מלחמת סרטוני הווידיאו: הקרב בין פייסבוק ליו-טיוב מתחמם

הרשת החברתית הגדולה בעולם תנסה להילחם בסרטונים פיראטיים ולאפשר לגולשים להרוויח כסף מתוכן שהם מייצרים

גולשת בפייסבוק / צילום: שאטרסטוק
גולשת בפייסבוק / צילום: שאטרסטוק

פייסבוק, שמנהל מארק צוקרברג, מתקדמת במתקפה שלה על הדומיננטיות של יו-טיוב בתחום הסרטונים באינטרנט.

על פי דיווחים של The Information, פייסבוק נמצאת במשא ומתן עם "לפחות אחת" מחברות התקליטים הגדולות בעולם כדי לאפשר את השימוש בסרטונים באתר שלה.

מדובר בסיפור גדול: כעת, סרטונים בפייסבוק מועלים על ידי משתמשים מהשורה ולעתים קרובות הם כוללים קטעים של מוזיקה המוגנת בזכויות יוצרים, שנמחקים אוטומטית, מכיוון שלרשת החברתית אין זכויות שימוש בהם.

בניגוד לכך, סרטונים ביוטיוב עשויים לכלול חלקים של שירים מוגנים בזכויות יוצרים (במגבלות הסבירות), מכיוון שענקית הסרטונים שבבעלות גוגל הגיעה להסכם עם חברות התקליטים, שבמסגרתו היא חולקת איתן את הכנסותיה מפרסום. לקח ליוטיוב זמן רב להגיע לכך. ברגע מסוים הוגשה נגדה תביעה על סך מיליארד דולר על ידי בעלת זכויות - ויאקום - על תוכן מוגן בזכויות יוצרים שהופיע על הפלטפורמה של החברה. התוצאה היתה מאבק משפטי בן שבע שנים, שהוכרע בשנת 2014.

כדי להימנע מתביעות דומות, פייסבוק צריכה לשמש כשוטר כדי להימנע מהפרות דומות. אך אם פייסבוק יכולה להגיע להסדר סביר עם חברות התקליטים, זה לא יימשך זמן רב.

אבל יש פיל בחדר: מונטיזציה. כמובן שאין זו הבעיה היחידה שאיתה צריכה פייסבוק להתמודד בשל השאיפות שלה בתחום הווידיאו. כיום יש באתר 4 מיליארד צפיות בסרטונים מדי יום, עלייה לעומת מיליארד צפויות בספטמבר 2014. אך למרות העלייה המטאורית, יוצרי תוכן מעטים בוחרים בפייסבוק כפלטפורמה העיקרית שלהם. מדוע? היעדר האפשרויות לתרגם את הצפיות לכסף.

יוטיוב מאפשרת למשתמשים לקבל חלק מהכנסותיה בפרסום המופיע לצד התוכן שלהם. אבל לפייסבוק אין מנגנון דומה. עבור רבים מהיוטיוברים הפופולריים ביותר, הכנת סרטונים היא משרה מלאה, אז למרות שפייסבוק יכולה לסייע לשפר את הפרופיל הפומבי שלהם, היא לא תייצר עבורם הכנסות נוספות.

הפיתרון ברור: צריך להכניס פרסום ולבצע מונטיזציה של סרטונים, אך הדבר מייצר בעיה נוספת. מכיוון שבאופן עקום, למרות שתוכנת האנטי פיראטיות המחמירה של פייסבוק בולמת כעת את הצמיחה של החברה בתחום הווידיאו, במובנים מסוימים היא לא מחמירה מספיק.

ללא מדדים ברורים, קשה לכמת את ההיקף - אך ברור כי הפיראטיות בתחום הווידיאו משתוללת. משתמשים בפרופיל גבוה מבצעים מה שנקרא freebootin - העלאת סרטונים שאינם שייכים להם.

מייק סקוגמו, מנהל התקשורת בחברה לרישוי סרטונים ויראליים אמר בעבר כי היקף ההפרות הוא "עצום". המפרים כוללים את הבעלים של בלוג הרכילות פרז הילטון, הקומיקאי דיין קוק, ואולי המפר הגדול ביותר - הזמר טייריז גיבסון.*כריס פלנט מ-The Verge כתב בעבר על הזמר, שהוא "גונב את הסרטונים הוויראליים ביותר באינטרנט כדי לגרוף פרסום וכסף".

ג'ורג' סטרומפולוס, מנכ"ל רשת הסרטונים Fullscreen, סבור שלפייסבוק יש פוטנציאל "להאפיל" על יוטיוב - אך רק אם תצליח לפתור את הבעיות הללו. בציוץ שפרסם לאחרונה, הוא אמר כי הוא רואה שהסרטונים של הרשת שלו נגנבים "באופן קבוע", ו"אם לומר את האמת אני מזועזע שבעל זכויות בעל כיסים עמוקים טרם תבע את החברה".

כעת, אם פייסבוק תכניס מונטיזציה, היא מסתכנת בכך שמשתמשים לא ישרים ירוויחו מהתוכן של אנשים אחרים. ואם זה יקרה, יוצר הסרטונים הוויראליים ג'יי ליכטנברג אמר לי כי הוא "כועס מאוד" וכי הוא יבחן את האפשרות "להגיש תביעה ייצוגית".

דובר מטעם פייסבוק אמר בעבר כי הרשת החברתית "מכבדת זכויות קניין רוחני של אחרים ומחויבת לסייע לצדדים שלישיים להגן על זכויותיהם".

"הצהרת הזכויות והאחריות שלנו אוסרת על משתמשים להעלות תוכן שמפר זכויות יוצרים", כך הוסיף. "אסור לפרסם בפייסבוק תוכן שמפר או פוגע בזכויות של צד שלישי כלשהו, ואם ייוודע לנו על תוכן אסור שכזה, אנחנו מוכנים ומזומנים להגיב, לרבות באמצעות הסרת התוכן מפייסבוק".