היסטוריה בארה"ב: בית המשפט העליון הכיר בנישואים חד-מיניים

ארה"ב מצטרפת לקבוצה קטנה אך מתרחבת של מדינות שהעניקו תוקף חוקי לנישואי הומוסקסואלים ולסביות ■ "נישואים הם זכות אנושית שאי-אפשר לשלול מאזרחים" ■ אובמה: "צעד גדול במסע לשוויון זכויות בארה"ב"

בהחלטה היסטורית, בית המשפט העליון של ארה"ב העניק תוקף חוקי לנישואים חד- מיניים. בכך מצטרפת ארה"ב לקבוצה קטנה אך מתרחבת של 21 מדינות ברחבי תבל שמכירות בנשואי הומוסקסואלים ולסביות. ההחלטה הזו מצטרפת לשורה של פסיקות היסטוריות על זכויות האדם של העליון בוושינגטון, כגון הזכות להפלות והאיסור להפריד בן הגזעים בבתי-ספר.

ספציפית, בית המשפט העליון קבע כי מדינות בארה"ב אינן יכולות לאסור נישואים חד-מיניים, והן חייבות לאשר נישואים חד-מיניים שנערכו כדין במדינות אחרות.

הפסיקה מכריזה כי נישואים הם זכות אנושית שאי-אפשר לשלול אותה מאזרחים, ולפיכך זכות זו מעוגנת בחוקה. "על-פי החוקה, זוגת-חד-מיניים, שבאים בברית הנישואים, מבקשים לקבל אותו יחס שניתן לזוגות דו-מיניים; שלילת הזכות הזו משמעותה לזלזל בבחירה שהם עשו ולהמעיט בערכם כבני אדם", כתב השופט העליון אנתוני קנדי, שניסח את דעת הרוב.

4 שופטים, חברי הגוש הליברלי בבית המשפט העליון, חברו אליו. 4 שופטים אחרים, לרבות נשיא בית המשפט, ג'ון רוברטס, שנמנים עם הגוש השמרני, כתבו דעות מיעוט, שהמכנה המשותף שלהן הוא שבית המשפט העליון הפקיע בפסיקתו סמכות החלטה שצריכה להיות שמורה לאזרחים בבחירות דמוקרטיות.

"אנשים רבים ישושו בעקבות ההחלטה שלנו, ואין עיני צרה בשמחתם", כתב רוברטס. "אבל אלה מאיתנו שמאמינים בממשלת חוק, לא בממשלה של אנשים, סבורים כי הגישה שנקטו רוב השופטים בבית משפט זה מאכזבת".

לצורך הפסיקה, בית המשפט העליון החליט לדון בעתירות של בני זוג חד-מיניים במישיגן, אוהאיו, טנסי וקנטאקי, שבהן הטילו השלטונות הגבלות על נישואים חד-מיניים, וקבע כי הגבלות אלה מנוגדות לחוקה.

פרקליטי העותרים טענו כי ללקוחותיהם זכות בסיסית לנישואים ולשוויון על-פי החוקה. לטענתם, שלילת הזכות הזו פוגעת בכבודם ומעמיסה עליהם קשיים בחיי היומיום, מפני שנשללות מהן הטבות ששמורות לזוגות נשואים, למשל הזכות לבקר בן/בת זוג בבית-חולים או ליהנות מהטבות מס.

עוד לפני פסיקת העליון, 36 מדינות בארה"ב סמכו את ידן על זכותם של זוגות חד-מיניים להינשא. כ-70% מאזרחי ארה"ב חיו במדינות שבהן מותרים נישואים כאלה. עתה ניתנת הזכות הזו לכולם.

זו רעידת אדמה חברתית ומשפטית בארה"ב. רק לפני כמה שנים התנגדו רוב האמריקאים לנישואים חד-מיניים. עתה, 63% מצדדים בנישואים כאלה. בכל זאת, שיעור התמיכה בנישואים חד-מיניים גדול משמעותית בקרב דמוקרטים מאשר בקרב רפובליקנים. ואכן, מתמודדים רפובליקניים על הנשיאות השמיעו בעקבת הפסיקה הצהרות זועמות על ההידרדרות המוסרית של אמריקה.

אובמה: "צעד גדול במסע לשוויון זכויות"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, צייץ כמה דקות לאחר הפסיקה בחשבון הטוויטר שלו: "זה צעד גדול במסע לשוויון זכויות בארה"ב". בנאום קצר לאחר מכן, בגן הוורדים של הבית הלבן, אמר הנשיא כי "ארה"ב צריכה להיות מאוד גאה היום".

"אומה שלמה הבינה שאהבה היא אהבה", אמר אובמה. "איזה הישג יוצא דופן. ההישג הזה מאשש את האמונה שכאשר אנשים מתארגנים ופועלים יחדיו, הם יכולים להגיע להישגים יוצאי דופן".

ברחבה שלפני בית המשפט העליון נשמעו תרועות רמות מקבוצות של הומוסקסואלים ולסביות לאחר שהתפרסמה הפסיקה.