נחשף ב"גלובס": פרופ' ברבש מקדים את פרישתו מאיכילוב

ברבש הודיע כי הוא מבקש להקדים בשנה וחצי את פרישתו מניהול המרכז הרפואי המשולב ת"א כדי להעביר את השרביט למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' רוני גמזו

גבי ברבש / צלם: תמר מצפי
גבי ברבש / צלם: תמר מצפי

בדומה להערכה שנחשפה ב"גלובס" במארס אשתקד, פרופ' גבי ברבש הודיע היום (ה') כי הוא מבקש להקדים בשנה וחצי את פרישתו מניהול המרכז הרפואי המשולב ת"א (איכילוב) כדי להעביר את השרביט למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' רוני גמזו, שסיים בתחילת החודש את תקופת הצינון שלו כרגולטור.

ברבש (65) כינס בשעות הצהריים את פורום המנהלים הבכירים והודיע להם כי הוא פנה כבר בבוקר לראש עיריית ת"א רון חולדאי בבקשה לקיים מכרז מהר ככל הניתן, בסופו צפוי לכל הדעות פרופ' גמזו להיבחר לתפקיד. גמזו (48) נכנס בתחילת החודש לאותו תפקיד שנשמר לו מאז שנת 2010 עת עבר למשרד הבריאות - מנהל בית החולים הכללי במרכז הרפואי. בעבר הוא שימש גם כסמנכ"ל כלכלה, וקודם לכן כעוזרו האישי של ברבש. האחרון זיהה את יכולות הניהול של גמזו עוד כששימש מתמחה צעיר בגניקולוגיה ולמד במקביל לתואר שני במנהל עסקים.

"אי אפשר להתעלם מהעובדה שאני מנהל את בית החולים שלנו מעל עשרים שנה וזה בהחלט זמן ראוי להתרעננות של ביה"ח ושלי", כתב ברבש במכתב לעובדים. בדרך נראה כי ביקש לעקוץ את מודל קציבת הקדנציות שהמדינה מבקשת ליישם: "אני משוכנע שהעובדה שבית החולים שלנו הפך להיות 'מפעל חיים' שלי ושל הרבה מהמנהלים והמנהלות שעבדו לצידי בעשרים השנים הללו, תרמה לרמת המצוינות שבה המרכז הרפואי שלנו ממוצב כיום". ברבש ציין כי לתפיסתו מנהל טוב נבחן בין היתר ביכולתו להכשיר דור המשך ולהעביר תפקיד בצורה מסודרת "תוך שמירה על המשכיות ומצוינות בניהול". ברמז עבה על מצבו של המרכז הרפואי הדסה, כתב ברבש: "כולנו ראינו כמה קל לדרדר אפילו בית חולים מצטיין, תחת ניהול בעייתי".

ברבש, כמו פרופ' זאב רוטשטיין משיבא, הוא תלמידו של פרופ' מוטי שני שנחשב לאחד החזקים והמוערכים ביותר במערכת הבריאות, ומנגד אחד השנויים ביותר במחלוקת. הוא התמנה ב-1993 למנכ"ל איכילוב, עבר כעבור שלוש שנים לנהל את משרד הבריאות וחזר ב-1999 לנהל את בית החולים.

למעשה, ברבש מעולם לא התנתק מהניהול של איכילוב גם כשעמד בראש המערכת, וספג על כך ביקורת מצד מבקר המדינה. ברבש נחשב בפי כל כמי שהרים את איכילוב מהקרשים והפך את המקום לאחת מספינות הדגל של בתי החולים הציבוריים. מנגד, שמו הוזכר כמי שגיבה רופאים בכירים שהורשעו וכמי שלא מתנצל על כך שהוא "מחזיק יד לטייקונים" שתורמים לבית החולים. מבקר המדינה העיר בעבר על כך שברבש מועסק במספר רב של עבודות פרטיות, אחת מהן ב"קוקה-קולה". בזכות אישור שקיבל בעבר, עבודתו בחברת המשקאות מוגדרת כ"פרקטיקה פרטית" ששמורה לרוב לעיסוק ברפואה, כך ששכרו מהחברה אינו מוגבל על פי המגבלה שחלה על "עבודה פרטית" (50% מהשכר במשרה הציבורית).

על פי הערכות, ברבש צפוי להוביל מיזמים בשוק הביו-טק בו הוא פעיל גם היום כיועץ ודירקטור, בדגש על תחום הרפואה המותאמת אישית.