הורה תובע אלף שקל לכל סיגריה שעישן שומר בחצר ביה"ס

התובע: "אני עובר שיימינג, הבת שלי לא הלכה היום לבית הספר מחשש להצקות" ■ חברת השמירה הנתבעת: "תביעה הזויה, תובע הזוי"

עישון סיגריה / צלם: רויטרס
עישון סיגריה / צלם: רויטרס

הסיפור שיסופר להלן מטלטל היום (ה') משלוותו היחסית את בית הספר "גרץ", אחד מבתי הספר הידועים והמוערכים בתל-אביב - ומאיים לגלוש משם למחוזות "השיימינג" הידועים לשמצה, ובאחרונה אף הקטלניים, בפייסבוק.

בכניסה ל"גרץ" ניצב כבר שנים שומר, שנקרא לו כאן ד', איש לא צעיר, בן יותר מ-70 שנה, דמות כמעט מיתולוגית לדורות של תלמידים והוריהם.

לד' יש הרגל לא בריא: הוא מעשן, אולי קופסת סיגריות מדי יום. עד כאן, לא משהו יוצא דופן. אלא שאחד ההורים בבית הספר שם לב שד' מעשן בסביבת בית הספר, בקרבת הילדים - והחליט לא לשתוק.

ההורה פנה לדבריו "אינספור פעמים" להנהלת בית הספר ולמנהלת, כמו גם לעיריית תל-אביב וכמובן לשומר עצמו - אבל בעיית העישון בשטח בית הספר נמשכה. בשלב מסוים ההורה אף החל לצלם את השומר מעשן בשטח בית הספר.

"לא באתי לשם הרבה, אבל מדי פעם, כשהייתי אוסף את הבת שלי, תמיד ראיתי אותו מעשן, והתחלתי לצלם", הוא מספר. "בהמשך הפסקתי, כי זה כבר נעשה לא נעים".

בסופו של דבר, אותו הורה החליט לקחת את הטיפול בבעיה כמה שלבים הלאה, שכר חוקר פרטי שצילם את השומר ובהמשך הגיש תביעה משפטית נגד חברת השמירה אבידר, המעסיקה הישירה של השומר ד'.

בתביעה דרש ההורה שד' יחדל מיד לעשן בתחומי בית הספר, ותבע פיצויים מחברת השמירה. כמה? עשרות מיליוני שקלים, לפי תחשיב של אלף שקל לכל סיגריה שעושנה בשטח בית הספר.

"חשוב לי להדגיש כי בשום שלב, גם לא בתביעה, לא עלתה דרישה לפיטורי השומר ד'", הוא מבהיר. "רציתי רק שהוא יפסיק לעשן בשטח בית הספר".

הפיטורים הללו, שהפתיעו רבים, לא עברו בשקט. במהירות-הבזק החלו הלחשושים המוכרים בפייסבוק ובקבוצות הוואטסאפ, הן של ההורים והן של התלמידים. ההורים כעסו מאוד, במיוחד כאשר הובאה לידיעתם פיסת מידע נוספת לפיה השומר ד' פוטר ואיבד את פרנסתו (מידע המוכחש בכל תוקף על-ידי מעסיקיו, כפי שיובא בהמשך).

בשלב מסוים נחשף הסיפור מאחורי "הפיטורים" (שלא היו, למעשה), ומעט אחר-כך עלה לשיח המתלהם גם שמו המפורש של אותו הורה. האיש קלט שנכנס לסיטואציית "שיימינג" רגישה ובעייתית מבחינתו. המצב הידרדר עוד כשהתברר למשפחתו של אותו הורה כי עדיף שבתו לא תלך ללמוד היום בבית הספר, מחשש להצקה מצד ילדים אחרים.

לא התקבלה תגובה לידיעה מבית הספר "גרץ".

יחיאל שלמה, מנכ"ל חברת השמירה אבידר, מסר בתגובה: "מדובר בתביעה הזויה ובתובע הזוי. השומר אינו מעשן בשטח בית הספר, והוא ממשיך בעבודתו. בית הספר ומנהלת בית הספר מעוניינים שימשיך בעבודתו וטוענים כי הוא לא מעשן בשטח בית הספר. על אף זאת, חברת השמירה הזהירה את השומר והתריעה בפניו שלא יעשן במקומות אסורים - ואמנם כך הוא נוהג" .