצא מן הכלל".