מירי רגב בפגישה עם עודד קוטלר ונורמן עיסא בבית הנשיא

(עדכון) - הנשיא ריבלין מבקש לפייס בין האמנים לשרת התרבות על רקע הסערה בשבועות האחרונים ■ עוד יהיו בפגישה: השחקנית מירה עוואד והבמאי חנן שניר ■ רגב על האמירה של גילה אלמגור: "מזלזלת ומתנשאת"

עודד קוטלר ומירי רגב / צילומים: תמר מצפי ויוסי כהן
עודד קוטלר ומירי רגב / צילומים: תמר מצפי ויוסי כהן

על רקע סערת התרבות שהגיעה לשיאה בעימות הפומבי בין מספר אמנים מובילים לבין שרת התרבות והספורט מירי רגב, יתקיים היום (א') בבית הנשיא בירושלים מפגש פיוס בין הצדדים, בתיווכו של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שמנסה להרגיע את הרוחות.

בין האמנים שייפגשו עם השרה ניתן למצוא גם השחקן עודד קוטלר - ש"נאום הבהמות" שנשא בכנס השחקנים ביפו לפני כשבועיים גרם לסערה. קוטלר השווה אז בדבריו בין מצביעי הימין לבין "בהמות מלחכות קש וגבבה". בהמשך התנצל קוטלר על ניסוחיו אך לא על הדברים עצמם.

גם השחקן נורמן עיסא, שכבר אמש הגיע ללשכתה של רגב בתל-אביב לפיוס פומבי בין השניים, צפוי להגיע לבית הנשיא. "עיסא חש נפגע מאמירות שאמרתי ומכל ים הכותרות וההמולה התקשורתית של השבועיים האחרונים", כתבה אמש רגב. "כאן המקום לומר כי אין ולא הייתה לי כוונה לפגוע בנורמן או בתיאטרון אל מינא, שהוא אחד ממייסדיו, שמדבר על דו-קיום".

רגב הוסיפה כי "ראיתי בפגישתנו סוף פסוק לפרשה הזו. הדיאלוג שקיימנו ביננו הוא הביטוי האמיתי לחופש ביטוי וסובלנות, ואני מקווה שנמשיך בשיח שהתחלנו גם הלאה".

עוד בין האמנים שייפגשו היום עם השרה רגב: השחקנית מירה עוואד והבמאי חנן שניר, שהשמיע ביקורת חריפה כלפי שרת התרבות במהלך טקס פרסי התיאטרון ביום שישי האחרון. בין יוזמי המהלך מנכ"ל תיאטרון הקמארי, נועם סמל, שיופיע גם הוא בפני הנשיא.

כבר בשבוע שעבר הצהיר ריבלין כי יפעל על מנת לנסות ולגשר בין הצדדים. "אמנות היא לא רכושו של מחנה כזה או אחר, של ימין או שמאל, מזרחיים או אשכנזים, אוי לנו אם תיפול קורבן לפוליטיזציה מסוכנת מצד זה או אחר", כתב ריבלין בפייסבוק.

עוד הוסיף הנשיא כי "אמנות היא לא כלי נשק אלא כלי להידברות, לתקשורת - כלי ששובר מחיצות ולא מרים חומות. אשמח לפתוח את בית הנשיא לכל מטרה, בכדי ליישר את ההדורים וליישב את המחלוקת למען התרבות והאמנות בישראל".

רגב: האמירה של גילה אלמגור "מזלזלת ומתנשאת"

מוקדם יותר היום התייחסה רגב להתפרצות של השחקנית גילה אלמגור לעברה במהלך טקס פרסי התיאטרון ביום שישי האחרון. "אמירתה שהיא 'שנים מכתתת רגליה בפריפריה' היא אמירה מזלזלת ומתנשאת", כתבה רגב בעמוד הפייסבוק שלה.

"הגיע הזמן לעשות צדק ותיקון תרבותי בפריפריה", הוסיפה השרה רגב. "הייתי רוצה לראות את התיאטראות מהפריפריה מכתתים רגליהם למרכז הארץ עם רפרטואר מקומי, מקצועי, מרגש ונוגע".

רגב הדגישה כי יש הכרח לשנות את חלוקת המשאבים באופן שוויוני יותר - "עם דגש על חלוקה גיאוגרפית וחברתית צודקת יותר - פריפריה, פיתוח התרבות היהודית, פיתוח התרבות הערבית וחיזוק הציונות והמורשת".

"גילה אלמגור, את לא עושה לנו טובה"

רגב אינה היחידה שהתרעמה על האמירה של אלמגור בסוף השבוע. התבטאויותיה של השחקנית עוררו זעם גם בקרב תושבים בצפון, ובארגון "שינוי כיוון" מתחו ביקורת קשה על הדברים. "נגמרו הימים שאנחנו צריכים להגיד תודה שאנשי תרבות מגיעים אלינו, זו זכות להגיע לפה", אמרו.

הארגון, שמורכב מצעירים הפועלים לקידום נושאי תרבות, חינוך וכלכלה באצבע הגליל, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו פוסט שבו נכתב לאלמגור: "אנחנו לא יודעים מה ההגדרה שלך ל'פריפריה', אבל הפעם האחרונה שבה 'כיבדת' אותנו, פה באצבע הגליל (קריית שמונה והסביבה) באחת מההצגות, הייתה לפני 784 ימים, לפני יותר משנתיים".

בארגון כינו את דבריה של אלמגור "עלבון". "לא ברור מתי בפעם האחרונה 'כיתתת רגלייך' לפריפריה, היום תוך שעתיים וחצי את מגיעה מתל-אביב לקריית שמונה. אין פה גמלים, ויש פה כבישים. די עם הזלזול הזה. את לא עושה לנו טובה, מיטב כספי המסים שאנו משלמים נועדו גם לפנאי ותרבות. כן, גם לתושבי הפריפריה הצפונית".

רגב ועיסא נפגשו

רגב נפגשה שלשום (ו') בלשכתה עם השחקן נורמן עיסא, שאת התיאטרון שבבעלותו ביקשה להפסיק לממן. "עיסא אדם נפלא, הכרתי אותו קודם הכרות קלה מאד וחיבבתי אותו אז ובטח גם היום", כתבה רגב בחשבון הפייסבוק שלה. "הוא חש נפגע מאמירות שאמרתי ומכל ים הכותרות וההמולה התקשורתית של השבועיים האחרונים. כאן המקום לומר כי אין ולא הייתה לי כוונה לפגוע בנורמן או בתיאטרון אל מינא, שהוא אחד ממייסדיו, שמדבר על דו-קיום".

רגב הוסיפה כי מבחינתה הפגישה היא סוף פסוק, וכי "הדיאלוג שקיימנו בינינו הוא הביטוי האמיתי לחופש ביטוי וסובלנות, ואני מקווה שנמשיך בשיח שהתחלנו גם הלאה".

גם עיסא התייחס לפגישה בחשבון הפייסבוק שלו. "רגב היא אישה חמה שדיברה איתי בגובה העיניים, ומצאנו שפה משותפת", כתב. "השיחה היתה אנטי-תזה לכל ההתלהמויות שכבשו את הרשת ואת המדיה לאחרונה. וזו ההוכחה שדרך שיח ניתן לשנות את העולם. אמשיך להאמין בדו-קיום ובדיאלוג פתוח ולייחל לעתיד טוב יותר לכולנו".