הרב פינטו: "אני לא מיליארדר כמו שאומרים"

על פרשת השוחד שבה הורשע: "חתמתי עסקת טיעון שהייתה לא בטובתי, וחתמתי עליה בכל זאת, ונשפטתי לשנת מאסר, ואני עושה ערעור" ■ "יש תהליכים שסמויים כעת מן העין, ויום-יום זה מתפתח"

הרב פינטו / צילום: דרור עינב
הרב פינטו / צילום: דרור עינב

"מאוד קשה לי לעמוד פה. יותר מכל הדברים הקשים שעברתי בחודשים האחרונים. זאת אחת הסיטואציות הקשות בחיים שלי, עד כדי דמעות בעיניים. אבל הייתי חייב לעשות זאת. אני מחויב על-פי ההלכה לעמוד פה ולהפריך את כל הדיבורים שהיו על כך" - כך אמר הבוקר (א') הרב יאשיהו פינטו - שנידון בחודש שעבר לשנת מאסר, לאחר שהורשע על-פי הודאתו במתן שוחד ובהצעת שוחד לתת-ניצב אפרים ברכה - בבית המשפט המחוזי בלוד, במסגרת העדות לטובת עוזרו ואיש אמונו, איש העסקים בן ציון סוקי, בתביעה שהוגשה נגד האחרון בעקבות ההשקעה במלון מדיסון בארצות-הברית.

כשנשאל הרב במהלך עדותו מדוע הגיע הבוקר לבית המשפט, ומדוע הוא נמצא בארץ בתקופה זו, השיב: "אם רוצים להביך אותי, זה בגלל שחתמתי עסקת טיעון שהייתה לא בטובתי, וחתמתי עליה בכל זאת, ונשפטתי לשנת מאסר, ואני עושה ערעור".

עוד רמז הרב פינטו כי הפרשה טרם הסתיימה, ואמר: "יש תהליכים שסמויים כעת מן העין, ויום-יום זה מתפתח".

זו הפעם הראשונה מאז התפוצצה פרשת השוחד שבה הורשע הרב פינטו, בה ניתן היה לשמוע אותו מתבטא. זאת לאחר שבין היתר, במסגרת הסדר הטיעון עמו, הוסכם כי הרב לא ישוחח עם התקשורת על הפרשה. הרב העיד בקול שקט, אך ניכר עליו כי הוא מתרגש ומתקשה.

סוקי הוא איש עסקים ישראלי העוסק בנדל"ן ומתגורר כיום במנהטן. הוא נחשב למקורבו של הרב פינטו ולאיש סודו. התביעה כנגד סוקי הוגשה במאי אשתקד, על-ידי אנשי העסקים ניסים ביטון ומישל אבידן, הטוענים כי סוקי חייב להם 16 מיליון שקל, בגין הפרת הסכם השקעה במלון מדיסון.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין איתן ארז ויואב בן-פורת, נטען כי בחודש אוגוסט 2008 התקשרו חברת אופק רחל וחברת מ.מ.ן יד דוד ארה"ב, המנוהלות על-ידי ביטון ואבידן, בעסקת רכישה של מלון מדיסון, הממוקם בשדרות מדיסון בניו-יורק.

במסגרת העסקה, נטען, רכשו החברות 18% מהון המניות של חברת מדיסון הוטל, שבבעלותה המלון, תמורת 4 מיליון דולר. בתקופה זו, נטען, שימש סוקי כאחד מבעליה ומנהליה של חברת מדיסון הוטל, יחד עם אדם בשם יוסף בר-מוחא.

לפי הנטען, כחצי שנה לאחר מכן, בעקבות מחלוקות בין הצדדים, נחתם בחודש פברואר 2009 מסמך הבנות בין אופק רחל וחברת מ.מ.ן יד דוד ארה"ב, סוקי ויוסף בר-מוחא (הבעלים של 41% מהמלון), לפיו החברות הרוכשות יקבלו 2% נוספים מסך הון המניות של החברה שבבעלותה המלון, ויהיו הבעלים של 20% מהזכויות במלון.

בהמשך, נטען, בעקבות מחלוקות שנתגלעו בין הצדדים, כמו גם בדיקות חשבונאיות שערכו הרוכשות, מהן עלו תהיות על אופן ניהול החברה והמלון, זומנו הצדדים לישיבת "בוררות" בביתו של הרב יאשיהו פינטו באשדוד, על מנת ליישב את הסכסוך.

הישיבה התקיימה באפריל 2012, ובה נכחו בין היתר מנהלי החברות הרוכשות, ניסים ביטון ומיכאל אבידן, סוקי וגורמים נוספים, ובמהלכה הוסכם, על-פי התביעה, כי סוקי (באופן אישי) ירכוש את אחזקותיהן של אופק רחל וחברת מ.מ.ן יד דוד ארה"ב במלון תמורת סך של 4.5 מיליון דולר.

"אמצעים בלתי כשרים"

בתביעה צוין עוד כי בתום הישיבה רבת-המשתתפים, יצאו הצדדים יחד עם עו"ד צחי אבו, ששימש כנציגו של הרב פינטו בישיבה, והעלו את ההסכמות שהושגו על הכתב.

במסגרת הסכם זה נכתב: "בנצי ישלם לניסים ומישל בגין המניות את הסכומים הבאים: סך של 100,000 דולר עד ליום 18.4.2013; סך של 100,000 דולר עד ליום 18.4.2014; סך של 300,000 דולר עד ליום 18.4.2015. כמו כן, תוך 3 שנים ממועד חתימת מסמך זה ישלם בנצי למישל וניסים סך של 4,000,000 דולר שהלוו לחברה".

עוד נקבע בהסכם כי "איחור של 14 יום באחד מן התשלומים - משמעותו הפרת הסכם".

ואולם, על-פי התביעה, עד מועד הגשתה, לא שילם סוקי את הסכומים שנקבעו, ו"משכך מהווה הדבר הפרה של ההסכם".

בתביעה צוין עוד כי כיום פועל המלון תחת נאמן מטעם בית משפט בארה"ב, וזאת עקב חובות שנצברו לטובת בעלי משכנתאות.

הבקשה הוגשה בסדר דין מקוצר, הליך מהיר שנועד לבירור סכסוכים שהוכחת הטענות בהם לכאורה קלה.

בבקשה למתן רשות להתגונן, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גיל בניאס וארנון גיצלטר, מבקש סוקי לדחות את התביעה על הסף, בטענה כי מדובר בתביעת-סרק קנטרנית, שמאחוריה עומד ניסיון שימוש לרעה בבית המשפט, אגב ניסיון להלך אימים על סוקי, בדרכים פסולות של הפחדה ואיומים.

לטענת סוקי, בינואר 2009, בעקבות שיפוצים, המלון נסגר לתקופה מסוימת וצבר חובות משכנתא וחובות נוספים. בעקבות זאת, נטען, נכנסה חברת מדיסון הוטל להליך של חדלות פירעון בארה"ב ולהקפאת הליכים, וסוקי ובר-מוחא מימנו את החברה בסכומים ניכרים באותה תקופה.

מנגד, נטען, התחמקו אבידן וביטון - שכבר היו שותפים בחברה - מאחריותם לחובותיה, ואף פעלו נגד החברה בתקופת הקפאת ההליכים.

בפגישה בביתו של הרב פינטו, טוען סוקי, הוא "אולץ" לחתום על ההסכם נשוא התביעה, לאחר שימוש "באמצעים בלתי כשרים, בתואנות-שווא ובלחצים המגיעים לגדר עושק ואילוץ" מצד אבידן וביטון. כתוצאה מכך, טוען סוקי, ההסכם אינו מחייב ונטול תוקף משפטי.

"מסמך זה איננו כמהותו וכלשונו, הוא אולץ על המבקש (בן ציון סוקי, א' ל"ו) ונחתם על-ידיו תחת איומים ממשיים, כולל איומים פיזיים על חייו", נכתב בבקשת הרשות להתגונן שהגיש סוקי.

בית המשפט המחוזי מרכז הורה לרב פינטו למסור עדות, וזה, כאמור, העיד היום לטובת מקורבו, סוקי, ובהמשך נחקר בחקירה נגדית על-ידי בא-כוחם של אבידן וביטון.

על אנשי העסקים התובעים, אמר הרב בעדותו: "הכרתי בעבר את ניסים ביטון ואבידן, עד לפני שנה וחצי. היו לנו יחסים של רב-תלמיד, עד שהתלמיד קם ברב. הרב רב את התלמיד ועשה בשבילו עולם ומלואו, עד שהתלמיד החליט ביום אחד לקחת את התורה ולזרוק אותה בפניו של הרב. צריך להגיד פה את האמת".

לשאלת עורך דינו של סוקי, האם בין עיסוקיו כרב הוא מסייע לתלמידיו בעסקים, השיב הרב: "אני יכול להציע, וכל אחד חכם לעשות מה שהוא צריך... אז עכשיו שבאים ואומרים ונתפסים על כך שהרב אמר, זה נקרא 'לתפוס דבר', ולא זאת".

על יחסיו עם בן ציון סוקי, אמר פינטו: "הוא אדם משכמו ומעלה. אני אוהב אותו אהבה של אדם מיוחד. אני עוזר לו בעסקים, כמו שאני עוזר לכל אדם. אין לנו יחסים של עסקים, כפי שניסו לטעון. בכלל אין לנו (לרב ורעייתו, א' ל"ו) אף עסק בעולם. אני לא מיליארדר כמו שאומרים. יש לנו 4,000 שקל בחשבון".

באשר לעסקה לרכישת מלון מדיסון, פינטו העיד כי "בנצי חיפש משקיעים (למלון מדיסון, א' ל"ו), והיו לו משקיעים, ואז ביטון חיפש להשקיע. זאת הייתה עסקה מצוינת... המלון היום הכפיל את עצמו פי שלושה".

לטענת הרב, ביטון פנה אליו לראשונה בעניין בעיות ברכישת מלון מדיסון, כאשר היה בעיצומה של חקירת ה-FBI בעקבות תלונה שהגיש על סחיטה, ועל כל דבר שהוא אמר לו ונעשה בעסקה, הוא דיווח ל-FBI.

"ניסים ביטון בא אלינו באחד הימים ושלח לנו דרך אחד העוזרים שרימו אותו, גנבו אותו, ושאין לו מסמך אחד באמריקה שהמלון נרשם על שמו. אני הייתי באמצע חקירה פדרלית, ועדכנתי אותם בכל דבר גם בנוגע למלון. גם אמרתי דברים שלא טובים לבנצי (סוקי, א' ל"ו), שביטון ואבידן טוענים שהוא רימה אותם. אני אמרתי שאני אוהב את ניסים ביטון, ושאני אעזור לו, אני אעשה אצלי בבית הסכם שיהיה כתוב שיש לו חלק במלון מדיסון. ההסכם נכתב, אבל אני לא ראיתי אותו. הנייר נכתב בחוץ".

לשאלה מדוע דיווח ל-FBI על כל דבר שעשה במהלך יומו, השיב הרב: "אני עושה מה שכל אזרח אמריקאי צריך לעשות כשהוא נמצא בחקירה פדרלית של סחיטה, וכל מה שקרה פה בארץ, החקירה והכול, זה בעקבות זאת. אני הלכתי ודיווחתי על הכול, בכל יום שתיים-שלוש שיחות על כל דבר משמעותי בחיים שלי".

בסיכום דבריו שיגר הרב מסר לצדדים בתביעה כשפנה לשופט ואמר: "אני בוכה בלילה. אני אוהב את מישל ביטון וניסים אבידן, ואני יום-יום שואל את בנצי (סוקי, א' ל"ו) איך אפשר להציל את הכסף שלהם ולעזור להם. אני עדיין אוהב אותם אהבה עצומה. אני מדבר פה מכאב ואהבה. אני מבקש מהשופט שיעשה את הכול כדי שיגיעו להסדר, כי בריב לא יגיעו לשום דבר.

"כואב לנו על ניסים שעבד קשה כל חייו בשביל הכסף, וגם אבידן. זו טרגדיה של שני אנשים שצריך בחוכמה לגשר על זה, ולא לריב. אני כל הזמן אומר ללכת בדרך של אהבה. זה כל הזמן שגור בפי - אהבה ואחווה ושלום ורעות".

בתום עדותו של הרב פינטו הציע השופט לצדדים לדבר ביניהם, והם הסכימו לשוחח ביניהם.

"פינטו חטא והחטיא"

לפני כחודש גזר שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עודד מודריק, על הרב פינטו עונש של שנת מאסר וקנס בסך מיליון שקל. פינטו הורשע - לפי הודאתו ובמסגרת הסדר הטיעון - במתן שוחד ובהצעת שוחד לתת-ניצב אפרים ברכה ובשיבוש מהלכי משפט.

בית המשפט נעתר לבקשת סנגוריו של פינטו לעכב את ביצוע העונש ל-45 יום, לצורך הגשת ערעור על גזר-הדין לבית המשפט העליון.

השופט מודריק כתב בגזר הדין כי "פינטו חטא והחטיא, שיחת והשחית. הוא שילב אחרים במעשיו, ובהם גם את אשת,ו למרות שהייתה במצב נפשי קשה. מתחם הענישה הראוי למעשיו גבוה בהרבה מהמתחם שנקבע בהסדר הטיעון, והוא עומד על בין 3 ל-7 שנות מאסר".

עם זאת, מודריק ציין כי "הסדר הטיעון סביר, לאור החשד כי שחיתות פשתה בצמרה הגבוהה של המשטרה, והדבר מצריך בירור ובדיקה כדי להסיר כל נגע".

כשהתפוצצה פרשת השוחד לתת-ניצב ברכה, שלף הרב פינטו "ג'וקר" - מידע על פרשה שלישית, שבמסגרתה העניק טובות הנאה לכאורה לניצב (בדימוס) מנשה ארביב.

לפי המידע, ארביב נהנה לכאורה מלינה חינם בבית-מלון (מלון מדיסון שמצוי בלב המחלוקת בתביעה נגד סוקי), מהנחה ברכישת דירה, מסיוע כספי ומסיוע בהשגת ויזה לארה"ב לבני משפחתו. כל זאת, כשפינטו מבקש לכאורה סיוע מהניצב בקשר לחקירות השונות המתנהלות נגדו.

בעקבות החשדות נגדו פרש ארביב מהמשטרה ואף נחקר באזהרה, אך טרם הוחלט אם יוגש נגדו כתב אישום.

בתמורה לכך שהרב פינטו ישמש עד מדינה בפרשת ארביב, הסכימה הפרקליטות לתנאי הסדר הטיעון עם פינטו בפרשת השוחד לתת-ניצב ברכה.

שמו של סוקי עלה לכותרות לפני כחודשיים, אז, אחרי סכסוכים לא מעטים שידעו חברת הנדל"ן אאורה ושותפיה במלון דירות במנהטן - סוקי ומועדון המשקיעים יו טרנד של נפתלי מנדלוביץ' המנוח - הושלמה מכירת הנכס תמורת 27 מיליון דולר, מהם נוכו 11 מיליון דולר לפירעון המשכנתא לטובת הנכס.

השלמת המכירה אושרה על-ידי בית המשפט בניו-יורק, שהפך למעורב בעסקה בעקבות הסכסוכים שהתעוררו בין שלושת הצדדים המחזיקים בנכס.

השותפות בעסקה נרקמה בסוף 2009, אז רכשה אאורה, שהייתה בשליטת בועז משעולי ויוסף צליח, יחד עם יו טרנד וסוקי, בניין מגורים במנהטן, מתוך כוונה לשפץ אותו ולהסב אותו למלון דירות שיושכרו לטווח קצר.

לאחר הרכישה החלו במקום עבודות שיפוצים והסבתו לבית-מלון, אולם התוכניות לשדרוגו לא הושלמו, בעקבות הקשיים אליהם נקלעו המשקיעים העיקריים בו: אאורה, שנדרשה להסדר חוב, ומועדון המשקיעים יו טרנד, שנקלע לקשיים פיננסים שהובילו למותו הטרגי של מנדלוביץ'.

עוד עלה שמו של סוקי לכותרות לפני כשנה, לאחר שהגיש, יחד עם רשת הישיבות האמריקאית "שובה ישראל" שפעלה בחסותו של הרב פינטו, תביעת ענק, בהיקף 100 מיליון שקל, נגד זכיינית ערוץ 2 קשת ומגישת "עובדה" אילנה דיין, בעקבות תחקיר סיום העונה האחרונה של התוכנית "עובדה" אשתקד.