ביבי שוב לא זיהה

עניין החרם נמצא איתנו כבר שנים, אבל רה"מ לא זיהה. שום דבר

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

"הנשק החזק ביותר שלנו הוא האמת. עלינו לומר את האמת בקול רם, צלול וגאה", הטיף ביבי נתניהו לוועידת סבן-אדלסון נגד החרמות על ישראל.

בינתיים יש להם, לשני המולטי עשירים האמריקאים, הישג אחד וודאי: הם הצליחו להעיר את נתניהו מתנומתו. עניין החרם נמצא סביבנו כבר שנים, הולך ומתגבר. אבל ראש הממשלה לא זיהה. שום דבר. היום, אחרי סבן-אדלסון, אומר נתניהו ש"הממשלה תפתח ביוזמות נגד החרם". למה לא עשית את זה אתמול? שלשום?

האמת היא הנשק שלנו?

האמירה של ביבי כי "הנשק החזק שלנו הוא האמת", יכולה להתאים לצ'רצ'יל, לינקולן, משה רבנו - לא לנתניהו. אני יודע שבכתיבת דברים אלה אני מתחייב בנפשי האינטרנטית. ברחבי הג'ונגל הזה מסתובבים חובבי ביבי המסרבים בכל תוקף לשמוע מילת ביקורת עליו, והדרך שלהם היא לתקוף ולהשמיץ את המבקרים - בשום פנים ואופן את העובדות. בשום מקרה לא להודות, אפילו בפני עצמם, שאולי יש ממש בביקורת על גיבורם. לרגע הם לא מאפשרים לעצמם להרהר אם האיש הזה, עם כל מה שידוע עליו, מתאים להנהיג את המדינה.

אנשי ביבי

אי אפשר לטעון שהביקורת על ביבי עוברת לאנשים אלה ליד האוזן. בהחלט לא. הם מתייחסים אליה באופן היחיד שהם יודעים ומסוגלים: הם תוקפים את המבקרים. הם טוענים שהעיתונאים המביאים נגד ביבי עובדות של ממש, עובדות! לא מסוגלים לראות את האמת. לעומתם הם, שאינם מסוגלים, ואינם רוצים, לשמוע מילת ביקורת עליו.

המזהה הגדול

עד שלא באו סבן ואדלסון, ביבי לא זיהה את החרם וסכנותיו. כפי שלא זיהה בשעתו את סכנת השריפות במדינה, עד שפרצה השריפה שקיפדה חייהם של עשרות. אז הוא נזכר שלפני כמה שנים הוא מלמל משהו. אבל אפילו הוא, המזהה הגדול, לא הצליח להיזכר שעשה משהו(!). עכשיו הוא מזהה את סכנות החרם שהתפשט כמו ארבה, כי אף אחד לא עשה דבר כדי למנוע התפשטות.

האמת? ממתי?

הנשק שלנו היא האמת? ממתי? מתי היתה הפעם האחרונה שביבי אמר את האמת "בקול רם וצלול"? לעומת מספר הפעמים בהן שיקר בקול רם ומאוד צלול? האמת היא דבר יפה, אבל כפי שראינו במקרה של ביבי עצמו, היא לא תמיד הקלף המנצח. לפעמים ההיפך הוא הנכון. כי הבעיה אינה האמת, לא רק. הבעיה היא העימות עם השקרים, המאבק נגד הנאבקים נגדנו. עד היום המאבק הזה התבטא בקלישאות וסיסמאות. אני חושב שאין מה לסמוך על ביבי. אבל אם סבן ואדלסון באמת ייצאו למאבק - שם בהחלט טמונה תקווה כלשהי.

שביבי, כמובן, יינכס לעצמו, אם יוכתר בהצלחה.