שותפויות הגז דורשות: להכיר בהוצאות על הצינור למצרים

משמעות ההכרה בהוצאות הקמת הצינור למצרים כפי שדורשות שותפויות הגז תהיה דחייה ניכרת בתחילת תשלום המס לפי חוק ששינסקי

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

במסגרת המגעים בין חברות הגז לממשלה לקראת חתימה על הסדר כולל עלתה בשבועות האחרונים דרישה של שותפי תמר שהמדינה תכיר בעלויות הקמת צינור גז מישראל למצרים כחלק מהעסקה שנחתמה לייצוא גז לחברת יוניון פנוסה הספרדית המפעילה מתקן להנזלת גז במצרים.

מדובר בדרישה חדשה כיוון שלפי התכנון המקורי של העסקה יוניון פנוסה הייתה אמורה לשלם על הקמת הצינור ואולם במהלך המשא ומתן הודיעו הספרדים כי לא יממנו את הצינור ועלות הקמתו אמורה לעבור לשותפויות תמר.

מדובר בהוצאה של כ-2 מיליארד דולר ששותפויות תמר לא צפו מראש. מצד שני ההוצאה אינה אמורה להיות מוכרת לפי חוק ששינסקי משום שמדובר בצינור לייצוא גז ולא בצינור המספק גז למשק המקומי.

משמעות ההכרה בהוצאות הקמת הצינור למצרים כפי שדורשות שותפויות הגז תהיה דחייה ניכרת בתחילת תשלום המס לפי חוק ששינסקי. כאמור, ההחלטה בנושא צפויה להתקבל בימים הקרובים במסגרת הדיונים שנערכים בממשלה על הסדרת היחסים בין המדינה לשותפויות הגז לשנים הקרובות.

נציין כי יש 3 אופציות לפתרון הסוגיה: או החברות ישלמו את עלות הצינור וההוצאה תוכר כחלק מחוק ששינסקי, או שהמדינה תשלם את העלות וזה לא יוכר בחוק, והאפשרות השלישית - חברות הגז ישלמו על הצינור, הוא לא יוכר כהוצאה אך החברות לא ישלמו מס ששינסקי על תעריף הובלת הגז בצינור.