היועץ בין נתניהו לאדלסון

על סמך מה סירב היועץ לפנייה לפסול את נתניהו? הנימוקים לא מתקבלים על הדעת

"קיימת אפשרות של ניגוד אינטרסים בין חסותו של אדלסון על נתניהו, לבין טיפולו של נתניהו בענייני המדינה". את הדברים הללו כתבתי כאן לפני שבוע. ההקשר היה התנהלותו של ראש הממשלה בשתי פרשיות אורן - מייקל וחזן. בשני המקרים ראש הממשלה לא מצא לנכון להגיב. בשני המקרים לאלדסון יש נגיעה.

לפני כמה ימים ביקשו חברי הכנסת חנין, גלאון ושמולי מהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לפסול את נתניהו מטיפול בנושא הגז בגלל ניגוד אינטרסים. חברי הכנסת הסתמכו על מכתב שנתניהו קיבל מאדלסון בתפקידו כיו"ר היוזמה העסקית של ארה"ב-ישראל במהלך צוק איתן, ובו בקשה "לייעל את הרגולציה בנושא הגז".

"אין מקום לפסילה"?

הבוקר (א') נמסרה למבקשים תשובה מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, שבה נאמר: "לאחר בחינת הדברים, עמדתנו היא כי אין מקום לפסילת ראש הממשלה מעיסוק בנושא הגז הטבעי". מעניין לנתח את הנימוקים ל"עמדתנו".

"ראשית", כותבת זילבר, "ראש הממשלה מסר כי הוא מעולם לא שוחח עם שלדון אדלסון בענייני מדיניות משק הגז, לא בדרך ישירה ולא בדרך עקיפה". כן, בהחלט נימוק משכנע.
איזו הוכחה יכולה להיות נחרצת יותר ממילה של ראש הממשלה? מתברר כי זילבר חשבה שהייתה אפשרות שלפיה ראש הממשלה יאמר: כן, בהחלט, אני מאוד מושפע מפניות של אדלסון אליי. מכיוון שאמר את ההיפך - חזקה עליו, לפי זילבר, שאכן לא היה בין השניים שום דיבור בנושא הגז.

כל עסקי אדלסון?

"שנית", מוסיפה זילבר, "הפנייה שנשלחה למשרד ראש הממשלה בחתימת אדלסון, נשלחה מטעם גוף הפועל מטעם לשכת המסחר האמריקאית, ואין מדובר בפנייה העוסקת בעסקיו הפרטיים של שלדון אדלסון". אהה.

אני תמה: האם זילבר, או היועץ וינשטיין, מאמינים שהם מכירים את כל עסקיו של אדלסון? מנין הביטחון שבין הפנייה לבין עסקיו של אדלסון אין כל נגיעה? והאם בכלל זה משנה? המכתב חתום על-ידי אדם שהוא לא סתם ידיד קרוב, אלא אדם שראש הממשלה חייב לו המון? זה מה שקובע.

בדיקה של מוסד

"שלישית", ממשיכה המשנה ליועץ, "בכל מקרה המתווה לטיפול בגז הטבעי הינו מתווה שגובש על-ידי צוות ממשלתי רחב, שכלל נציגים רבים של המשרדים והרשויות הרלוונטיים". שוב - אהה!!

אני יכול לגלות את אוזנה של זילבר, כי מי שמכריע בענייני הגז הוא ראש הממשלה, ולא צוות כזה או אחר. מה זה צריך להיות - חוסר ידיעת העובדות, או היתממות?

"רביעית", מסיימת זילבר, "ההחלטות בדבר אופן קידום המתווה ואישורו אינן צפויות להתקבל על-ידי ראש הממשלה בלבד". ראו תשובתי ל"שלישית".

באיזו מידה האינטרסים של המדינה מוקרבים על מזבח האינטרסים של אדלסון? זו לדעתי שאלה שמוסד כלשהו צריך לבדוק אותה - ולא רק בהקשר של הגז.