גילה ליועמ"ש של רשות ההגבלים: השתתף בישיבות על הגז

הרשות החרימה בשבועות האחרונים את הדיונים על המתווה לאור התנגדות גילה לגרסתו המרוככת ■ גילה חושש מהפעלת סעיף המאפשר לשר הכלכלה לעקוף את סמכויות הרשות

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

הממונה על ההגבלים העסקיים המתפטר, פרופ' דיויד גילה, חושש מפגיעה בסמכויות הרשות ושולח את היועץ המשפטי שלה, עו"ד אורי שוורץ, להשתתף בישיבות הממשלה על מתווה משק הגז המתגבש. הוראתו של גילה באה אחרי שבועות שבהם החרימה הרשות את הישיבות בנושא, לאור התנגדות הממונה למתווה המרוכך. כעת גילה חושש שהממשלה תעקוף את סמכויות הרשות ותאשר את המתווה בלעדיה, ובכך תפגע במעמדה באופן חסר תקדים.

בפברואר האחרון הציגה הממשלה את מתווה הפשרה שלה להסדרת מבנה משק הגז, אך לאחר שהגיעה למסקנה שהוא אינו ישים, הציגה בחודש שעבר מתווה אחר, מרוכך יותר שאינו כולל תחרות פנימית במאגר לוויתן ויאפשר לנובל אנרג'י להמשיך לשווק גז למשק המקומי. גילה, שהתנגד למתווה כזה, החליט להחרים את הפגישות ונציגי הרשות נעדרו מהדיונים שניהלו משרדי האוצר, האנרגיה וראש הממשלה. על הרקע הזה אף הגיש גילה את התפטרותו לפני שבועיים.

כעת גילה מנסה "למזער נזקים". ברשות טוענים שהשתתפותו של שוורץ בישיבות נועדה למנוע פגיעה עתידית בעבודת הרשות ובמעמדה. למעשה, החשש הוא מכך שהממשלה תאשר את המתווה החדש בתוך שימוש בסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, המאפשר לשר הכלכלה, אריה דרעי במקרה זה, לפטור הגבל עסקי "אם הוא סבור שהדבר דרוש מטעמים של מדיניות חוץ או ביטחון המדינה".

לטענת גילה, "מאחר שמשרדי הממשלה החליטו להשתמש בסעיף 52, המטרה העיקרית כעת היא לייעץ למשרדים אלה כיצד ניתן לעשות זאת באופן הממזער ככל האפשר את ההשלכות שמשרדי הממשלה לא התכוונו אליהן בהפעלת הסעיף". ברשות חוששים שאם סעיף זה יופעל פעם אחת, יהיה זה תקדים לעקיפת הרפות בעתיד.

מתווה הפשרה שגיבשו משרדי הממשלה וחברות הגז צפוי לעלות לדיון כבר בשבוע הבא לקבינט המדיני־ביטחוני וכבר בימים הקרובים צפויים להתפרסם הפרוטוקולים מהדיונים על גיבוש המתווה. לטענת גורמים בממשלה, שובה של הרשות לדיונים נועד לעזור לאותם גורמים הצפויים לעתור לבג"ץ נגד המדינה עם פרסום המתווה. לדבריהם, אותם עותרים יוכלו לחזור לפרוטוקולים ולטעון שרשות ההגבלים העסקיים מתנגדת למתווה.