אנליסט: זה המדד שמאותת כי ה-S&P קרוב ל"אזור המוות"

אריק קונלי מציין בטור שכתב באתר מרקטווץ' כי מדד ה-S&P קרוב לתיקון ניכר ■ הוא מבסס את הטענה שלו על מדד שמכונה "מדד אזור המוות" ■ ע"פ המדד, כאשר ה-S&P משיג תשואה של יותר מ-10% ב-12 החודשים האחרונים הוא נוטה לצנוח בחדות

בורסה / צלם: רויטרס
בורסה / צלם: רויטרס

אריק קונלי, אנליסט ומנהל השקעות בעבר ומדריך סוחרים בהווה, מציין בטור שפרסם באתר מרקטווץ' כי בדרך כלל הוא נמנע מלרוץ אחרי עדר האנליסטים שמזהירים שוב ושוב את המשקיעים מפני התיקון העתיד לבוא. הפעם, הוא מצטרף אליהם ומבקש מהמשקיעים לשים לב לאינדיקטור ייחודי שמאותת כי מדד ה-S&P קרוב לתיקון ניכר.

אז מהו אותו אינדיקטור ש"מדיר שינה" מעיניו של קונלי? מדובר במדד שמכונה "אינדיקטור אזור המוות". את המדד יצר לראשונה הכלכלן רוברט דיאל. הוא פשוט למדי ומבוסס על הביצועים של מדד ה-S&P 500 ב-12 החודשים האחרונים. כאשר דיאלי פרס את הגרף של ה-S&P לתקופה ארוכה של עשרות שנים, הוא הבחין בהתנהגות יוצאת דופן: כאשר ה-S&P השיג תשואה של 10% בהשוואה לשנה הקודמת, הוא נטה לרדת בחדות עד אשר הגיע לקריאה של מינוס 10%. דיאלי כינה את האזור בגרף שבין קריאה שלילית של 10% לקריאה חיובית של 10% "אזור המוות", משום שברגע שהמדד שוהה באזור הזה השוק השורי קרוב למותו.

מדד אזור המוות
 מדד אזור המוות

עם זאת, קונלי מציין שמאוד קשה לנסות לחזות את הכיוון העתידי של ה-S&P באמצעות מדד אזור הפחד כפי שהוא, ולכן הוא מעדיף להשתמש בו באמצעות קריאות נמוכות יותר של 5%. לטענתו, כאשר המדד חוצה מלמעלה את רף ה-10% זהו דגל צהוב, אך כאשר הוא חוצה את רף ה-5% מלמעלה זהו דגל אדום.

כעת, המדד נמצא ברמה של 7.8%, שזה כאמור דגל צהוב לשוק. קונלי מציין כי מוקדם עדיין לנקוט פעולה משום שקיימים מספר פרמטריים שוריים. ראשית, הפד עדיין תומך בשווקים באמצעות מדיניות הריבית. בנוסף, המחזור העסקי עדיין נמצא במהלך התרחבות. מלבד זה, כפי שניתן לראות בגרף השני, ה-S&P עדיין לא קרוב לחצייה של רף ה-5% מלמעלה.

 מדד
  מדד