Merck רוכשת סטארט-אפ ישראלי שמפתח מסכים לסמארטפונים

העסקה מוערכת בעשרות מיליוני דולרים ■ חברת Qlight תהפוך למרכז פיתוח נוסף של מרק בישראל

המטה של מרק בגרמניה / צילום: בלומברג
המטה של מרק בגרמניה / צילום: בלומברג

קבוצת מרק (Merck) הגרמנית, אשר פועלת בתחומי הפארמה, הביוטק והחומרים, הודיעה היום על רכישת חברת קיולייט ננוטק (Qlight Nanotech) הירושלמית. קיולייט היא חברת ננוטק שפיתחה גביש מוליך למחצה, אשר ממיר תדרי אור לתדרים אחרים, תוך אובדן אנרגיה מינימלי, וכך משפר מסכי LCD ותאורת LED.

החברות לא מסרו מהו הסכום שבו נרכשה קיולייט אולם על פי הערכות, שמבוססות על השקעות מן העבר, מדובר בסכום של כמה עשרות מיליוני דולרים.

קרל לודוויג קליי, מנכ"ל קבוצת מרק, אמר היום ל"גלובס" כי "המוצרים של קיולייט יכולים לאפשר למרק לצמוח בתחום המסכים הגמישים, שהם הדור הבא של המסכים המאירים; להפוך תאורה בעלת גוונים לבנים ו'קרים' לתאורה 'חמה' ונעימה יותר ללא אובדן אנרגיה (היכולת הזו מתורגמת לצריכת סוללה נמוכה יותר) וכן לשפר את הביצועים של מסכים המוארים בתאורה אחורית, הן מבחינת צריכת האנרגיה והן מבחינת איכות הצבעים המוצגים".

קליי הוסיף כי "בכוונתנו להותיר את קיולייט כמרכז מו"פ בישראל ולהמשיך להעסיק את עובדיה. מוצרי קיולייט יאפשרו לנו לצמוח בתחום המסכים הגמישים, הם מאפשרים להפוך תאורת לד ל'חמה' יותר".

קיולייט, אשר מנוהלת על ידי שלמה אמיר, הוקמה ב-2009 על בסיס טכנולוגיה שפותחה במעבדתו של פרופ' אורי בנין באוניברסיטה העברית ומוסחרה על ידי חברת יישום. מערכת היחסים שלה עם מרק החלה זמן קצר לאחר שהוקמה.

מחלקת הכימיה של מרק מייצרת כבר היום את החומרים שבבסיס מסכים ה-LCD הנחשבים לאיכותיים בשוק (היי אנד). שיתוף הפעולה הראשון בין החברות נסוב סביב פיתוח מסך חדש ומשופר תוך שימוש בגבישים של קיולייט, כשהשת"פ כלל תמיכה כספית במחקר בתמורה לזכויות השיווק של המוצר הסופי.

לאחר שמרק ראתה כי טוב, היא חתמה עם קיולייט על שת"פ גם סביב טכנולוגיית תאורת LED "חמימה". במקרה הזה קיולייט הייתה אמורה להיות המפיצה ומרק לקבל את התמלוגים בתמורה לכך שמימנה את המחקר. מרק השקיעה בשני הפרויקטים יחד כמיליון אירו.

ב-2013 הגדילה מרק את השקעתה בחברה, ככל הנראה בהיקף של מספר מיליוני דולרים, וכתוצאה מכך החזיקה ב-50% מהחברה. היום המוצר הקרוב ביותר לשוק הוא המוצר שמשפר מסכי LCD קיימים כאשר לשני המוצרים האחרים - תאורת LED חמימה ומסכים חדשים לגמרי שכלל אינם חייבים לכלול גבישי LCD - ייקח עוד כמה שנים להגיע לשוק.

"פתחו לנו דלתות"

יעקב מיכלין, מנכ"ל יישום, ציין כי לפני שיתוף הפעולה עם מרק, יישום בחנה עם קיולייט כמה כיוונים אפשריים לפיתוח הטכנולוגיה של החברה, אולם הכניסה של מרק לשת"פ עם החברה ממש בימיה הראשונים, אפשרה לה להתכוונן ליישומים שהם באמת החשובים ביותר לשוק. "ללא מרק בכלל לא בטוח שהחברה הייתה מגיעה כל כך רחוק. הם פתחו לנו דלתות,*עזרו לנו בשיווק וכיוונו אותנו למאמת במקומות הנכונים. אנחנו זקוקים לשותפים נוספים כאלה והיה הרבה יותר קל לנו להשלים את העסקה איתם, מאשר עם סטארט-אפ ישראלי".

קבוצת מרק הגרמנית (אין להתבלבל עם מרק האמריקנית הידועה גם כ-MSD. החברות פוצלו בעת מלחמת העולם השנייה ומאז הן גופים נפרדים לחלוטין) היא חברה פעילה מאוד כבר שנים רבות בזירה הישראלית. שיתוף הפעולה החל למעשה על ידי חברת סרונו, שהיום הינה חלק מקבוצת מרק, שפיתחה יחד עם מכון ויצמן בתוך החברה המשותפת אינטרפארם את התרופה רביף, שהפכה לתרופה מובילה בתחום הטרשת הנפוצה ובנתה במידה רבה את סרונו (תוך שהיא מניבה תמלוגים נאים למכון ויצמן).

אינטרפארם שייצרה את המוצר בישראל, נסגרה על ידי סרונו בתחילת שנות ה-2000, אולם הוחלט להשאיר מכון מו"פ בישראל בשם אינטרלאב, אשר ממשיך לפעול על היום. אינטרלאב הקימה לפני מספר שנים חממת ביוטק בתקציב של 10 מיליון דולר.

הרכישה הוכרזה במסגרת כנס "Made in Germany" לציון 50 שנה לקשרים הכלכליים בין ישראל וגרמניה. עוד הודיעה ממשלת גרמניה בכנס כי תשקיע חצי מיליון אירו במיזמים ישראלים במסגרת תוכנית exist.

Qlight

שנת הקמה: 2009

מנכ"ל: שלמה אמיר

תחום פעילות: ננוטכנולוגיה לשיפור ביצועי מסכים ותאורה

משקיעים: מרק העולמית, המדען הראשי, משקיעים פרטיים