הצעת חוק של מרצ: לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות

הסערה החדשה בכנסת? הצעת החוק שהוגשה בחודש שעבר, ועליה חתומים כל חברי סיעת מרצ, לא צפויה לעבור - אך עיתוי הגשתה יעורר מחלוקת עזה

הצעת חוק חדשה של סיעת מרצ, שהונחה על שולחן הכנסת בחודש שעבר, מציעה לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות.

כל חברי הכנסת מטעם מרצ חתומים על ההצעה, שלפיה יוכנס תיקון לחוק הגנת הצרכן, שיחייב את היצרנים לציין את "העיר או היישוב בהם נוצר המצרך".

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי הפירוט הנהוג כעת בחוק הוא חסר, "שכן מענו של הצרכן לא משקף בהכרח את מקום ייצורם של הטובין, ויכול אף להיות רחוק ממנו בצורה משמעותית".

"ליישוב או לעיר שבהם נוצר מוצר נודעת חשיבות רבה באשר לטיב המוצר, תנאי העבודה הנהוגים באותו מקום, ההשפעות האקלימיות על ייצורו ובאשר לנסיבות ייצורו, לרבות אם מדובר בשטח השיפוט של ישראל או בשטח המוחזק על-ידה בדרך של כיבוש", צוין בדברי ההסבר.

הצעות דומות הועלו על-ידי סיעת מרצ גם בכנסת ה-18 וה-19. עם זאת, העיתוי שבה מוגשת ההצעה הנוכחית, בצל הליכים מתקדמים באיחוד האירופי לניסוח החלטה כוללת בנושא סימון מוצרי התנחלויות בתמיכת כל מדינות האיחוד, צפוי לעורר מחלוקת עזה בתוך משכן הכנסת. זאת, למרות שסיכוייה של ההצעה לעבור קלושים.

"לצרכן הישראלי מותר לדעת מה שיודע הצרכן האירופי אם המוצר שלפניו יוצר במדינת ישראל או בהתנחלויות", נמסר ממרצ. "הצעת החוק הוגשה על-ידי סיעת מרצ כבר לפני שתי כנסות, ומטרתו של החוק האמור היא הגנה על הצרכן הישראלי ומסירת מירב הפרטים הנחוצים לו על מנת לקבל החלטה מושכלת, ללא הטעיה".