מנהל רשות המסים: חקירות פליליות לבעלי דירות רבות

משה אשר ל"גלובס" בעקבות החשש הכבד באוצר להעלמות מסים בהיקפים גדולים בנדל"ן: "רשות המסים עולה מדרגה באכיפה בתחום הנדל"ן - נערוך שומות אזרחיות, שבהן יבררו גם את מקורות ההון של אלה שלא מדווחים"

משה אשר / צלם: אוריה תדמור
משה אשר / צלם: אוריה תדמור

הנתונים שפורסמו אתמול (ג') במסגרת סקירת ענף הנדל"ן למגורים לרבעון הראשון של השנה, חשפו - שוב - תמונת מצב מטרידה של העלמות הון בחסות שוק הנדל"ן.

בין הנתונים הרבים נמצא בין היתר גם נתון מעניין במיוחד על אדם אחד אשר הכנסתו המדווחת מסתכמת ב-8,000 שקל בחודש, אך הוא מחזיק 22 דירות בישראל בשווי כולל של כ-22 מיליון שקל. הגם שמדובר בנתון חריג במיוחד, אותו "טייקון נדל"ן" מעלה שוב לכותרות את השאלה החשובה של איך מטופלת כלכלת הצללים בכל הנוגע להעלמות מס בתחום הנדל"ן.

מנהל רשות המסים משה אשר אמר ל"גלובס" בהקשר זה כי "רשות המסים עולה מדרגה באכיפה בתחום הנדל"ן, שמהווה לאורך השנים כר נרחב להשקעות של הון שחור. במסגרת פרויקט הרחבת הרשת שעורכת רשות המסים, נשלחו למעלה מ-100 אלף מכתבים לאזרחים שאין להם דיווחים במס הכנסה, כולל גם למעלה מ-50 אלף מקרים של יחידים שבבעלותם 3 דירות מגורים ומעלה.

"ביחס לכל אותם יחידים שבבעלותם מספר דירות גדול במיוחד, ולא דיווחו לאורך השנים למס הכנסה - ייערכו שומות אזרחיות, שבהן יבררו גם את מקורות ההון לרכישת הדירות. במקרים המתאימים, ולגבי אנשים שמחזיקים מספר גדול במיוחד של דירות, ייתכנו חקירות פליליות", אומר אשר.

בשנים האחרונות החלה רשות המסים לבצע הצלבות של מידע שנאסף במאגרי המידע השונים המצויים בידיה, ובין היתר הצליבו שם מידע על הכנסות מדווחות מול מידע במאגר מכירת הנדל"ן ותשלומי המס בכל מכירה. בעקבות ההצלבות עלו שמות של נישומים רבים שמדווחים על הכנסות חודשיות זעומות, אך בפועל מחזיקים במספר דירות להשכרה. נישומים אלה זכו לביקור או למכתב דרישת נתונים מרשות המסים, ונכסיהם נחשפו.

במסגרת מדיניותה להרחיב את מעגל המדווחים ולאתר מעלימי מס כאמור, שיגרה רשות המסים למעלה מ-100 אלף מכתבים ממחלקת המודיעין במס הכנסה לאזרחים ישראלים ה"חשודים" לכאורה בהעלמת הכנסות, מתוכם כ-50 אלף בעלי 3 דירות ומעלה שאינם מדווחים על הכנסתם משכר דירה.

עד כה נפתחו למעלה מ-7,500 תיקים במס הכנסה בעקבות המכתבים הללו, והם נכנסו למעגל מדווחי המס. ביחס למקרים נוספים של אנשים שקיבלו מכתבים ולא השיבו לרשות, עולה הרשות מדרגה בטיפול בהם והם עוברים לטיפול יחידות החקירות של הרשות - כאשר חלקם יזומנו לחקירות פליליות בנוגע לאי-היענות לפניית הרשות.

באותם מקרים שזיהו ברשות שישנה כמות דירות "גדולה במיוחד" - ברשות מסרבים לומר איפה הוצב הגבול, האם ב-5 דירות, 10 או 20 - והטיפול בתיקים אלה הועבר אף הוא למחלקת החקירות של מס הכנסה.

לפני כמה שנים הודיעה רשות המסים כי כחלק מהמאבק הכולל במעלימי מס, היא מרחיבה את פעילותה לאכיפת תשלום מס אמת גם על משכירי דירות מגורים, ובמסגרת זו פעלה לאיתור בעלי דירות מושכרות וחייבים במס מעבר לפטור הקיים.