אנרג'יקס ממשיכה לחפש הזדמנויות להשקעה ברמת הגולן

החברה תשקיע 30 מיליון שקל בפרויקט לייצור חשמל מאנרגיית רוח הנמצא כיום בכינוס נכסים

רמת הגולן / צילום: איל יצהר
רמת הגולן / צילום: איל יצהר

חברת האנרגיה הירוקה אנרג'יקס מנסה לנצל הזדמנות להגדיל את פעילותה ברמת הגולן. אתמול עדכנה החברה כי גיבשה הסכמות לרכישת חברה המחזיקה בפרויקט לייצור חשמל מאנרגיית רוח תמורת 30 מיליון שקל. מדובר בחברה שבידי משפחת מלמד וצהל הראל, הנמצאת כיום בפשיטת-רגל ובהליכי כינוס נכסים. כדי להוציא את העסקה לפועל תידרש אנרג'יקס לעבור כמה הליכים, בהם קבלת אישור בית המשפט והסדר עם בעלי המניות הנוכחיים.

הפרויקט הנרכש, הממוקם ברכס תל עסניה (בני רסן) שבצפון רמת הגולן - האזור היחיד בארץ שבו מייצרים חשמל מאנרגיית רוח - הוקם כבר בשנות ה-90, והוא פועל בהיקף מצומצם של מגה-ואט בודדים.

אם אנרג'יקס תקבל את האישורים הנדרשים לרכישת הפרויקט, היא צפויה להשקיע בו סכומים גדולים נוספים, המוערכים בעשרות מיליוני שקלים, כדי לשדרג אותו להספק מוערך של כ-15 מגה-ואט, בכפוף להתקיימות התנאים הנדרשים לחיבור לרשת החשמל. פרויקט זה ממוקם סמוך לפרויקט גדול משמעותית שמקדמת אנרג'יקס כבר חודשים ארוכים ברמת הגולן. משפחת מלמד וצהל הראל אינם זרים לאנרג'יקס, והם שותפים בחלק מהפרויקט המרכזי שהחברה מקדמת ברמה.

בשנה שעברה השלימה אנרג'יקס, בשליטת אלוני חץ ובניהולו של אסי לוינגר, עסקת השקעה ורכישת שליטה בפרויקט חוות רוח בהספק של כ-155 מגה-ואט ברמת הגולן, גם זאת במסגרת הסדר נושים של הפעילות הנרכשת. בשלב הראשון, ההשקעה של אנרג'יקס בפרויקט מוערכת במיליוני שקלים בודדים.

אולם, בחברה מעריכים כי אם פרויקט זה יבשיל לכדי סגירה פיננסית, היא תידרש להעמיד לו הון עצמי של כ-200 מיליון שקל, מתוך השקעה של כ-1 מיליארד שקל שתידרש להקמת הפרויקט, שממנו צופה החברה הכנסות שנתיות ממכירת חשמל של כ-180 מיליון שקל.

מגעים לפיתוח

מאז הרכישה אשתקד אנרג'יקס מקיימת מגעים עם הגורמים השונים לפיתוח הפרויקט, בהם משרד הביטחון ומוסדות התכנון. פרויקט זה הוגדר בעבר כפרויקט תשתית לאומית, וגורמים שונים פועלים לקידומו כבר כמה שנים.

לפני כשבועיים עדכנה אנרג'יקס על מכירת שני פרויקטים לייצור חשמל מאנרגיית רוח הנמצאים בשלבי פיתוח וממוקמים באזור תפן שבגליל, תמורת 4 מיליון שקל. המכירה נעשתה במסגרת הסכם גישור שניהלה אנרג'יקס מול שותפתה בפרויקטים, גרינגו ייעוץ סביבתי, שהביאה כשותפה עיקרית בפרויקטים את המתחרה של אנרג'יקס - אנלייט מקבוצת יורוקום של שאול אלוביץ'.

לצד הפעילות ברמת הגולן ובגליל, אנרג'יקס מקדמת פרויקט רחב היקף בתחום אנרגיית הרוח בפולין. החברה מתכננת פרויקט בכמה שלבים, בעלות מצטברת של כ-330 מיליון אירו (כ-1.6 מיליארד שקל) לייצור חשמל מאנרגיית רוח בהיקף של כ-192 מגה-ואט בצפון מערב פולין, סמוך לגבול גרמניה. לצורך כך, לפני כחודשיים גייסה קרוב ל-350 מיליון שקל בהנפקת מניות ואופציות, לאחר שבסוף חודש מארס חתמה על מערך הסכמים לרכישת הפרויקט, שבשלב הראשון צפוי להיות בהיקף של כ-50 מגה-ואט, ועבורו מתכננת החברה להעמיד ממקורותיה העצמיים 400 מיליון שקל.

אנרג'יקס עוסקת בהקמה, בניהול ובמכירה של חשמל ממערכות אנרגיה ירוקה, ובישראל הפרויקט המרכזי שבו היא מעורבת הוא בנאות חובב שבדרום הארץ, בהשקעה של כ-340 מיליון שקל, שחובר לרשת החשמל בסוף 2014. החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-700 מיליון שקל, אחרי שמנייתה התחזקה בשנה האחרונה בכ-5%.