מנכ"ל האוצר: חשש שלא יישארו דירות לזוגות הצעירים

האוצר מנסה לתרץ את המהלך להעלאת מס הרכישה למשקיעי נדל"ן ל-8% כבר בעוד יומיים - ולא ב-1 ביולי כפי שסוכם ■ שי באב"ד בדיון בכנסת: "אין ניסיון למחטף, אבל יש מלאי דירות מוגבל, ואנחנו לא רוצים שייחטפו ע"י המשקיעים"

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

העלאת מס הרכישה למשקיעי נדל"ן ל-8% צפויה להיכנס לתוקף כבר בעוד יומיים, ב-24 ביוני, ולא ב-1 ביולי כפי שנקבע קודם לכן - כך אושר היום (ב') בוועדת הכספים של הכנסת. העלאת המס תובא לקריאה שנייה ושלישית בכנסת כבר הלילה, והחוק צפוי להיכנס כאמור לתוקף בעוד יומיים - עם פרסומו.

האישור הושג לאחר שמנכ"ל האוצר שי באב"ד נעתר לדרישות חברי האופוזיציה והסכים לבחון את הרחבת הפטור ממס רכישה גם ליורשים של חצי דירה ולא רק שליש כפי שנהוג כיום. העלאת המס היא יוזמה של שר האוצר משה כחלון.

בדיון בוועדת הכספים התייחס באב"ד להקדמת מועד העלאת המס, ואמר: "אין כאן ניסיון למחטף, אבל יש עכשיו ריצה מאוד מאוד גדולה של משקיעים שרצים לקנות דירות. יש מלאי מוגבל של דירות, ואנחנו לא רוצים שבתשעה הימים האחרונים כל הדירות ייחטפו על-ידי המשקיעים ולא יישארו דירות לזוגות צעירים".

מעיין נשר, נציגת האוצר בישיבת ועדת הכספים, ציינה כי עלייה של 1% במס הרכישה תביא להפחתה של 10% במספר המשקיעים שרוכשים דירה נוספת שאיננה דירת מגוריהם היחידה. לדבריה, "ההחלטה של משקיע אם לרכוש דירה מושפעת מגובה מס הרכישה ולא מגובה מס השבח". לפי נתונים שהציגה נשר, 110 אלף עסקאות לרכישת דירה נחתמות בשנה; ואילו שיעור המשקיעים בעסקאות הללו ירד מ-29% ב-2009 ל-24% ב-2011. באוצר מעריכים כי הירידה נובעת ברובה מהעלאת מס הרכישה.

נשר הסבירה כי שיעור המשקיעים חזר לעלות אחרי 2011 מכיון שריבית בנק ישראל המשיכה לרדת: "מס הרכישה לא הצליח לאזן את הירידה בריבית שהפכה את ההשקעה למאוד כדאית, ולכן ראינו לנכון להציע שוב העלאה של מס הרכישה".

במהלך הדיון תקף ח"כ אלי כהן את הפטור ממס שבח, ואמר כי הוא גורם לעיוות ניכר בשוק הנדל"ן. "צריך לבוא ולהגיד לבעלי דירות: 'יש לכם שנתיים-שלוש למכור את הדירות לפי ההקלות הקיימות, ושאחרי שנת 2018 לא יהיו הקלות'", אמר.

בתוך כך, מחלוקת משפטית עשויה להביא לכך שהמדינה תחזיר כסף לרוכשי דירות להשקעה ששילמו מדרגות מס רכישה גבוהות מתחילת השנה ועד לאישור החוק בעוד יומיים. במסגרת התיקון לחוק, מוצע להכשיר בדיעבד את מדרגות המס הגבוהות שהוטלו מה-1 בינואר 2015 מכוח הוראת שעה.

מדובר בהוראת שעה שתוקפה היה אמור לפוג ב-1 בינואר, אך בשל העובדה שמדובר היה בתקופת בחירות, היא הוארכה אוטומטית לתקופה של שלושה חודשים מיום השבעת הכנסת - כלומר, ה-30 ביוני. ואולם, לדעת משפטנים, הארכת הוראת השעה הייתה לא חוקית משום שלא נעשתה באישור ועדת הכספים של הכנסת.

בעקבות כך הוגשה תובענה ייצוגית לבית המשפט בדרישה להחזיר כסף לכל המשקיעים ששילמו את מדרגות המס הגבוהות. לפי מנהל רשות המסים משה אשר מדובר בהחזר כולל של כ-200 מיליון שקל. בישיבת ועדת הכספים היום התברר כי משפטנים בשירות המדינה והכנסת מוצאים היגיון רב בטענות נגד הארכת תוקפן של מדרגות המס ונגד הניסיון להכשיר אותן באופן רטרואקטיבי.

שינויי המס שמציע כחלון
 שינויי המס שמציע כחלון