עסקת הפניקס על סף חתימה - אך נותרו כמה מחלוקות

הסינים דורשים מדלק שיפוי בגין חקירת רשות ני"ע באקסלנס

אייל לפידות ויצחק תשובה / צילום: בן יוסטר
אייל לפידות ויצחק תשובה / צילום: בן יוסטר

עסקת הענק למכירת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס לידי ענקית ההשקעות הסינית פוסון נמצאת על סף חתימה. לאחרונה תמה תקופת הבלעדיות שעליה סיכמו פוסון והמוכרת, קבוצת דלק של יצחק תשובה, לצורך הגעה להסכם מחייב, אולם הצדדים מעוניינים בביצוע העסקה, ועל פי ההערכות הם צפויים לחתום בימים הקרובים על הסכם מפורט ומחייב.

הצדדים כבר סיכמו על מחיר העסקה, שמשקף הנחה של כ-10% (עד 200 מיליון שקל) על המחיר שנקבע בתחילת המו"מ ביניהם. ואולם, עדיין ישנן כמה מהמורות שהצדדים צריכים לפתור בדרך לחתימת ההסכם. ל"גלובס" נודע כי הרוכשת הסינית דורשת לקבל מקבוצת דלק הבטחות לשיפויים בגין תרחישים בעייתיים העשויים להתממש בעתיד בחברה הנרכשת, לאחר שהשליטה בה תועבר לידי פוסון.

בעיקר מדובר ברצון של הרוכשת הסינית לקבל מדלק הבטחה לשיפוי ביחס לתוצאות החקירה שמנהלת בימים אלה רשות ני"ע כנגד בית ההשקעות אקסלנס, שבשליטת הפניקס. ככל הידוע, בדלק מעוניינים לבצע עסקה חלקה ככל האפשר, ואינם מעוניינים להישאר חשופים למה שיקרה בהפניקס ובאקסלנס בעתיד הרחוק.

באפריל השנה עצרה רשות ני"ע את עמרי ויסמן, מנהל דסק מניות בחדר המסחר של הלקוחות המוסדיים באקסלנס נשואה, החברה הבת של אקסלנס, בחשד לביצוע עבירות תרמית בני"ע, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות הלבנת הון. ימים ספורים לאחר מכן דיווחו אקסלנס והחברה האם שלה הפניקס על כך שנושאי משרה בכירים נחקרו ברשות ני"ע.

סוגיה נוספת שאיננה סגורה, ושהצדדים צריכים לפתור, כוללת את הצורך בהגעה להסכמות עם עובדי הפניקס, שהתאגדו במסגרת ההסתדרות. ישנו גם עניין מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות. על פי גורמים בענף הביטוח הסינים בוחנים אפשרויות להשארתו של לפידות בקבוצה, גם אם בתפקיד אחר מהנוכחי, ונוסף על כך לחלק את התגמול שבו יזכה בין הפניקס לבין החברה הרוכשת. ואולם, הוראות הרגולציה האחרונות בנוגע לתגמול בכירים ויו"רים בגופים פיננסיים סיבכו את פתרון הסוגיה הזו.

ההסכם הראשוני בין פוסון לדלק נחתם בינואר השנה, ולפיו פוסון תרכוש 42%-52% ממניות הפניקס, בתמורה למחיר המשקף את שווי ההון העצמי של חברת הביטוח בסוף הרבעון השלישי ב-2014 - כ-3.7 מיליארד שקל, ובתוספת ריבית של 4.7% שתשולם לקבוצת דלק החל מסוף הרבעון השלישי אשתקד ועד למועד השלמת העסקה.

לאור זאת, גם לאחר ההנחה הצפויה, כאמור, התמורה לדלק תהיה גבוהה במידה ניכרת משווי מניות הפניקס בבורסה - שמשקפות נכון להיום שווי חברה של כ-2.55 מיליארד שקל. פוסון כבר ביצעה בדיקת נאותות מעמיקה לקבוצת הפניקס.

אם וכאשר דלק והסינים יחתמו על הסכם מחייב, השלמת העסקה תהיה כפופה לעוד משוכה משמעותית: על פוסון הסינית לקבל את אישור המפקחת על הביטוח באוצר להחזיק באמצעי שליטה במבטח בישראל. זה לא עניין של מה בכך, ואולם, על פי הערכות לפוסון יש "קייס" חזק מול הפיקוח, היות שהיא מחזיקה כבר ברישיון מבטח באיחוד האירופי (בפורטוגל) ובארה"ב.

אשתקד קיימה קבוצת דלק מגעים מתקדמים למכירת השליטה בהפניקס (47%) לידי משפחת קושנר האמריקאית, לפי אותו מחיר שננקב בהסכם הלא מחייב מול פוסון (בהתאם להון העצמי, בתוספת מנגנון ריבית). המהלך ההוא לא צלח, והצדדים חדלו מהמגעים. בימים אלה מתנהלים מהלכים למכירת השליטה בקבוצת ביטוח גדולה נוספת - כלל ביטוח - ע"י בעלת השליטה, אי.די.בי.