בורסות אירופה סגרו בעליות חדות; אופטימיות בנוגע ליוון

דיווחים: הבנק המרכזי של גוש האירו העלה את הרף למימון חירום עבור הבנקים ביוון ■ MSCI דחתה את שילוב המניות הסיניות מסוג A לרשימות המדדים הבינלאומיות שלה

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ד') בעליות חדות, לאחר פתיחה שלילית. תשואת אג"ח גרמניה ל-10 שנים עלתה במהלך המסחר מעל 1% לראשונה מאז 2014. בדקות האחרונות של המסחר הואצו העליות על רקע דיווחים כי הבנק המרכזי של גוש האירו העלה את הרף למימון חירום עבור הבנקים ביוון וכי גרמניה תציע סיוע ליוון.

הכלכלן הראשי של גולדמן סאקס לשוקי אירופה, יו פיל מ-GIR (Global Investment Research), מעריך כי צפויה המשך התאוששות באירופה עם צמיחה של 1.5% עד לסוף השנה, ובסופה ובתחילת 2016 צמיחה של כ-2%. לדבריו, הגורמים לכך הם כדלהלן עלייה בביקושים החיצוניים לסחורות, תוצרת ומוצרים אירופאים; שיפור בתנאים הפיננסיים המקומיים; סוף מדיניות הצנע - גם במדינות הפריפריאליות; היחלשותו של האירו למול הדולר, ואגב כך הפיכת הייצוא מאירופה לשאר העולם לאטרקטיבי יותר; נפילת מחירי הנפט (כ-25% נמוך יותר מההערכות המוקדמות).

במחלקת המחקר של יוטרייד ציינו כי הערכות של מומחים בארה"ב מדברות על כך שתוצאות האמת של החברות בוול סטריט משקפות אופטימיות יתר שלכאורה עוקפת בצורה גבוהה יותר מאשר בעבר את צפי האנליסטים. נראה כי החברות מנפחות לפחות חלק מהנתונים על מנת להציג לכאורה רווחים גבוהים על מנת ולשדר אופטימיות שמובילה לעלייה נוספת במניות ולמצב שבו גם החברה וגם המשקיעים בה נהנים, עד למצב נוסף של קריסה בשוק שנהנה עד היום מעודף אופטימיות.

עוד אמרו מומחי יוטרייד כי המשקיעים מתחילים להתרגל בהדרגה לרעיון של סיום תקופת הכסף הקל, תקופה שבה הריבית אפסית וחברות רבות ואפילו אפל גייסו חובות והרוויחו מהריבית האפסית, כמו גם משקיעים רבים. מעבר לאפשרות של גיוס חובות בזול, הריבית האפסית גרמה לתנועה רחבה של כסף משוק האג"ח והבנקים אל עבר שוק המניות שהוא אחד המפלטים היחידים של משקיעים להשיא תשואה סבירה על הכסף, במיוחד נוכח מספר שנים רצופות של עליות שערים.

מגמה מעורבת נרשמה היום (ד') בבורסות אסיה, לאחר שאמש ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת. הבורסה בסין ריכזה עניין ברקע החלטת MSCI, ועל כך בהמשך.

המניות הסיניות ריכזו עניין שלילי, לאחר ש-MSCI דחתה את שילוב המניות הסיניות מסוג A לרשימות המדדים הבינלאומיות שלה. ב-MSCI ציינו כי סין צריכה לשפר את הנגישות למשקיעים, והביעו דאגה ממבנה הבעלויות על מניות סיניות.

ירידות השערים החדות באג"ח ממשלתיות ברחבי העולם נמשכות. "ייקח זמן לשוק האג"ח להתאושש. הסיטואציה ביוון והשאלה מתי תעלה הריבית בארה"ב הן עדיין מקורות לדאגה", ציינו ב-Mizuho Securities.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]