הבנקים יחויבו להציע ללקוחות כרטיס דביט רק מסוף 2016

הפיקוח על הבנקים פרסם היום (ג') מתווה סופי ליישום כרטיס הדביט (כרטיס אשראי בחיוב מיידי) בישראל. מהמתווה עולה כי כניסת הכרטיס לשוק תיעשה במשך השנה הבאה. לפי הערכות, התוכנית המקורית הייתה ליישם את מרבית התוכנית בתחילת 2016, ואולם נראה כי היישום יידחה בכמה חודשים.

החדרת הדביט לשוק תיעשה בכמה שלבים: ראשית, החל בחודש אפריל תיכנס לתוקף העמלה הצולבת לעסקאות בחיוב מיידי והיא תעמוד על 0.3%, פחות מחצי מהעמלה בעסקאות רגילות העומדת על 0.7%. בנק ישראל יפקח על העמלה למשך שנה; במשך השנה אמור תחום זה לעבור לפיקוחו של הממונה על ההגבלים, שייקבע את העמלה.

נזכיר כי העמלה הצולבת מהווה את מחיר הרצפה לעמלת הסליקה, והמטרה בהורדתה היא להפחית את עמלת הסליקה שמשלמים בתי העסק לחברות כרטיסי האשראי בעסקאות בחיוב מיידי. בד בבד, באפריל גם תיכנס לתוקף הקדמת התשלום לבתי העסק בעסקאות בחיוב מיידי, מכשבועיים- שלושה בממוצע כפי שנהוג כיום - לתשלום תוך ימים ספורים. באשר לצד הנפקת הכרטיס, הוחלט כי רק בסוף שנת 2016 יחויבו הבנקים לפנות לכלל לקוחותיהם בהצעה לקבל כרטיס חיוב מיידי בעלות מופחתת (אם ללקוח כרטיס אשראי נוסף, הרי שכרטיס הדביט יוצע ללא עלות). צעד זה אמור להגביר את החדרת הכרטיס לשוק, אך כאמור הוא יחל רק בעוד שנה וחצי, ולכן ניתן להעריך כי כניסה משמעותית של כרטיס הדביט תחל בפועל רק ב-2017.

במקביל פרסם בנק ישראל גם את המתווה להכנסת כרטיסי האשראי החכמים לשוק. מדובר בכרטיסים העומדים בתקן EMV בתחום אבטחת המידע. בכרטיסים אלה יש שבב מיוחד, ובעת ביצוע עסקה הלקוח מקיש את הקוד הסודי שלו לצורך שימוש בכרטיס.

לפי לוח הזמנים, החל בחודש אוקטובר השנה יחויבו הבנקים להנפיק כרטיסים חדשים העומדים בתקן. בלו"ז המקורי נקבע כי החל בחודש יולי 2015 כל כרטיס אשראי חדש שתקף גם בחו"ל יונפק לפי תקן EMV (הכוונה גם לחידוש כרטיס קיים). כרטיסי אשראי התקפים בישראל בלבד יחויבו לעמוד בתקן רק מחודש יולי 2016. החל באוקטובר השנה, מסופים חדשים שיחוברו למערכת יחויבו לתמוך בתקן מבחינת חומרה, ומחודש יולי בשנה הבאה גם מבחינת תוכנה. לעומת זאת, החלפת מסופים בבתי עסק קיימים היא כבר עניין מורכב יותר. מדובר בתהליך יקר שלא ברור מי יישא בעלותו - בית העסק או חברות כרטיסי האשראי.