הצהרת חוק: שופטים ועובדי מדינה בכירים יחויבו בהצהרת הון

זאת בדומה לחובה המוטלת על השרים ■ יוזם ההצעה, ח"כ בצלאל סמוטריץ': "הצעת החוק תתרום למלחמה בשחיתות"

האם שופטים, קציני משטרה ועובדי מדינה בכירים יחויבו בהגשת הצהרת הון, בדומה לחובה המוטלת על השרים? הבוקר (ד'), הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק המבקשת לקבוע כי שופטים, קציני משטרה ועובדי מדינה בכירים יחויבו בהגשת הצהרת הון טרם מינויים ובמהלך כהונתם. זאת, לשם הגברת השקיפות ומניעת חשש לניגוד עניינים.

כיום מוטלת על השרים חובת דיווח ומסירת הצהרת הון על מלוא הונם ונכסיהם למבקר המדינה. זאת, במסגרת הכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים. חברי כנסת אמנם אינם מחויבים בהגשת הצהרת הון למבקר המדינה, אך גם עליהם חלה חובת הגשת הצהרת הון ליושב-ראש הכנסת.

על רקע פרשות השחיתות בצמרת מערכות אכיפת החוק, בהן פרשת רונאל פישר, אשר חשפה לכאורה שחיתויות במשטרה, יזם ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי את הצעת החוק החדשה, המחילה חובות דיווח גם עובדי רשויות האכיפה והמשפט ועובדי ציבור שונים.

הצעת החוק נוגעת לשופטים, למנכ"לים של משרדי הממשלה, לפקידים בכירים בשירות המדינה וברשויות המקומיות וכן לקציני משטרה בכירים.

על-פי ההצעה, החובה בהגשת הצהרות הון תהיה דומה לזו החלה כיום על נבחרי ציבור - שרים וסגני שרים, חברי כנסת, ראשי רשויות וסגניהם. בדומה למצב הקיים בנוגע לנבחרי הציבור המגישים דוחות היום, גם בהצעת החוק מוצע כי הצהרות ההון שיוגשו יישארו חסויות ולא יפורסמו בפומבי.

בהצעה צוין כי הצהרת ההון תכלול דין וחשבון מפורט על-פי טופס קבוע, שיכלול דיווח מלא על ההון, הנכסים, הזכויות וההתחייבויות שיש למדווח ולבני משפחתו נכון ליום הגשת הדיווח; המקורות והסכומים של הכנסתו והכנסת בני משפחתו בשנה שקדמה ליום הגשת הדיווח; רשימה מפורטת של כל התפקידים, המשרות והכהונות שבהן מחזיקים המדווח ובני משפחתו ביום הגשת הדיווח; וכן רשימה מפורטת של כל התפקידים, המשרות והכהונות שבהן החזיקו המדווח ובני משפחתו ב-3 השנים שקדמו ליום הגשת הדיווח.

על ההצעה חתמו חברי כנסת מסיעות שונות, בהם חברי הכנסת זוהיר בהלול, איציק שמולי, חיליק בר, מירב בן-ארי ויואל חסון מהמחנה הציוני, רוברט אילטוב ושרון גל מישראל ביתנו, ישראל אייכלר ומאיר פורוש מיהדות התורה ומוטי יוגב וינון מגל מהבית היהודי.

ח"כ סמוטריץ' מסר כי "בימים אלה, בהם מתגלה שאיש אינו חסין מפגעי השחיתות הציבורית, והיא חדרה גם למסדרונות המשטרה, הפרקליטות ומערכת המשפט - מקבלת חשיבות השקיפות משנה תוקף. כוח ההשפעה שמצוי בידי שופטים ובכירים בשירות המדינה וברשויות המקומיות לא יורד מכוחם של נבחרי הציבור, וחוק זה יהווה מחסום נוסף במניעת שחיתות ציבורית".

עוד מציין ח"כ סמוטריץ' כי "הצעת החוק תתרום למלחמה בשחיתות, ולמעשה היא ממקדת את אור הזרקורים לעבר מחוזות בהם לא נהגה עד היום שקיפות. התמיכה הרחבה להצעה והצטרפות חברי כנסת רבים מוכיחה כי התיקון נחוץ ויגביר את אמון הציבור בשופטים ובעובדי המדינה".

יהודה עמרני, מנהל התנועה למשילות ודמוקרטיה שסייעה בהכנת החוק, מוסיף כי "הסכנה לשחיתות ופגיעה בטוהר המידות גדולה יותר דווקא בקרב הפקידים והשופטים, מכיוון שעבודת נבחרי הציבור גלויה ושקופה ברובה".

לדבריו, "לפקידים בכירים ולשופטים יש גישה ויכולת הכרעה בנושאים בעלי משמעויות הרות-גורל. משום מה, עד היום הם היו פטורים מהגשת הצהרת הון. תיקון החוק יגביר את טוהר המידות בשירות הציבורי ואת אמון הציבור בעובדי המדינה הבכירים".

הצעת החוק תובא בקרוב בפני ועדת שרים לחקיקה.