למרות ההתנגדות: ישראלי בהנהגת "משרד האוצר" של או"ם

הדיפלומט יותם גורן נבחר כסגן יו"ר ועדת התקציב והמינהל של הארגון ■ איראן: "מהלך לא לגיטימי"

בנימין נתניהו נושא נאום בעצרת הכללית של האו"ם /  צילום: אבי אוחיון לע"מ
בנימין נתניהו נושא נאום בעצרת הכללית של האו"ם / צילום: אבי אוחיון לע"מ

למרות התנגדות עיקשת של נציגים מוסלמיים, נבחר ביום ב' דיפלומט ישראלי לאחת מהמשרות הבכירות ביותר באו"ם. מדובר ביותם גורן, חבר במשלחת ישראל לאו"ם, שנבחר לכהן כסגן יו"ר ועדת התקציב והמינהל של הארגון, אחת מהוועדות החשובות והמשפיעות בגוף הבינלאומי.

הוועדה, שמכונה "משרד האוצר" של או"ם, חולשת על תקציב של כ-11 מיליארד דולר, שרובו נתרם ע"י מדינות המערב, ובעיקר ארה"ב, ואחראית על תחומי הרכש והמינהל בארגון על כל משרדיו ברחבי תבל. התקציב מממן את כל תחומי הפעילות של או"ם, לרבות כוחות השלום, תחום הפיתוח ותחום זכויות האדם.

במשלחת ישראל לאו"ם מכנים את בחירת גורן "הישג חסר תקדים לישראל". ביום ב' בחרה העצרת הכללית את כל הנהגות הוועדות של הארגון לשנה הקרובה וישראל נבחרה לייצג את קבוצת מדינות המערב בוועדת התקציב.

סוריה, סעודיה ואיראן יצאו למאבק פומבי נגד המינוי, אך הן נמנעו מלדרוש הצבעה, כנראה מחשש להפסד. בדיון בעצרת, הגדיר הנציג הסעודי את המועמדות הישראלית כ"פרובוקציה". איראן טענה, כי כי הצגת מועמד ישראלי לתפקיד כה בכיר "אינה לגיטימית".

יחד עם זאת, ביום שבו חרפו הנציגים המוסלמיים את ישראל, נבחרה סודן ליצג את אפריקה בוועדת החוקה של או"ם, במקום איראן שפרשה, ואיש לא הביע מורת רוח מהמינוי. במשלחת הישראלית תיארו את הניגוד הזה כ"אבסורד".

בעקבות בחירתו אמר גורן, כי "ההישג הוא תוצר המאמצים שאנו עושים מדי יום כדי לשלב את ישראל בכל תחומי סדר היום העולמי".

"ישראל מובילה, מנהיגה ותורמת לאג'נדה הגלובלית בכל הזדמנות", אמר גורן. "למרות המכשולים שמדינות רבות מציבות לפניה באו"ם, ראינו היום גם ביטוי להערכה שרוחשות לישראל מדינות רבות ברחבי תבל".