"המדינה צריכה לספק מטריית הגנה נגד החרם הבינלאומי"

יוס שירן פותח מפעל חדש בארה"ב, מדבר על איומי החרם ועל הביורוקרטיה - ומתייחס לראשונה למתחים בקיבוץ שדות ים בעקבות ההצלחה

יוסי שירן / צילום: יונתן בלום
יוסי שירן / צילום: יונתן בלום

הכיסאות בחלל הענק הולכים ומתמלאים. טקס חנוכת מפעל אבן קיסר הראשון מחוץ לגבולות ישראל אמור להתחיל בכל רגע. מלפנים יושבים הפוליטיקאים המקומיים של מחוז בראיין במדינת ג'ורג'יה, ולצדם חברי ההנהלה והדירקטוריון של אבן קיסר, שהגיעו במיוחד בשביל הרגע הזה מישראל. מאחור יושבים האורחים: מעצבים, מפיצים ומשווקים של אבן קיסר בארצות הברית. מסביב לקהל החגיגי עומדים פועלי הייצור של המפעל החדש, סדורים בחולצות בצבע כתום זרחני.

האורחים יכולים להמשיך ללהג על לייף-סטייל, או על ההשראה העיצובית שנותנת אבן קיסר בגון שיטאקי - אבל בשביל הפועלים הטקס הזה מסמל, לפני הכול, משכורת. או כפי שיסביר בהמשך מנכ"ל המפעל, יעקב דורי: "משכורת וביטוח בריאות".

הטקס נפתח בסרטון שמצביע על החדירה המרשימה של אבן קיסר לשוק האמריקאי. המוזיקה היא עיבוד עליז לפסקול של "סקס והעיר הגדולה", למי שלא הבין שמדובר פה בטרנד. התמונות מגלות את משטחי הקוורץ של אבן קיסר במוקדי אופנה ובילוי מהשורה הראשונה בניו יורק. סיזר סטון, כמו שקוראים לזה פה בטבעיות, מעולם לא נראתה מקומית יותר. אובמה וביבי יכולים להמשיך להתקוטט; פה, ישראל וארצות הברית הן עדיין החברות הכי טובות בעולם.

"אנחנו במחוז שלנו התארסנו עם אבן קיסר, ועכשיו רואים את התוצאה של הנישואים שלנו", מכריז במבטא דרומי טיפוסי יו"ר מחוז בראיין, ג'ימי ברנסד. "המוצר הוא הילדים שלנו, שייצא מפה לכל רחבי אמריקה". בהמשך הוא גם גורר את התנ"ך לסיפור: "אשתי ואני מאמינים בתנ"ך ובספר תהילים, ושם כתוב שאנחנו מתפללים לשלום ירושלים. לארצות הברית כבר יש קשר עמוק לישראל, ועכשיו גם לנו במחוז בראיין יש מקום בברית".