הרשתות נגד הרשות לסחר הוגן: הקנסות גבוהים מדי

מנכ"ל רשת ויקטורי בוועדת הכלכלה: "עיצום של 600 אלף שקל על אי-סימון של מספר מוצרים הוא לא מידתי" ■ רמי לוי: "אנחנו לא רמאים ולא גנבים - לא אשלם את הקנס" ■ כבל: "אי-אפשר לתחמן ואח"כ לזעוק את זעקת הקוזאק הנגזל"

רמי לוי  / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

16 מיליון שקל - זה הסכום שבו נקנסו רשתות שונות מאז תחילת 2015, אז נכנס לתוקף התיקון לחוק הגנת הצרכן שמאפשר לרשות לסחר הוגן להטיל על החברות הגדולות עיצומים כספיים של עד 45 אלף שקל בגין כל הפרה חמורה של החוק.

הסכום המאוד גבוה הזה הוא מקור לגאווה עבור הרגולטור, אך מן הסתם מעורר כעס רב בקרב הרשתות הגדולות, בעיקר רשתות המזון שנקנסו בחודשים האחרונים בעיקר בגין אי-סימון מחירים כחוק, כאשר הקנס מגיע לסכומים של 600 אלף שקל ויותר.

בדיון סוער שהתקיים הבוקר (ד') בוועדת הכלכלה יצאו נציגי רשתות המזון הגדולות נגד הרשות להגנת הצרכן, בטענה כי הקנסות אינם מידתיים, וכי לא ניתנות התרעות לפני ההכרזה על הקנס.

"עיצום כספי של 600 אלף שקל על אי-סימון של מספר מוצרים הוא לא מידתי. ברגע אחד נותנים לנו קנס של מאות אלפי שקלים. אנחנו לא מכונת הדפסה של כסף. גם כשאני חוצה אור אדום - מגיע לי קנס, אבל לא מכניסים אותי לבית סוהר", אמר מנכ"ל רשת ויקטורי, אייל רביד - ועורר את זעמו של יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), כאשר אמר שהתוצאה תהיה העלאת מחירים.

נציגות הרשות לסחר הוגן - תמר פינקוס (הממונה על הרשות) וחנה טירי (היועצת המשפטית של הרשות - הדגישו מצדן כי מדובר באכיפה שאינה נעשית בפזיזות אלא לאחר שיקול-דעת.

מן הצד השני חיזקו את דבריו של רביד גם רמי לוי ונציגי שופרסל ומגה. "אנחנו לא רמאים ולא גנבים", אמר לוי, "ואם לא נשמור על הצרכנים, הם לא יקנו אצלנו". לוי הוסיף כי לא ישלם את הקנס שהוטל עליו.

היו"ר כבל הגיב בזעם וקרא שלא לאיים על חברי הכנסת: "אם כולנו היינו צדיקים - לא היה צריך חוקים. גם הקדוש ברוך הוא ידע את זה, ולכן הוריד את עשרת הדיברות".

ח"כ כבל סירב לקריאות מטעם נציגי הרשתות להקפיא את העיצומים עד שיפורסמו תהליכי קבלת ההחלטות, וציין כי זה גם לא מסמכותו: "אנחנו נשב ונקבל החלטה", אמר. "אני לא עובד אצל אף אחד. מי שחושב שאפשר לתחמן ואחר-כך לזעוק את זעקת הקוזאק הנגזל - טועה, אך עם זאת צריך להפעיל את האכיפה עם שכל ישר".

בסיום הדיון דרש ח"כ כבל מהרשות להגנת הצרכן לפרסם את כללי האכיפה תוך 14 יום, ולהביאם לפני הפרסום לבחינת צוות מצומצם של חברי הוועדה.