חשד: יועץ חיצוני לרכבת ישראל היטה מכרזים תמורת שוחד

לפי החשד, היועץ פעל לקידום זכיית ספקים מקורבים במכרזים בהיקפים של מיליוני שקלים, במסגרת התקשרותו עם רכבת ישראל ועם גוף אזרחי המועסק בפרויקט עיר הבה"דים ■ 5 חשודים נעצרו

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

היחידה הארצית למלחמה בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) התירה היום (ב') לפרסום כי היא מנהלת חקירה בחשד לשחיתות מצד יועץ חיצוני המספק שירות לחברות ממשלתיות, כמו גם לגופים ציבוריים ולעסקים פרטיים שונים.

לפי החשד, היועץ חיצוני, המועסק על-ידי רכבת ישראל וגופים נוספים, היטה מכרזים בהיקפים של מיליוני שקלים, ופעל באופן שיטתי לקידום זכיית ספקים מקורבים באותם מכרזים בתמורה לשוחד כספי.

במהלך החקירה הסמויה עלו חשדות המצביעים על כך שהיועץ פעל לקידום זכיית ספקים מקורבים במכרזים במסגרת התקשרותו עם רכבת ישראל ועם גוף אזרחי המועסק בפרויקט "עיר הבה"דים" בנגב.

הבוקר, בתום חקירה סמויה, המשטרה עצרה ועיכבה לחקירה 5 חשודים במעורבות בפרשה, ובהם היועץ ומספר ספקים, להם מיוחסות עבירות שוחד, מירמה ועבירות מס.

לדברי המשטרה, בהתאם להתפתחות החקירה יובאו החשודים לדיון בהארכת מעצרם בשעות הערב בבית משפט השלום בפתח-תקווה.

כמו כן, היחידה ערכה הבוקר חיפושים בבתי חשודים ובמשרדיהם ותפסה מסמכים, מחשבים וכן רכוש וחשבונות בנק.

המשטרה מדגישה כי מממצאי החקירה הסמויה לא עולה כל חשד למעורבותם של גורמי רכבת ישראל, גורמים ממשלתיים או גורמים צה"ליים הקשורים לפרויקטים, וכי הגופים הללו משתפים פעולה עם המשטרה.

החקירה מתנהלת על-ידי מחלק חקירת שחיתות ציבורית בחברות הממשלתיות בלהב 433 יאל"כ, בשיתוף-פעולה עם פקיד שומה חקירות מרכז ברשות המסים ובליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

סעיפים חברתיים

פרויקט עיר הבה"דים (קריית ההדרכה על שם האלוף אריאל שרון) הוא מתחם שיכיל 8 בסיסי הדרכה (בה"דים) למגורים ופעילות של אלפי חיילים, דרומית לבאר-שבע בסמוך לצומת הנגב.

הפרויקט הוא חלק מתוכנית העתקת בסיסי צה"ל לנגב, שמטרותיה הן להחזיר שטחים יקרים במרכז המדינה למינהל מקרקעי ישראל, להקים בסיס שבו טכנולוגיות ותשתיות מתקדמות, ליצור שינוי ארגוני ביחידות השונות, אך בראש ובראשונה להביא לפיתוח הנגב באמצעות אלפי מקומות עבודה שתיצור התוכנית.

לפי הערכות אגף התקציבים בצה"ל, התועלת הכלכלית במעבר צה"ל לנגב נאמדת בהגדלת התל"ג של ישראל ב-6 מיליארד שקל - 2.2 מיליארד שקל הודות להיווצרות עסקים ומקומות עבודה חדשים; 1.8 מיליארד שקל מרכישות ושירותים על-ידי המשרתים ובני משפחותיהם; 1.1 מיליארד שקל מרכישות ושירותים על-ידי יחידות צה"ל עצמן; 800 מיליון שקל תוספת השקעה בחינוך, בריאות, תחבורה ותשתיות מוניציפליות; ו-150 מיליון שקל כמענקי מקום ומעטפת תמיכה למשפחות שיעברו לגור בדרום.

במכרז קריית ההדרכה שילבה מערכת הביטחון סעיפים חברתיים מרחיקי לכת, מעבר לנהוג במכרזים דומים, בהם חובה ש-30% מהעובדים יהיו תושבי הנגב, העדפת אנשי מילואים והתחייבות הזכיין לרכוש לפחות 25% מתוצרת כחול-לבן. במקביל, במכרזים נוספים נקבע כי לפחות 10% מההתקשרויות יהיו עם קבלנים וספקים מהדרום.

רכבת ישראל: "יזמנו את החקירה"

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "היום הותר לפרסום דבר חקירת המשטרה בגין יועץ חיצוני שזכה במכרז בפרויקט קריית הרכבת בלוד. הנהלת רכבת ישראל יזמה את החקירה לאחר שהתגלו אי-סדרים במהלך העבודה.

"רכבת ישראל תמשיך להקפיד על טוהר המכרזים והשירותים בגינם, לא תתפשר על איכות הביצוע מהזוכים ותעמוד על האתיקה הנדרשת והחוק".