כאן מהדקים, ושם מרופפים

שכר היו"ר מתהדק בפיננסים ומתרופף בשאר הענפים

דורית סלינגר ושמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר ושמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

לפני שבועיים בקירוב הפתיעו המפקח על הבנקים דודו זקן והמפקחת על הביטוח ושוק ההון באוצר דורית סלינגר את השוק, כשפרסמו במשותף הנחיות חדשות בנושא שכר הבכירים. מדובר בהנחיות מחמירות, הצפויות לחתוך את שכר יושבי הראש בבנקים וחברות הביטוח בעשרות אחוזים לרמה של כ-2 מיליון שקל, ולאסור עליהם לקבל בונוסים.

יו"ר רשות ני"ע פרופ' שמואל האוזר לא הצטרף אל השניים, ולא החיל את המגבלות החריפות על כלל החברות הציבוריות. עם זאת, גורמים רגולטוריים העריכו כי הנורמות החדשות שיהיו בפיננסים יחלחלו בסופו של דבר גם אל יתר החברות הציבוריות. אלא שקיים סיכוי טוב כי דווקא המגמה של הפערים בין ענף הפיננסים לשאר החברות הציבוריות רק תלך ותתעצם.

מחר (ג') תדון ועדת הכספים של הכנסת בהצעה של רשות ני"ע להעניק פטור למנהלי קרנות הנאמנות ותעודות הסל מהצבעה באסיפות שבהן לא נדרש רוב מיוחד לאישור ההצעה. הצעה זו היא למעשה בהמשך ליוזמה שהגיעה מהאוצר ומהשר לשעבר יאיר לפיד בשנה שעברה. מטרת היוזמה היא להקל על העומס הרגולטורי שעמו מתמודדים המשקיעים המוסדיים, כאשר הפטור הוא מהצבעות שבהן ממילא אין למוסדיים את הכוח להשפיע על ההחלטה גם אם כולם יצביעו בניגוד לדעת בעל השליטה.

האוצר כבר העניק את הפטור מההצבעה לכל הגופים המפוקחים על ידו (קופ"ג, קרנות פנסיה וכדומה). רשות ני"ע החליטה ליישר קו עם האוצר, ולהחיל את הפטור גם על הגופים שבפיקוחה. ואולם בניגוד לאוצר, הרשות נדרשת לשם כך לשינוי חקיקה, ובאישור ועדת הכספים. בשל פיזור הכנסת והבחירות נדחה הדיון בעניין, וכאמור הוא יעלה לסדר היום מחר.

אחד הנושאים שבהם לא נדרש רוב מיוחד הוא הצבעה על שכר יושבי הראש (בניגוד לשכר המנכ"לים, שם נדרש רוב מיוחד). כלומר בהנחה שהפטור יתקבל, סביר להניח שהמוסדיים יפסיקו להביע עמדה בנושא שכר יושבי הראש בחברות הציבוריות, ולבעל השליטה יהיה חופש פעולה מלא בנושא זה.

נציין כי כבר כיום המוסדיים לא יכולים להפיל הצעות שכר של יושבי ראש, כל עוד הם נהנים מתמיכת בעלי השליטה. ועדיין יש משמעות לקולם - רוב החברות לא רוצות להעביר שכר שאליו מתנגדים המשקיעים המוסדיים, בכדי לא לפגוע ביחסים עם המשקיעים בשוק ההון.

גורמים בשוק ההון מציינים כי בחברות רבות עושים מאמץ להגיע להסכמות לגבי שכר יושבי הראש, גם אם לא נדרשת תמיכתם לפי החוק. אלא שעם מתן הפטור, סביר שרבים מהמוסדיים יאמצו אותו בחום, ויחסכו לעצמם את כאב הראש של עימות עם החברות הציבוריות ותוכניות התגמול ליושבי הראש שלהם.

התוצאה היא שבעוד בענף הפיננסים שכר יושבי הראש דווקא נמצא על הכוונת של הרגולטורים, שהולכים לחתוך אותו בעשרות אחוזים, בשאר החברות הציבוריות הולכים לוותר על אחד מכלבי השמירה המרכזיים.