משרד החקלאות הורה על הפסקת פעילות בית המטבחיים דבאח

זאת בשל חשד להפרת חוק צער בע"ח ותקנות שחיטת בהמות, עקב ההתעללות הקשה שנחשפה השבוע בחדשות ערוץ 2 ■ במקביל הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד בית המטבחיים

 בית המטבחיים דבאח/ צילום:דוברות אנונימוס
בית המטבחיים דבאח/ צילום:דוברות אנונימוס

יומיים אחרי שידור הצילומים המזוויעים מתוך בית המטבחיים הגדול בישראל דבאח שבדיר אל אסד, הרוחות סוערות: מצד אחד הורה היום (ג') משרד החקלאות על הפסקת פעילות השחיטה במקום, בשל חשד להפרות חוק צער בעלי חיים ותקנות שחיטת בהמות; ומצד שני הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בדרישה לפיצוי הצרכנים.

מבחינת משרד החקלאות, פתיחת בית המטבחיים מחדש מותנית בתיקון הליקויים שנמצאו במקום והליך שימוע ובירור.

כ-200 אלף עגלים וטלאים מגיעים חיים לישראל מדי שנה במסע מפרך וממושך מאוסטרליה. התקנות האוסטרליות מחייבות את המדינות היבואניות לנהוג בכפוף לכללים גם לאחר הגעת הבהמות לארץ היעד.

לפי שבוע התקבלה במשרד החקלאות פנייה מהשירותים הווטרינרים באוסטרליה על הפרות נהלי צער בעלי חיים בבית המטבחיים.

בסרטונים שצולמו במצלמה נסתרת, אשר חלקם שודרו בחדשות ערוץ 2 השבוע, נראית התעללות קשה בבעלי החיים, לרבות שימוש בשוקרים חשמליים, הכאות ושימוש באלימות, נצפו בעלי חיים שנותרים חיים לאחר השחיטה ועוד.

בארגונים להגנת בעלי החיים מגדירים את הפרשה כ"אח התאום של אדום-אדום", ואתמול (ב') שיגרו למשרד החקלאות דרישה לסגור את המשחטה.

בתחקיר מעורב הארגון האוסטרלי Animals Australia, שפנה לרשויות האוסטרליות בבקשה לחקור את הפרשה.

הצרכים יפוצו?

בקשה להכרה בתביעה כייצוגית הוגשה אתמול נגד בית המטבחיים דבאח בדרישה לבצע צעדים אופרטיביים, בין היתר על-ידי כך שמצלמות הפיקוח שמותקנות במקום ישדרו לגורם חיצוני.

מעבר לכך דורשת התביעה פיצוי לצרכנים שרכשו בשר שהליך השחיטה שלו לא רק שהפר את החוק, אלא שהוא כולל פוטנציאל לפגיעה באיכות הבשר.

"הצרכנים לא קנו את מה שהתכוונו לקנות", מסביר עו"ד גלעד הלר ממשרד עורכי הדין מיכאל בך, המייצג את התובעים. "למקומות שעוסקים בייצור מזון יש אחריות כלפי בעלי החיים וכלפי הצרכנים לעמוד בכללים ובתקנות.

"יש נהלים וחוקים שמחייבים שחיטה במינימום סבל הכרחי, ועל כך הצרכן מסתמך. אם זה לא נעשה - בין אם מתוך רצון לחסוך בעלויות ובין אם מכל סיבה אחרת - הרי שבית העסק מפר את הכללים, ועליו לשאת בתוצאות".

את היקף הנזק לצרכנים, שמוערך במיליוני שקלים, מבקשים התובעים שבית המשפט יאמוד, ולפיכך ייקבע פיצוי בהתאם.

"ההתעללות התרחשה תחת עינו הפקוחה של משרד החקלאות, ומשום מה מופתעים שם בכל פעם מחדש כשארגוני בעלי החיים חושפים את המתרחש בבתי מטבחיים", נמסר מארגון אנונימוס. "ההתעללות הפעם מעידה על כשל חמור באכיפה של חוק צער בעלי חיים. האחריות היא לא רק של משרד החקלאות אלא גם של הצרכנים. חשוב שהציבור יידע שהכוח לעצור את ההתעללות נמצא בבחירות הצרכניות שלנו".

מחר (ד') תתקיים הפגנה נגד ההתעללות שעוברים בעלי החיים במשחטה מטעם אנונימוס ותנו לחיות לחיות. ההפגנה תתקיים מול דיזנגוף סנטר בתל-אביב בשעה 18:00.

תגובת דבאח: "חברתנו הקפידה ומקפידה על כל מילוי הדרישות הווטרינריות, לרבות הדרישות הנוגעות לצער בעלי חיים, ומעולם לא התקבלה התרעה על ליקויים שלא תוקנו. לאחר קבלת הממצאים ששודרו ננקטו הליכים משמעתיים נגד העובדים המעורבים. אנו סבורים כי הממצאים לא מצדיקים את הפסקת פעילות בית המבטחיים, וממילא הדבר כפוף לשימוע שיתקיים מחר".