ביהמ"ש: שנת מאסר וקנס של מיליון שקל לרב יאשיהו פינטו

פינטו הורשע, לפי הודאתו ובמסגרת הסדר טיעון, במתן שוחד ובהצעת שוחד לתת-ניצב אפרים ברכה ובשיבוש מהלכי משפט ■ ביצוע העונש יעוכב ל-45 יום לצורך הגשת ערעור ■ השופט: "פינטו חטא והחטיא, שיחת והשחית"

 יאשיהו פינטו/ צילום: מגד גוזני
יאשיהו פינטו/ צילום: מגד גוזני

הסדר הטיעון לא מילט את הרב יאשיהו פינטו ממאסר בכלא: שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עודד מודריק, הטיל היום (ג') על פינטו עונש של שנת מאסר בפועל וקנס בסך מיליון שקל. פינטו הורשע - לפי הודאתו ובמסגרת הסדר טיעון - במתן שוחד ובהצעת שוחד לתת-ניצב אפרים ברכה ובשיבוש מהלכי משפט.

בית המשפט נעתר לבקשת סנגוריו של פינטו לעכב את ביצוע העונש ל-45 יום, לצורך הגשת ערעור על גזר הדין לבית המשפט העליון.

השופט מודריק כתב בגזר הדין כי "פינטו חטא והחטיא, שיחת והשחית. הוא שילב אחרים במעשיו, ובהם גם את אשתו למרות שהייתה במצב נפשי קשה. מתחם הענישה הראוי למעשיו גבוה בהרבה מהמתחם שנקבע בהסדר הטיעון, והוא עומד על בין 3 ל-7 שנות מאסר".

עם זאת, מודריק ציין כי "הסדר הטיעון סביר לאור החשד כי שחיתות פשתה בצמרה הגבוהה של המשטרה, והדבר מצריך בירור ובדיקה כדי להסיר כל נגע". לדבריו, ההסדר מגלם איזונים סבירים וכולל גם רכיב של קנס.

לטובתו של פינטו ציין השופט בגזר הדין כי הוא שמע עדויות אופי שיצאו מהלב, וציין בין היתר את עדותה של אם ששכלה את בנה במבצע "צוק איתן" על תמיכת הרב בה בשעתה הקשה; וכן הזכיר את עדות האופי שמסר העיתונאי שלום ירושלמי, שלפיה פינטו גישר בין אנשים.

גם במעמד גזר הדין התמלא אולמו של השופט מודריק בחסידיו של הרב פינטו, שהגיעו כדי להביע הזדהות עימו ולתמוך בו בשעתו הקשה. ביציאה מהאולם הרימו החסידים את כובעיהם בניסיון להסתיר את פינטו מהצלמים, ואף שברו את אחת המצלמות. מחוץ לבית המשפט הם פרצו בשירה.

בשלב הטיעונים לעונש ביקשה ההגנה להקל בעונשו של פינטו לאור מצבו הרפואי. מנגד, התביעה ביקשה לגזור שנת מאסר על פינטו, והעידה רופא מטעם הפרקליטות שבחן את המסמכים הרפואיים של פינטו, וקבע כי מצבו הרפואי של הרב לא צריך לפטור אותו ממאסר מאחורי סורג ובריח.

לפי הרשעתו של פינטו, הרב נתן שוחד בסכום של כ-400 אלף שקל לתת-ניצב ברכה, המכהן כיום כמפקד יחידת החקירות להב-433 של המשטרה (הידועה גם בשם "יאח"ה - היחידה הארצית לחקירות הונאה"). כמו כן הורשע הרב בהצעת שוחד נוספת לברכה ובשיבוש הליכים בקשר לחקירה אחרת שהתנהלה נגדו.

נסיבות השוחד נוגעות לחקירה אחרת שהתנהלה נגד הרב פינטו, בחשד למירמה לכאורה בעמותת "חזון ישעיה", שבה הוא לא הועמד לדין בסופו של דבר.

לפי ההרשעה, הרב פינטו נתן לברכה במספר אירועים מתנות, לרבות תפילין יוקרתיים, ואף הציע לברכה להעביר לו "מתנה" בגובה 200 אלף דולר, שתועבר לרעייתו של ברכה, באמצעות אשתו של הרב, הרבנית דבורה פינטו. זאת, בתמורה למידע שביקש הרב מברכה על חקירת "חזון ישעיה".

ברכה נעתר לבקשה, ובהמשך פנה עם פרטי ההצעה לראש אגף החקירות במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ'. בספטמבר 2012 נערכה פגישה בין הרעיות, שתועדה בחשאיות על-ידי המשטרה, ובמסגרתה העבירה אשת הרב לרעייתו של ברכה 100 פרנק-שווייצרי במזומן.

כשהתפוצצה פרשת השוחד לתת-ניצב ברכה, שלף הרב פינטו "ג'וקר" - מידע על פרשה שלישית, שבמסגרתה העניק טובות הנאה לכאורה לניצב (בדימוס) מנשה ארביב. לפי המידע, ארביב נהנה לכאורה מלינה חינם בבית-מלון, מהנחה ברכישת דירה, מסיוע כספי ומסיוע בהשגת ויזה לארה"ב לבני משפחתו. כל זאת, כשפינטו מבקש לכאורה סיוע מהניצב בקשר לחקירות השונות המתנהלות נגדו.

בעקבות החשדות נגדו פרש ארביב מהמשטרה ואף נחקר באזהרה, אך טרם הוחלט אם יוגש נגדו כתב אישום.

בתמורה לכך שהרב פינטו ישמש עד מדינה בפרשת ארביב, הסכימה הפרקליטות לתנאי הסדר הטיעון עם פינטו בפרשת השוחד לתת-ניצב ברכה. ההסדר ספג ביקורת ציבורית, והתנהלות הפרקליטות "זכתה" לביקורת מצד שופטי בג"ץ. אך למרות הביקורת, אישרו שופטי העליון את ההסדר בסופו של דבר.