סלקום: טיוטת תשקיף לגיוס של עד 150 מיליון שקל בזכויות

בעלת השליטה, דסק"ש, התחייבה לרכוש מניות בהנפקה בהיקף של 100 מיליון שקל ■ הונה העצמי של סלקום - 1.1 מיליארד שקל - מהווה רק 17% ממאזנה

ניר שטרן / צילום: איל יצהר
ניר שטרן / צילום: איל יצהר

חברת הסלולר סלקום מתקדמת לקראת גיוס הון ראשון בשוק מאז הפיכתה לחברה ציבורית לפני כשמונה שנים. אתמול הגישה החברה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) טיוטת תשקיף לצורך גיוס של עד 39 מיליון דולר (כ-150 מיליון שקל) בהנפקת מניות חדשות, שיבוצע בדרך של הנפקת זכויות לבעלי המניות הקיימים שלה, הן בארה"ב והן בישראל.

סלקום לא אמורה להיתקל בקשיים בהשלמת הגיוס, לאחר שבעלת השליטה בה, חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) מקבוצת אי.די.בי, הכריזה שבכוונתה לממש את מלוא הזכויות שיוצעו לה בהנפקה, ונוסף על כך לרכוש זכויות נוספות בשוק, כך שהשקעתה הכוללת בהנפקה תגיע ל-100 מיליון שקל, ותהווה 67% ממנה - גבוה מחלקה של דסק"ש בהון המניות של סלקום, שעומד על 42%.

דסק"ש עצמה עלולה להיקלע בשנה הבאה למצוקת מזומנים, ולהידרש להזרמת הון, אם לא תשיג קודם לכן מזומנים ממקורות אחרים, כמו מכירת נכסים או קבלת דיבידנדים מחברות בנות, דוגמת נכסים ובנין.

ב"גלובס" פורסם לאחרונה כי סמנכ"ל הכספים של דסק"ש וממלא מקום המנכ"ל, מישל דהן, הציג לדירקטוריון החברה נייר עמדה ובו התנגדות להנפקת הזכויות, אולם זו אושרה לבסוף בתמיכת בעל השליטה אדוארדו אלשטיין, שביקש להעביר למשקיעים המוסדיים מסר של תמיכה בסלקום.

בתחילת החודש דיווחה סלקום, כי במטרה לחזק את מאזנה, הורה הדירקטוריון שלה לבחון גיוס של 120-150 מיליון שקל. לסלקום הון עצמי של 1.1 מיליארד שקל, אולם הוא מהווה רק 17% מהמאזן, והיא נושאת על גבה חוב פיננסי (נטו) של 2.9 מיליארד שקל (נכון לסוף מארס 2015).

עלולה לעבור להפסד ברבעון זה

בשנים האחרונות סופגת סלקום ירידה עקבית בהכנסותיה וברווחיה, בעקבות הרפורמות שהוביל שר התקשורת לשעבר משה כחלון, אשר פתחו את שוק הסלולר לתחרות.

כך למשל, את הרבעון הראשון של 2015 החברה סיימה ברווח נקי של 25 מיליון שקל בלבד, לעומת רווח נקי של 345 מיליון שקל שנרשם ברבעון הראשון של 2009.

מאז תחילת 2014 הפסיקה סלקום לשלם דיבידנדים לבעלי מניותיה, בניסיון לשמור על חוסנה הפיננסי, אולם צעד זה לא מספיק, כאמור, וכעת היא נדרשת להזרמת הון לצורך חיזוק מאזנה.

כמו כן, בשל התוצאות החלשות שהציגה החברה ברבעון הראשון, היא אף עשויה לעבור להפסד ברבעון השני של השנה, לנוכח הודעתה כי תרשום ברבעון השני הוצאה חד-פעמית של כ-25 מיליון שקל בקשר לתוכנית פרישה מרצון לחלק מעובדיה.

נוסף על כך, סלקום כבר דיווחה כי היא צופה עלייה בהוצאות המימון ברבעון השני של 2015 (בהשוואה לרבעון הראשון של השנה), לאור הציפייה כי מדד המחירים לצרכן בחודשים אפריל-יוני יהיה גבוה יותר מזה שנרשם בחודשים ינואר-מארס.