מחקר: הסכם עם הפלסטינים יזרים לישראל 120 מיליארד דולר

לפי המחקר, החרם על ישראל יעלה 50 מיליארד דולר בעשור ■ המשך האלימות יוביל לנזק של 250 מיליארד דולר לישראל, והתמ"ג לנפש של הפלסטינים יצנח ב-46%

צ'ארלי ריס / צילום: מיכל פתאל
צ'ארלי ריס / צילום: מיכל פתאל

הנזק המצטבר למשק הישראלי מקמפיין החרם הבינלאומי יכול להגיע, בתרחיש הקיצוני ביותר, ל-50 מיליארד דולר, עד שנת 2024 - כך מעריך תאגיד ראנד, ממכוני המחקר המובילים בארה"ב.

מדובר אמנם בסכומים גדולים מאד, אך יש לזכור כי הם מתפרסים על-פני עשור שלם, וכי הם קטנים ביחס לגודל התוצר של המשק. כך למשל, ב-2024 צפוי התוצר המקומי של ישראל להיות קטן יותר ב-2% בלבד בתרחיש של חרם מלא, לעומת התוצר הצפוי בתרחיש של היעדר חרם.

השינוי בתוצר-ישראלים פלסטינים
 השינוי בתוצר-ישראלים פלסטינים

לדברי חוקרים במכון, "הניסיון ממדינות שהוחרמו בעבר כמו דרום אפריקה ומיינמאר מראה שעיקר הפגיעה היא בהשקעות זרות במדינה, בעוד שהסחר כמעט ולא מושפע מהחרם, למרות הבולטות הרבה שיש להחרמות בכלי התקשורת".

התאגיד, הפועל במימון פרטי וממשלתי, פרסם הבוקר בירושלים את ממצאי הדוח המקיף שערך על השפעות כלכליות שיהיו לתרחישים שונים בסכסוך הישראלי-פלשתינאי על המשקים של שני העמים. המסקנה הברורה שאליה הגיעו חוקרי ראנד, היא שתרחיש של שתי מדינות הנמצאות ביחסי שלום הוא הכדאי ביותר מבחינה כלכלית לישראלים ועוד יותר מכך לפלסטינאים. באופן דומה התרחיש ההפוך של סכסוך אלים, בנוסח האינתיפאדות הקודמות, יגרום את הנזק הרב ביותר לשני הצדדים.

למחקר המלא - לחצו כאן

לעומת זאת, להערכת החוקרים, לתרחישים של נסיגה ישראלית ללא הסכם להקמת מדינה פלסטינאית - לא תהיה כמעט השפעה על המצב הכלכלי באזור. אחת הבעיות המרכזיות במסקנות האלה היא ההנחות שעומדות בבסיס התרחישים ובהן ההשערה שהקהילייה הבינלאומית בראשות ארה"ב תסכים לממן את פינויים של 100 אלף מתנחלים משטחי יהודה ושומרון בעלות כוללת של 30 מיליארד דולר וכן שגופים ציבוריים ופרטיים יסכימו להשקיע כ-60 מיליארד דולר בפיתוח הכלכלה הפלסטינאית בתרחיש של הקמת מדינה פלסטינית.

המחקר, שהחל ב-2013 המחקר שהחל בסוף 2013 מומן על-ידי דייוויד ריצ'רד, בנקאי שהיה חבר בחבר הנאמנים של המכון. המחקר התבסס על ראיונות ואיסוף מידע כמו גם ניתוח של מחקרים קודמים בנושא, אך לדברי השגריר צ'רלס ריס, מראשי ראנד "זהו הניסיון הראשון לערוך דוח מקיף ומקצועי על הנושא הזה".

תרחישי הפינוי

במסגרת המחקר ניתחו חוקרי המכון 5 תרחישים אפשריים. התרחיש הראשון היה של שתי מדינות הנמצאות ביחסי שלום. בתרחיש זה יפונו מיהודה ושומרון 100 אלף מתנחלים המתגוררים בהתנחלויות מבודדות בעוד שחצי מיליון אזרחים ישראלים המתגוררים בגושי ההתיישבות העיקריים - לא יפונו. החוקרים העריכו כי העלות הכוללת של פינוי המתנחלים תעמוד על 300 אלף דולר לנפש, או 30 מיליארד דולר. להערכתם, בתרחיש של הסכם שלום תמומן עלות פינויים של המתנחלים במלואה על-ידי הקהילייה הבינלאומית בראשות ארה"ב.

בנוסף העריכו החוקרים כי המדינה הפלסטינית הצעירה תמשוך אליה השקעות בהיקף של 59 מיליארד דולר מגופים פרטיים וציבוריים בעולם. בשורה התחתונה מעריכים החוקרים כי אם יתממשו הערכות אלה יעמוד התוצר הישראלי ב-2024 על 462 מיליארד דולר, ויהיה גבוה ב-5.2% או 22.8 מיליארד דולר מהתוצר הצפוי של המשק ב-2024 בתרחיש "עסקים כרגיל".

הגידול המוערך בתוצר - העומד כאמור על 22.8 מיליארד דולר - מורכב מהשקעות נוספות במשק (9.1 מיליארד דולר), גידול בתיירות לישראל (1.1 מיליארד דולר), זינוק של 200% בהיקפי הסחר עם העולם הערבי (5.58 מיליארד) ועם המדינה הפלסטינית (5.58 מיליארד) וגידול בהיקף התעסוקה של פלסטינאים בישראל (1.32 מיליארד דולר).

התרחיש השני של נסיגה ישראלית מתואמת מניח שישראל תקבל סיוע חוץ בהיקף 13.5 מיליארד דולר למימון עלויות הנסיגה ופינוי המתנחלים - בתרחיש זה עתיד התוצר הישראלי לעמוד להערכת החוקרים על 439 מיליארד דולר - סכום זהה לסכום המשוער בתרחיש של 'עסקים כרגיל'. במלים אחרות להערכת ראנד לישראל אין מה להרוויח או להפסיד מנסיגה חד-צדדית שתיעשה בתיאום עם הפלסטינאים והקהילייה הבינלאומית.

לעומת זאת לישראל יש מה להפסיד ואף הרבה בתרחישים גרועים יותר החל מנסיגה חד-צדדית (הפסד תוצר של 4 מיליארד דולר ב-2024 שהם 0.9% תוצר באותה שנה), המשך בתרחיש של התנגדות לא אלימה (הפסד תוצר של 15 מיליארד דולר ב-2024 שהם 3.4% תוצר באותה שנה) וכלה בתרחיש של התקוממות אלימה - שבו ייגרם להערכת למשק הישראלי הפסד תוצר של 45.1 מיליארד דולר בשנת 2024 לבדה, שיהיו שווים ל-10.3% תוצר נכון לאותה שנה.