מתווה הגז לא יובא לכנסת - אלא לממשלה בעוד חודש

ועדת הכלכלה תדון במתווה ותזמן ליום שני הקרוב את נתניהו ותשובה ■ נתק בין נתניהו לדרעי בעקבות פרסום ב"גלובס"

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

לאחר שלא הצליח לגייס רוב אתמול (ב') בכנסת ונאלץ לבטל את ההצבעה, מקווים בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו שפרסום מתווה הגז היום יסלול את הדרך לפתרון הפלונטר הבירוקרטי והפוליטי ויאפשר את קיום ההצבעה בכנסת בזמן הקרוב. הצגת המתווה הבוקר נועדה לגייס את תמיכתם של חברי האופוזיציה שהתנו אתמול את תמיכתם בהצבעה על העברת הסמכויות להחלטה בנושא הגז לממשלה, בחשיפת קווי המתווה.

בסביבתו של נתניהו מאמנים שיו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, לא יוכלו להתנער מהצהרותיהם כי הם תומכים במתווה וכי יש לאשרו תוך פרק זמן קצר ולכן יתמכו בהעברת הסמכויות לממשלה. מתווה הגז עצמו לא יובא לאישור הכנסת, אלא יאושר בממשלה בלבד.

ביומיים הקרובים יוצא המתווה לשימוע ציבורי במשך 21 יום והציבור יוכל להביא דעתו. במקביל, במהלכם יגובש תזכיר חוק על מנת שאפשר יהיה להביא את ההצעה להצבעה בממשלה. קודם לכן יאלץ נתניהו לאשר בכנסת את ההליך להעברת הסמכויות לידי הממשלה, שלא צלח אתמול. לפי שעה לא נקבע מועד להצבעה מחודשת בכנסת וככל הנראה זה לא יקרה בשבוע הקרוב.

ככל שהדבר תלוי בנתניהו, הוא היה מעדיף להימנע מהבאת ההליך לאישור הכנסת ולהשאיר את קבלת ההחלטה בידיו של שר הכלכלה, אריה דרעי, אלא שהדבר נראה בלתי אפשרי. אמש קרא ראש הממשלה לדרעי בבהילות ללשכת ראש המשלה בכנסת והאשים אותו שהוא פועל משיקולים לא עניינים, ושהוא חבר לשרים נוספים במטרה לסייע לטייקון הגז קובי מימון שמחזיק בביטאון ש"ס "יום ליום".

דרעי הכחיש את ההאשמות מכל וכל ולשכת נתניהו נאלצה לפרסם הבהרה כי נתניהו אינו מייחס לדרעי את הדברים. מקורביו של שר הכלכלה אמרו הבוקר כי מדובר בניסיון להלך אימים על דרעי שכלל אינ מקורב למימון. "אנו שמחים שלמרות שהמידע יצא ממקורביו של נתניהו, ראש הממשלה מתנער מהדברים השקריים מוציאי הדיבה".

לאחר ש"גלובס" פרסם את הדברים פרץ עימות במליאת הכנסת בין נתניהו לדרעי, ושר הכלכלה עזב את המשכן עוד בטרם הוחלט אם תתקיים הצבעה אמש. בשעות הלילה ניסה נתניהו ליצור קשר עם דרעי אולם הקשר בין השניים לא חודש. הבוקר בירך דרעי על ההחלטה לפרסם את המתווה.

"אני שמח שהתקבלה החלטה שמציגה בשקיפות מוחלטת לציבור וכמובן לחברי הכנסת את מתווה הגז במלואו. אני משוכנע כי לאחר שמתווה ההסכם עם חברות הגז יוצג בפני אזרחי ישראל והעולם כולו, יהיה קל יותר לקיים דיון ציבורי בנושא שיש לו משמעויות ביטחוניות, מדיניות וכלכליות רחובות לכל אחד מתושבי המדינה", אמר.

במקביל, ניסה נתניהו לשכנע את שר האוצר משה כחלון ואת שר הרווחה חיים כץ להצביע יחד עם הממשלה. השניים הבהירו לנתניהו כי לא ישתתפו בשום הצבעה הקשורה לנושא הגז משיקולים של נראות וניגודי עניינים, גם אם הדבר יביא להפלת הממשלה.

בתוך כך, נתניהו האשים אמש את חברי הכנסת שלא הסכימו להצביע בטענה כי מדובר בפופוליזם. "הפופוליזם גואה סביבנו", אמר היום ראש הממשלה. "אף אחד לא בדק באופן מעשי את המתווה הזה ועכשיו תהיה אפשרות לעשות זאת. אני אף פעם לא נכנע לפופוליזם. עשיתי הרבה רפורמות שהצילו את כלכלת ישראל מול התנגדות עזה, והיום בפרספקטיבה של 15 שנה אפשר לשפוט כיצד כלכלת ישראל זינקה מעלה, וכלכלות אחרות שלא עשו את הרפורמות האלה ולא פעלו כפי שאנחנו פעלנו ונכנעו לפופוליזם - כיצד הן התערערו, חלקן על סף קריסה, ואני יכול לומר גם שבחלקן הגז נשאר מתחת לאדמה".

נתניהו המשיך ואמר: "אסור שזה יקרה פה. אני סומך על השכל הישר של אזרחי ישראל ואני מצפה לאחריות מנציגי הציבור. אנחנו נעשה הכל כדי שהגז ייצא מהמים ".

למרות שהמתווה לא יובא לאישור הכנסת, הודיע היום יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, כי ביום שני הקרוב תתכנס הוועדה לישיבה מיוחדת ותקיים דיון ציבורי ראשון במתווה הגז הטבעי. "ראש הממשלה, שר האנרגיה יובל שטייניץ ויצחק תשובה יהיו הראשונים למסור עמדתם בפני הוועדה", הודיע כבל. יש לציין שלוועדה אין סמכות לשנות את המתווה.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, מתח היום ביקורת על כך שאישור המתווה לא יובא לאישור הכנסת. "אם יעלה בידיו של נתניהו למנוע הליך ראוי ומלא לאישור מתווה הגז בכנסת ואם הוא יצליח לסנדל את תקציב המדינה ל 3 שנים - אפשר לסגור את הכנסת ולהפוך את הבנין ל"מוזיאון הדמוקרטיה שהיתה פה פעם". מדהים שראש הממשלה שנתן לשנים ארוכות להתנדף בסבך ועדות ובגרירת רגליים, מנסה בהתקף אמוק לנעול את נושא הגז בארבעה לילות", כתב הרצוג.