יוון על סף קריסה - אך בספרד חוגגים עם השקעות זרות

סממן נוסף לתחושת ההתאוששות בכלכלת ספרד הוא שיעור הילודה במדינה, שעלה לראשונה מאז פרוץ המשבר הפיננסי

צעירים בספרד / צילום: רויטרס
צעירים בספרד / צילום: רויטרס

באזור היפה של דרטה דה ל'אקסמפלה בברצלונה, מול קאסה קאלבה, אחת האחוזות המוקדמות של האדריכל המחונן אנטוניו גאודי, עוסקים פועלים בשיקום בניין גדל מידות מסוף המאה ה-19.

הפרויקט, בניהול החברה הקבלנית המקומית בונוויסטה, הוא חלק מהשקעה בהיקף 100 מיליון אירו בנדל"ן בברצלונה על ידי חברת אירופה קפיטל מלונדון. הבניין המשוקם שאמור להיחנך מחדש השנה יכיל 14 דירות יוקרה על בריכה על הגג, שכולן, פרט לשתיים, כבר נמכרו לקונים זרים במחירים שנעים בין 600,000 אירו ל-1.85 מיליון אירו.

הכסף הזר מניע את ההבראה בשוק הנדל"ן הספרדי, המגזר שהיה עקב אכילס של המדינה מאז שבועת הנדל"ן פקעה ב-2008 והנחיתה יחד איתה גם את הכלכלה למיתון עמוק.

לפי חברת רישום המקרקעין הספרדית, קונים זרים רכשו 12.2% מנכסי המגורים במדינה ברבעון הראשון של 2015, לעומת 9% בשנת 2006.

האפקט של הכסף הזר בולט במיוחד בשוק היוקרה. לפי לשכת הסטטיסטיקה הספרדית, מחירי הדירות והבתים במדינה צנחו ביותר מ-35% בשנים 2007-2013. אבל אזורים מהודרים שפופולריים בקרב זרים - כמו פדרלבס ופאסיג דה גרסיה בברצלונה וסלמנקה וקמברי במדריד - כבר החזירו לעצמם 20% מהערך האבוד שלהם, אומר פטריסיו פלומר, מנהל יחידת המחקר בסוכנות הנכסים CBRE ספרד.

הדמוגרפיה של הקונים הללו משתנה עם הזמנים. הקונים כיום מגיעים לא רק מאירופה אלא גם מהמזרח התיכון, אסיה וארה"ב. הפיחות של האירו מושך כעת קונים לא אירופים, אבל קריסת הרובל הרוסי וההגבלות החדשות על הוצאת הון מרוסיה מקטינים את מספר הקונים ממדינה זו.

"ויזת הזהב", תוכנית שהממשלה השיקה ב-2013, שמציעה מעמד של תושבי קבע לזרים שמשקיעים במדינה מעל 500,000 אירו, עזרה גם היא להבראת שוק הנדל"ן היוקרתי. עד סוף 2014 הונפקו 490 ויזות כאלה לקונים זרים, בעיקר מרוסיה, סין והמזרח התיכון.

שיעור הילודה עולה

סממן נוסף לתחושת ההתאוששות בכלכלת ספרד הוא שיעור הילודה במדינה, שעלה לראשונה מאז פרוץ המשבר הפיננסי. זהו האחרון בשורת סימנים שמראים שהספרדים חשים ביטחון רב יותר הן באשר לעתידם הכלכלי האישי והן באשר לעתידה הכלכלי של המדינה.

מנתונים רשמיים שהתפרסמו שלשום (ב') עולה כי אשתקד נולדו בספרד 426,303 תינוקות, לעומת 425,715 ב-2013. זוהי העלייה השנתית הראשונה מאז 2008, השנה שבה התפוצצה בועת הנדל"ן בספרד והחל המיתון המכאיב במדינה.

"זה אינדיקטור של האופטימיות והביטחון הגוברים של אוכלוסיית ספרד. כל סקרי דעת הקהל האחרונים הראו כי האופטימיות נמצאת במגמת עלייה, וההחלטה להוליד ילדים קשורה באופן הדוק לאופטימיות", אמרה כרמן גונזלס אנריקז, מומחית לדמוגרפיה ואנליסטית במכון המחקר Real Instituto Elcano במדריד.

במהלך המשבר הפיננסי קרס שיעור הילודה הספרדי, שהיה נמוך עוד קודם לכן, ומגמה זו נצפתה גם במדינות אירופיות דרומיות אחרות שנפגעו קשות מההאטה הכלכלית.

עקב האבטלה והתרסקות שוק הנדל"ן לא היו לזוגות הצעירים המשאבים והביטחון להתחיל בהקמת משפחה.

במקרים רבים לא היה לזוגות הצעירים אפילו מקום מגורים משלהם. שיעור הספרדים הצעירים שלא יכלו להרשות לעצמם לעזוב את בית הוריהם נסק לאחר 2008, והדבר יצר מכשול נוסף לצעירים שביקשו להביא ילדים לעולם. כתוצאה מכך צנח מספר הלידות החדשות מ-519,779 ב-2008 ל-425,715 ב-2013 - ירידה של יותר מ-18%.

ב-2013 נחלצה ספרד סוף סוף מהמיתון, וכעת צפויה כלכלתה לצמוח ביותר מ-3% - אחד משיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר באירופה בשנה הנוכחית.