כחלון ויונה יהב חתמו על הסכם כלכלי היסטורי בחיפה

ההסכם כולל שיקוע מסילת הרכבת בעיר ב-1.3 מיליארד שקל ובניית 7,700 דירות

משה כחלון  / צילום: רויטרס
משה כחלון / צילום: רויטרס

לאחר עיכוב של שנים, חתמו היום (ג') שר האוצר משה כחלון וראש העיר חיפה יונה יהב, על הסכם שיקוע מסילת הרכבת בעיר. בנוסף, חתמו על אישור לבניית 7,700 יחידות דיור ברחבי העיר חיפה.

פרויקט שיקוע המסילה, בעלות של כ-1.3 מיליארד שקל, יאפשר יצירת רצף בין שטח העיר התחתית לחוף הים, ולמעשה יפתח לציבור את הדרך לחלקו המערבי של הנמל.

על פי התכנית שגובשה בעירייה ובמשרד האוצר, על קרקעות המדינה, לאורך רצועת החוף, ייבנו כ-7,700 יחידות דיור חדשות, וכן מתחם לבילוי ומסחר. כל זאת לצד מסוף נמל הנוסעים, ובהמשך לפרויקט ההתחדשות שחיפה עוברת בשנים האחרונות, הכולל את פיתוח קמפוס הנמל, השוק התורכי, כיכר פריז, המושבה הגרמנית ועוד.

במשרד האוצר אומרים כי "שיקוע הרכבת יאפשר את פיתוח חזית הים וסביבתה הכוללים בניה של כ-43,000 מ"ר של שטח מסחרי באזור בית המכס, 200 יחידות דיור בקמפוס הנמל, 500 דירות באזור רחוב אל עתיקה, 300 יחידות דיור באזור תחנת בת גלים, ו-500 יחידות דיור בחזית הים העירונית לצד כ- 70,000 מ"ר של שטחי תעסוקה, מלונאות ומסחר".

בנוסף סוכם כי ישווקו כ-4,400 יחידות דיור נוספות במבואה הדרומית, כ-1,300 יחידות דיור באזור בה"ד חיל הים, כ-380 יח"ד באזור מורדות לינקולן וכ- 500 יחידות דיור באזור סטלה מאריס. עיקר המימון לפרויקט השיקוע יגיע מההכנסות מתוספת הבינוי שיאפשר הפרויקט.

שר האוצר כחלון, בעצמו תושב חיפה, אמר כי "זהו יום מרגש ביותר עבורי. חיפה לא נמצאת במקום הראוי לה והיא צריכה את העזרה של מדינת ישראל בשביל להגיע למקום הזה. אין עוד מקום בעולם שבו מדינה עומדת על מטרופולין אחד. בכל מקום יש לפחות 4 מרכזי ערים. אני שמח על חיזוק הנגב והדרום אבל עכשיו הגיע התור של חיפה. כל שקל שהמדינה לא תשקיע היום בחיפה עוד כמה שנים היא תצטרך להשקיע פי 10. יש לנו כוונה ליצור עוגן כלכלי מרכזי בעיר, ודיברנו על זה גם עם ראש הממשלה. מדינת ישראל צריכה להכניס את היד לכיס ולעזור לעיריות".

ראש העיר יהב אמר באירוע כי "מדובר בצעד חשוב בדרך למימוש התוכנית שהיא בעלת משמעות היסטורית עבור העיר חיפה. רק שר חיפאי, חברתי ובעל ראייה הוליסטית כמו השר כחלון יכול להוציא תכנית גרנדיוזית כזו לפועל, והוא מוכיח שוב שמדינת ישראל לא בנויה רק סביב כביש מספר 1".