סטארט-אפ בשבוע: בדיקה לניטור רמת האומגה 3 בדם

הבדיקה שמציעה גליל דיאגנוסטיקה מבוססת על מספר מחקרים קליניים, שהגיעו למסקנה כי הרמה התקינה למבוגר לשם תמיכה במניעת מחלות לב, היא 8% אומגה 3 בתוך תאי הדם האדומים

מזרק / צילום: שאטרסטוק
מזרק / צילום: שאטרסטוק

הרקע: גיא בן צבי החל להתעניין באומגה 3 כאשר בנו סבל מתסמונת טורט, שהתאפיינה בהיפראקטיביות והתקפי זעם, לצד אלרגיות חריפות. כשאובחנה המחלה, הוצעו לו תרופות אנטי-פסיכוטיות, שלוו באזהרה חמורה מפני תופעות הלוואי ארוכות הטווח של התרופות. בן צבי שמע שגם חומצת השומן אומגה 3 יכולה לעזור לילדים עם הפרעות מסוג זה - אבל לא ידע איזה סוג של אומגה 3 לקחת, כמה פעמים ביום ובאיזה מינון.

בן צבי, קיבוצניק במקור, הוא טייס לשעבר בחיל האוויר שמתגורר כיום במצפה שכניה. בתקופה שבה גר בקיבוץ הוא היה מנהל פיתוח במפעל פלרם ואחר כך היה שותף בחברה שפיתחה ושיווקה מזכרות ייחודיות שבהן מוטבעת תמונה אישית באמצעות לייזר, יחד עם חגי סתרי. העסק ההוא נמכר ובן צבי הפך לשותף בהקמת פיקסל טכנולוג'י, שנמכרה לחברת האופטיקה ציייס. בן צבי השתלב בצייס ישראל במשך שנתיים כמנהל פיתוח ואחר כך כמנכ"ל, והוא עדיין בעל תפקיד בחברה.

בשלב ההוא אובחן הבן כסובל מטורט. "אשתי התייעצה עם כל הרופאים הבכירים וגם עם כל המכשפות, ואני זרמתי איתה מתוך מצוקה", הוא משחזר, "כשראינו שבמינון מסוים של תרופה אנטי פסיכוטית התופעות רק מתגברות, החלפנו את התרופה באומגה 3, ובהדרגה, החל שיפור במצבו של הילד. תוך 4-5 שנים ההתפרצויות נעלמו לחלוטין למרות שמינוני התרופות ירדו, ואחר כך השתפר מצבו החברתי. בתיכון הוא הגיע להכרה שהוא צריך ללמוד, וסיים בסוף בהצטיינו במסלול רובוטיקה. היום הוא משרת בחיל האוויר".

נציין כי בעוד שהתפקיד של אומגה 3 בתמיכה בתאי המוח וכן כמפחית סיכון למחלות לב, הולך ומתבהר, אין עדיין הסכמה מדעית ביחס לשימוש כתחליף לתרופות אנטי פסיכוטיות או לטיפול בהפרעות קשב. ההכרעה בנושאים אלה תלויה בהמשך מחקר, אולם התקציבים לתחומים הללו אינם גבוהים. אחת הבעיות בחקר התחום היא שאין אחידות בטיפול שניתן. גלולת שמן דגים, דרך המתן המקובלת של החומר, יכולה לכלול סוגים שונים של אומגה 3 במינונים שונים, יחד עם חומרים אחרים.

בן צבי: "התחלנו לשמוע ברשתות החברתיות עוד סיפורים - פה ילד ושם ילד שהשתמשו ונעזרו. ראינו שלפעמים זה עובד ולפעמים לא. הקמנו את אומגה 3 גליל, שייבאה שמן דגים איכותי לארץ עבור משפחות כמו שלנו. ב-2009 אחרי מכירת פיקסל, החלטתי להגדיל את החברה, שצמחה ורשמה הכנסות של כ-3 מיליון שקל.

השוק: בן צבי: "הבנו שחסר לנו משהו. היום קיימות בדיקות אבחוניות מקובלות, גם ברפואה הקונבנציונלית, לאיתור חוסרים בוויטמינים חיוניים כמו D ו-B12, וההשלמה מתבצעת לפי רמת החוסר. באומגה 3 אין מדד כזה ואין בדיקה. אולי לא לקחת מספיק? אולי יותר מדי? אין המלצה גורפת לכמות".

המוצר: בן צבי זיהה כי בעולם החלו לפתח בדיקות שמגדירות את הצורך באומגה 3 בציבור הרחב. "איתרנו בדיקה אחת שעושים בגרמניה, שהיא באמת במתאם עם רמות תחלואה, וחברות הביטוח שם בחלקן משלמות עליה. עד היום ערכו באמצעותה מיליון בדיקות ובוצעו בה 150 מחקרים קליניים. על בסיס הבדיקה הזו הקמנו את גליל דיאגנוסטיקה, ספין אוף של חברת ייבוא האומגה 3 שלנו. חיזרתי אחרי בתיה פרחי, שהגיעה מטבע אלטמן והייתה היבואנית של מוצר האומגה 3 'אלספה' לישראל, עד שהיא עזבה והצטרפה".

שלב בפעילות: הבדיקה שמציעה גליל דיאגנוסטיקה מבוססת על מספר מחקרים קליניים שבוצעו על ידי השותפה הגרמנית, שהגיעה למסקנה כי הרמה התקינה למבוגר לשם תמיכה במניעת מחלות לב, היא 8% אומגה 3 בתוך תאי הדם האדומים. יש אוכלוסיות שזקוקות לרמה גבוהה יותר כמו בעלי הפרעות קשב וספורטאים שעושים ספורט אינטנסיבי, והרמות הרצויות אצלם עדיין לא הוגדרו סופית. אולם, הבדיקה לפחות מאפשרת לדעת אם עומדים ברף הרצוי לכלל האוכלוסייה, ואם יש שיפור ברמות בדם לאחר שינוי בתזונה.

היום משווקת גליל דיאגנוסטיקה את הבדיקה רק לשוק הצרכני, בעלות של 350 שקל לבדיקה. כרגע אין כוונה לנסות ולהכניס את הבדיקה לפרוטוקול קופות החולים, משום שזו משימה גדולה מאוד עבור החברה. "הרעיון הוא ללכת לעם", אומר בן צבי.

גיוסי ההון: החברה עורכת בימים אלה קמפיין מימון המונים באתר Mimoona, שבו גייסה 167 אלף שקל, כאשר היעד עמד על 150 אלף שקל. הסכום ישמש להמשך מחקר (בימים אלה החל מחקר משותף עם בית החולים זיו), וכן להשקת הבדיקה באופן מסחרי, באוקטובר השנה.

השלב הבא: המעבדה שמעוניינת גליל דיאגנוסטיקה להקים היא ייחודית גם בכך שבישראל כמעט ואין משווקים בדיקות לקהל הרחב שלא דרך קופות החולים ובתי החולים, למעט בדיקות הקשורות להיריון ובדיקות גנטיות. "בהמשך הדרך ננסה לתת בדיקות נוספות שהממסד לא נותן", אומר בן צבי.