רוביני: הריבית הנמוכה אחראית לבועת הנדל"ן בישראל

הכלכלן הנודע פרופ' נוריאל רוביני נפגש היום עם הכלכלן הראשי באוצר, יואל נווה ■ "יכולת העמידות של הכלכלה הישראלית הוכיחה את עצמה במשברים קודמים אך היא מוגבלת"

נוריאל רוביני / צלם רויטרס
נוריאל רוביני / צלם רויטרס

הסדר שיושג שוב ברגע האחרון ימנע גם הפעם את פרישתה של יוון מגוש האירו, כך העריך היום (ב') הכלכלן פרופ' נוריאל רוביניבפגישה עם הכלכלן הראשי באוצר יואל נווה. בנוסף העריך רוביני כי התוצאות המפתיעות של הבחירות בטורקיה יגרמו לחוסר יציבות בטווח הקצר אך בטווח הארוך הן מחזקות את מערכות הבלמים והאיזונים והכוחות הדמוקרטיים במדינה.

רוביני, מרצה לכלכלה באוניברסיטת ניו-יורק ובעליה של פירמת הייעוץ הבינלאומית RGE , ביקש להיפגש עם נווה במסגרת ביקורו הנוכחי בישראל על-מנת להתעדכן בהתפתחויות המאקרו-כלכליות האחרונות.

בפגישה העריך רוביני שהריבית הנמוכה היא הגורם המניע מאחורי העלייה החדה במחירי הדירות בישראל. רוביני התייחס לנושא באופן פומבי אתמול כשאמר כ"העלייה במחירי הנדל"ן בישראל והעובדה שצעירים רבים לא יכולים לרכוש היום דירות היא תוצאה של התסיסה בשווקים הפיננסי".

הכלכלן הנודע ביקש לדעת האם הייתה למאמצי החרם הבינלאומיים השפעה על הכלכלה הישראלית. נווה השיב כי נכון להיום ההשפעה של קמפיין החרם על הכלכלה הייתה אפסית.

אתמול אמר רוביני בכנס כלכלי כי "באופן אישי אני מזועזע מתנועת החרם וה-BDS על ישראל. קיימתי שיחות רבות עם אנשי עסקים ואני מבין שעד היום ההשפעה של קמפיין החרם הייתה קטנה אבל יש דאגה רבה ואם יווצר מומנטום הרי בסופו של דבר יהיה צונאמי שעל הכלכלה הישראלית". רוביני הוסיף בפנותו לקהל כי "אתם צריכים להילחם בכך אבל בסופו של דבר הפתרון נמצא בסכסוך הישראלי פלסטיני. אני מבין שצריך שניים לטנגו אבל הפתרון הכרחי".

הכלכלן היהודי ממוצא איראני שגדל באיטליה העיד על עצמו כי הוא אוהב את ישראל, שבה נמצאים כמה מקרובי משפחתו וידידיו הקרובים. בהתייחסו לכלכלה הישראלית אמר רוביני כי "יכולת העמידות של הכלכלה הישראלית הוכיחה את עצמה במשברים קודמים אך היא מוגבלת" ואמר כי הוא מתכוון הן לאפשרות של התרחבות האנרכיה במזרח התיכון למדינות שכנות נוספות לישראל והן לתרחיש של מיתון חוזר בכלכלה העולמית רוביני ציין כי הכלכלה הישראלית סובלת מדואליות ולצד ענפים הצומחים במהירות ישנם חלקים נרחבים במשק שצסובלים מפיריון נמוך וצמיחה איטית.