ח"כ שמולי: דיור מוזל - רק במיצוי כושר השתכרות וחוסר דירה

הצעת החוק הפרטית של ח"כ איציק שמולי מבקשת לערוך תיקון בחוק מקרקעי ישראל ולקבוע תבחינים שוויוניים, עניינים ושקופים לבחירת הזכאים לרכישת דירות שנבנו על מקרקעי ישראל במסגרת תכניות למכירת דירות במחיר מוזל

איציק שמולי / צילום: מתוך הוידאו
איציק שמולי / צילום: מתוך הוידאו

בעוד תוכניתו של שר האוצר משה כחלון מתחילה להתגבש, טרם נודע מה יהיה היקף השפעתה על תחום הדיור. בעוד חשיפת התוכנית בשבוע שעבר פיזרה מעט את הערפל, אחד הנושאים שטרם ניתנה עליהם התשובה קשורה לשיווק מכרזים חדשים בשיטת מחיר למשתכן.

כזכור, שר האוצר כחלון הצהיר כי בכוונתו להחזיר לחיים את תוכנית מחיר למשתכן ולשווק באמצעותה מספר גדול של מכרזים ברחבי הארץ. בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכולנו לפני מספר חודשים נכתב כי בכוונת שר האוצר לשווק את כל מכרזי הקרקע בשיטת מחיר למשתכן אולם כעת לא ברור אם זה יהיה המצב או שרק חלק מהמכרזים שיפורסמו יהיו בשיטה האמורה כאשר שארית המכרזים ישווקו במתווה הרגיל. בינתיים, בעוד באוצר מנסים להחליט מה יהיה שיעור המכרזים המוזלים, החלטה נוספת עומדת על הפרק והיא מה יהיו הקריטריונים לזכאות במכרזים אלו.

לקראת ההחלטה הזו, הגיש חבר הכנסת איציק שמולי (העבודה) הצעת חוק פרטית המבקשת לערוך תיקון בחוק מקרקעי ישראל ולקבוע תבחינים שוויוניים, עניינים ושקופים לבחירת הזכאים לרכישת דירות שנבנו על מקרקעי ישראל במסגרת תכניות למכירת דירות במחיר מוזל.

על פי הצעת החוק, תקבע מועצת מקרקעי ישראל שני תנאי סף לקבלת ההטבות בדיור במכרזי מחיר למשתכן: מי שאין בבעלותו דירה או שלא הייתה בבעלותו, או בבעלות קרובו, דירת מגורים, בחמש השנים שקדמו למועד רכישת הדירה ומיצוי כושר השתכרות. עם זאת, מאפשרת הצעת החוק לשר הממונה לקבוע מכסה של דירות מגורים שיהיו זכאים להן גם מי שלא עומדים באחד או יותר מתנאי הסף, ובלבד שכמותן לא תעלה על 20% מכלל הדירות שישווקו בשנה.

"בשנים האחרונות מפעילות הממשלות בישראל תכניות שונות שתכליתן מתן הטבות ברכישת דירות שנבנות על מקרקעי ישראל לאוכלוסיות שונות הזקוקות להן", כך נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "חלק מהתכניות הללו, כדוגמת תכנית מחיר למשתכן ותכנית מחיר מטרה, נכללות בתכנית שיווקי הקרקע של רשות מקרקעי ישראל.

"בתוך כך קובעת מועצת מקרקעי ישראל תבחינים ומאפיינים שונים של התכנית, וביניהם מאפייני הדירות שייבנו ואופן המכירה שלהן. תחום נוסף שנקבע על ידי המועצה הוא מאפיינים וקריטריונים בהם צריכים לעמוד הזכאים לרכישת הדירות. מחירי הדיור המאמירים הובילו למצוקת דיור גדולה בקרב אוכלוסיות רבות במדינת ישראל בשנים האחרונות.

"אי לכך, מעניקה המדינה הטבה כספית בהיקפים משתנים למבקשים לרכוש דירות, שמגיעים לעיתים אף למאות אלפי שקלים למשק בית. לאור המצוקה הקשה, ולאור החשיבות הגדולה של הסיוע המוצע, ראוי כי התבחינים להחלטה מי יהיה זכאי לקבל אותו יהיו אחידים. בנוסף, אישור התבחינים על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת יאפשר פיקוח פרלמנטרי על תוכנם ותאפשר קיומו של דיון ציבורי ראוי בתבחינים". נציין שבכתיבת הצעת החוק סייע עו"ד גלעד ברנע.

חשוב לציין שהרקע של הצעת החוק שהגיש חבר הכנסת שמולי הוא סעיף אחר בהסכמים הקואליציונים שנחתמו בין הליכוד למפלגות החרדיות. סעיף זה, שנחשף ב"גלובס", קובע כי הקריטריונים בהטבות לדיור התקפים היום, הקובעים כי קריטריון מרכזי יהיה מיצוי כושר השתכרות ברוב המכרזים, יבוטלו והקריטריונים שהיו נהוגים בשנת 2012 יחזרו להיות הקריטריונים התקפים.

נזכיר כי הקריטריונים לזכאות בדיור שהיו תקפים ב-2012 כללו בין היתר ניקוד גבוה יותר למשפחות מרובות ילדים כמו גם לוותק שנות נישואין. בעקבות ביקורת חריפה שנמתחה על אותם הקריטריונים, ובג"צ שהוגש בנושא, שינתה המדינה את הקריטריונים בסוף 2013, אולם באותה העת החליטו במשרד הבינוי לבטל גם את פרסום מכרזי מחיר למשתכן כך שבקריטריונים החדשים כמעט ולא נעשה שימוש כלל. כעת מבקש ח"כ שמולי לקבע את הקריטריונים עם מיצוי כושר השתכרות כך שלא יהיה ניתן לשנותם.

"מדובר בהטבה המשמעותית ביותר שתעניק המדינה בתחום הנדל"ן ונבדוק באלף עיניים שהקריטריונים לזכאות יהיו הוגנים", כך חבר הכנסת שמולי, "קביעת קריטריון כמו ותק בשנות נישואים ישים מכשול דווקא בפני הצעירים שעובדים ומשרתים ואני לא רואה איך יצליחו כחלון וגלנט להסתכל להם בעיניים ביום שאחרי. מיצוי כושר השתכרות חייב להיות חלק מרכזי מהזכאות ואנחנו נאבק על כך. יחד עם זאת, הגישה היא הגונה וגמישה ומאפשרת לשר קביעת מכסה של עד 20% שתינתן לסקטורים מובדלים בהתאם לקריטריונים שונים. זו דרך המלך וכל ניסיון אחר רק יוביל לכיפופי ידיים".