"החלטת הפד מקשה על בנק ישראל; לחץ לחיזוק השקל"

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל: "על רקע הורדת תוואי עליית הריבית ותחזית הצמיחה בארה"ב, ועל רקע החולשה ביצוא כפי שראינו בנתון המעודכן לרבעון הראשון – יש סיכוי לא קטן להפתעה בהחלטת בנק ישראל"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

הפדרל ריזרב מתקרב להעלאת הריבית הראשונה מאז 2006. בהודעת המדיניות המוניטרית אתמול (ד') הודיע הבנק המרכזי של ארה"ב כי הכלכלה התרחבה באופן מתון, לאחר התכווצות בחורף, וכי הריבית תעלה כאשר הבנק יהיה בטוח שהאינפלציה בדרך ליעד שהוצב.

הערכות חברי הפד, המכונות "Dot-Plot", הצביעו על כך שבכירי הבנק מעריכים שעד סוף 2015 תעמוד הריבית על 0.625%. משמעות הדבר - שתי העלאות ריבית עד סוף השנה. זאת, למרות שהפד גם חתך את תחזית התמ"ג לשנה זו ל-1.8%-2%, לעומת תחזית קודמת של 2.3%-2.7%.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בתגובה כי "בשורה התחתונה: מהודעת הריבית ומנאום נגידת הפד עולה נחישות להעלות את הריבית עוד השנה (להערכתנו בספטמבר), תוך הדגשה שהתוואי בהמשך יהיה מתון ביחס להערכות הקודמות ותלוי בנתונים הכלכליים שיתפרסמו בעתיד. מרבית חברי הבנק המרכזי (15 מתוך 17) מאמינים שהריבית הקצרה תעמוד על 0.5% עד 0.75% בסוף 2015, כלומר העלאה אחת או שתיים עוד השנה. לגבי ההמשך: הם צופים ריבית של 1.65% בסוף 2016 ו-2.88% בסוף 2017. תוואי זה נמוך ב-0.25% מהתחזית הקודמת, מרמז שהבנק יפעל בזהירות יתרה כאשר יתחיל להדק את המדיניות".

להערכת קליין, ההחלטה אמש מקשה על בנק ישראל. "הורדת הצפי לעליית הריבית בארה"ב שוחקת את פער הריביות הצפוי בעתיד ומביאה ללחץ נוסף לחיזוק השקל. הקונסנזוס כיום הוא שריבית בנק ישראל תישאר בהודעה בשבוע הבא ללא שינוי (וזו גם דעתנו) - אבל נזכיר שבנק ישראל לא פועל לפי המחשבות של השוק או החזאים, וכבר ראינו אותו מפתיע לא פעם בעבר ומקבל החלטות שונות מאוד מהקונסנזוס".

הפעם, לראשונה, יש גם מסיבת עיתונאים מיד לאחר החלטת הריבית - כך שהבנק יוכל להסביר את החלטתו, אם תהיה מפתיעה (ביום שני הקרוב). מכאן, "שעל רקע הורדת תוואי עליית הריבית ותחזית הצמיחה בארה"ב, ועל רקע החולשה ביצוא כפי שראינו בנתון המעודכן לרבעון הראשון - יש סיכוי לא קטן להפתעה בהחלטת בנק ישראל בשבוע הבא (הורדת ריבית ו/או הרחבת תוכנית רכישות המט"ח)", אומר קליין.