מייקל דאגלס: "כשחקן, משלמים לך בשביל להיות אנוכי"

מאות הנוכחים שנפגשו בסוף השבוע עם הכוכב ההוליוודי הוותיק מייקל דאגלס, זכו לשיעור מעורר השראה

מאות הנוכחים - מרביתם סטודנטים לקולנוע, במפגש עם הכוכב ההוליוודי הוותיק מייקל דאגלס (70), שהתקיים בבוקר יום חמישי האחרון בסינמטק ירושלים, זכו לשיעור מעורר השראה מפי אחד השחקנים האמריקאים הבולטים בחצי המאה האחרונה.

דאגלס, נינוח ושופע הומור, סיפר על דמויות שגילם וניתח את המשותף להן, על עבודה לצד במאים גדולים כמו סטיבן סודברג (ב"טראפיק"), אוליבר סטון (ב"וול סטריט", עליו זכה באוסקר), אדריאן ליין ("חיזור גורלי"), דיוויד פינצ'ר ("המשחק"), רוב ריינר (הנשיא מאוהב") ועוד רבים וטובים, על יחסי העבודה בין מפיק לבמאי ובין במאי לשחקנים, ומצבים מורכבים מהם רצוי להימנע - כשהמפיק הוא גם השחקן הראשי (דאגלס הוא מפיק מוכשר, ולאורך השנים הפיק למעלה מ-20 סרטים, עבור הראשון שבהם - "קן הקוקיה", זכה באוסקר).

כשנשאל מדוע לא זכה לביים, למעט סרט אחד, אמר דאגלס: "כשחקן, משלמים לך בשביל להיות אנוכי. להיות מרוכז בעצמך, בעצמך ובתפקיד שלך. כשאתה מפיק, אתה האימא של הסרט. אתה צריך לדאוג לכל מה שהוא מעבר לעצמך".

העילה למפגש, ולהגעתו של דאגלס לישראל, היא זכייתו של האחרון ב"פרס בראשית", המוענק בפעם השנייה בסך-הכול, ליהודי מפורסם ומצליח (על-פי קריטריון יוזמי הפרס, על הזוכה בו להיות "איש מקצוע רב-הישגים ובעל מוניטין בינלאומי מכל העולם, המהווה דמות מופת בקהילתו ויוכל להעניק השראה לדור הצעיר של העם היהודי ברחבי העולם".

אשתקד ולראשונה היה זה מייקל בלומברג, לשעבר ראש עיריית ניו-יורק ואיש עסקים מצליח). סכום הפרס, בסך 1 מיליון דולר, אותו מתבקש הזוכה לתרום עבור פעילות יהודית כלשהי, ממומן על-ידי קרן ג'נסיס, והוא מוענק בשיתוף עם הסוכנות היהודית ומשרד ראש הממשלה.

דאגלס, למרבה האירוניה, בחר לקדם בעזרת סכום הכסף נישואים מעורבים - מה שנקרא ביהדות "התבוללות". האחרון עשה יותר מכך, כשגילה בפני מצלמות הטלוויזיה כי על-פי ההלכה הוא לא יהודי, כיוון שאימו לא יהודייה, והלכה למעשה, הוא אינו נחשב ליהודי, ואף הוסיף: "אני מבקש שתקבלו אותי כיהודי". אופס. מישהו חיפף בתחקיר. לפחות סטודנטים לקולנוע זכו, כאמור, לתוכן.

במאי הקולנוע הישראלי בנימין פרידנברג ("סיור מודרך") המוכשר, שהנחה את המפגש, הוציא מדאגלס את המיטב. כששאל על אלמנטים חוזרים בדמויות שדאגלס נוטה לגלם - גברים שבאישיותם שלובים קשיחות ורוך, ענה דאגלס כי "אלו שני חלקים שמרכיבים דמות מורכבת. מאז ומתמיד נמשכתי לאמביוולנטיות הזו, שלא הייתה שכיחה בתקופת הקריירה של אבי (השחקן האגדי קירק דאגלס בן ה-98, מ"ש). מה שמשותף להרבה דמויות שגילמתי הוא שאלה דמויות שמנסות לעשות את הדבר הטוב, אבל בדרך נכנעות לפיתוי".