איום בבג"ץ אם לא יוארך המועד להשלמת הבנייה בחריש

ישראל זעירא, מנכ"ל חברת "באמונה", מאיים בעתירה אם המדינה לא תאריך את המועד המהווה תנאי לקבלת מענק פיתוח בגובה 40 אלף שקל

בנייה בחריש / צילום: תמר מצפי
בנייה בחריש / צילום: תמר מצפי

ישראל זעירא, מנכ"ל חברת "באמונה", מאיים כי יעתור לבג"ץ אם לא יוארכו המועדים שהוקצבו לעמותות הרכישה להשלמת הבנייה ואכלוס הדירות בחריש, מועדים המהווים תנאי לקבלת מענק פיתוח בגובה 40 אלף שקל.

לפי החלטת הממשלה מיוני 2011, שהתקבלה כחלק מניסיון לעודד מעבר תושבים לפריפריה, יזם שישלים את בניית הדירה ואכלוסה בתוך פרק זמן של 26 חודשים ממועד קבלת החזקה במקרקעין, יהיה זכאי לסבסוד עלויות הפיתוח.

אלא שביצוע התשתיות בעיר הנבנית, עליו אחראית המדינה, התעכב משמעותית, ובעוד הקבלנים קיבלו ארכה של 10 חודשים במועדים האמורים, - עמותות הרכישה לא קיבלו ארכה דומה. יעדי הזמן שהעמידה המדינה לבנייה ואכלוס יפוגו בעוד חודשיים.

במכתב שהועבר למשרד הבינוי לפני כשבועיים על-ידי עמותת "נאות חנן", אחת מ-5 קבוצות הרכישה שמנהל זעירא בחריש, נכתב כי "ככל עמותת רכישה, עומדת 'נאות חנן' בפני מציאות שונה ככל שמדובר בהקמת פרויקטים. כך, למשל, קבלת ליווי בנקאי אורכת על-פי רוב כשנה ומחצה, בעוד עבור יזם מדובר בפעולה שלעיתים יכולה להסתיים בתוך פחות מחודש ימים".

"באורח לא ברור", נכתב, "קיבלו קבלנים, בניגוד לעמותות רכישה, ארכה בת 10 חודשים להשלמת הבנייה לצורך קבלת המענק האמור. מבלי להיכנס לתוכן ההקלה, הרי שלכל הפחות היה על משרד הבינוי להחיל אותה גם על עמותות רכישה".

עוד נכתב כי לאור העיכוב בהקמת תשתיות הכבישים, החשמל והביוב בחריש, הרי שעמידת הקבוצה ביעדי הזמן וקבלת מענק הפיתוח אינן ניתנות להשגה.

העמותה מדגישה כי חלק ניכר מהרוכשים בחריש קבעו את מושבם ביישוב רק לאור הכרזת הממשלה על המענקים, והצעותיהם הכספיות לרכישת הקרקע תומחרו בהתאם. היא מסכמת את מכתבה בהתראה כי אם לא יוארכו המועדים להשלמת בניית הדירות ביישוב חריש ב-24 חודשים - היא תפנה לבג"ץ.

במשרד הבינוי אמרו כי האחריות לנושא רובצת לפתחו של משרד האוצר, ואילו משם נמסר בתגובה כי "במסגרת רכישת הדירה היו זכאיות עמותות הרכישה למענק רכישה בסך 60 אלף שקל, לו רוכשי דירות מקבלנים לא היו זכאים. במהלך דיונים בבית המשפט הוחלט על הארכת תוקף הזכאות של רוכשי דירות מקבלנים לסבסוד פיתוח למשך 36 חודשים במסגרת של הסכם פשרה.

"הסכם הפשרה לא היה מתוך הכרה בזכאות להארכת מועדי הזכאות לסבסוד פיתוח, אלא הוצע כפשרה ביחס לתביעתם של הקבלנים לזכאות למענקי רכישה. בהתאם לכך, אין אנו סבורים כי יש להאריך את תוקף הזכאות לסבסוד פיתוח".